2 228 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Fråga om värmesystem
Vilket effektpåslag skall göras vid dimensionering av radiator i sovrum för uteluftsflödet 8 l/s per kvm om rumstemp är 20 grader och dimensionerande utomhustemperatur -16 grader?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
8l/s per kvadratmeter?? 0,35 säger kravet i BBR
12 m2 rums yta. Lämna gärna exempel på hur man räknar ut detta. Jag förstår att frågan är något knasig, men jag önskar om möjligt få den besvarad.
Inget knasigt alls i det. Exemplariskt skulle jag säga. Det är många som inte räknar med ventilationsförlusterna vid effektdimensionering av t.ex. radiatorer. Kan bli typ 50% fel då.al3x_ander skrev:
Det folk brukar bli räddad av är att de inte har ventilation enligt norm i gamla hus.
Här kommer mattematiken >
Q x 1.296 x Delta T
Q= Flöde l/s
1.296 konstant
Delta T = Temphöjning ute till inne. I ditt fall 36°C
Redigerat:
Förtydliga gärna vilket effektpåslaget blir.
Vart har du fått siffran 8l/s per m2? Du menar inte 8 l/s för hela rummet? Det blir runt 0.5 l/s. Lite nyktrare siffror.
Om du ska värma rummet med de luftflödet så behöver du en radiator på som är 0.6 m hög samt 5 meter lång! ... Bara för att värma ventilationsförlusterna.
Om du ska värma rummet med de luftflödet så behöver du en radiator på som är 0.6 m hög samt 5 meter lång! ... Bara för att värma ventilationsförlusterna.
Jag tror forumsdeltagarna menar effekten för att värma 8 Liter luft/s från minus 16 till plus 20 grader, dvs:
Q = V x Ldens x Cp Luft x ( T inne - T ute) = 0,008 x 1,188 x 1,0 x (20 - (-16)) = 0,342 kW, dvs 342W.
Där Q = värmeeffekt, i kW
V = luftvolymflöde, i m3/s.
Ldens = luften densitet vid 20 grader, i kg/m3
Cp luft = luftens värmekapacitet, i kJ/(kg grad)
T inne = inomhustemperaturen, i grader
T ute = utomhustemperaturen, i grader
Har ni ingen återvinning av frånluften som lämnar ert hus, och använder den för att värma inkommade luft?
Folkhälsomyndigheten anger riktvärde för ventilation i bostad till 0,35 L/(m2 s) eller minst 4 Liter/(person s). Där m2 = golvyta i bostad. Har man ingen mekanisk ventilation, så har man nog inte så hög ventilation.
Q = V x Ldens x Cp Luft x ( T inne - T ute) = 0,008 x 1,188 x 1,0 x (20 - (-16)) = 0,342 kW, dvs 342W.
Där Q = värmeeffekt, i kW
V = luftvolymflöde, i m3/s.
Ldens = luften densitet vid 20 grader, i kg/m3
Cp luft = luftens värmekapacitet, i kJ/(kg grad)
T inne = inomhustemperaturen, i grader
T ute = utomhustemperaturen, i grader
Har ni ingen återvinning av frånluften som lämnar ert hus, och använder den för att värma inkommade luft?
Folkhälsomyndigheten anger riktvärde för ventilation i bostad till 0,35 L/(m2 s) eller minst 4 Liter/(person s). Där m2 = golvyta i bostad. Har man ingen mekanisk ventilation, så har man nog inte så hög ventilation.
Redigerat:
Klicka här för att svara