1 799 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Automatiska radiator thermostater med jordvärme?
Vi installerade jordvärme förra året i vår gamla 2 plans kåk som har golvvärme nere och element på övervåningen.
Sattes in två separata värmekretsar på pumpen så man kan styra våningarna separat.
Nu är det så att rummen på övervåningen är väldigt ojämna i temperatur. Ena rummet kan vara 25c medans ett rum bredvid kan vara runt 20.
Får springa runt och vrida i radiator termistorerna konstant för att justera detta, men de kallare rummen är konstant Max.
Sen såg jag att det finns sånna som automatiskt reglerar upp och ned elementet beroende på hur varmt det är.
Tex
https://m.conrad.se/?websale8=conra...ntent=559559&gclid=CO2jm6HustECFRZlGQod7_cLtQ
Om jag sätter in dessa på elementen jag har. Och den tex sänker värmen i det varma rummet. Kommer elementet i kallrummet bli ännu varmare eller spar jag nånting mer på att sätta in sånna?
Sattes in två separata värmekretsar på pumpen så man kan styra våningarna separat.
Nu är det så att rummen på övervåningen är väldigt ojämna i temperatur. Ena rummet kan vara 25c medans ett rum bredvid kan vara runt 20.
Får springa runt och vrida i radiator termistorerna konstant för att justera detta, men de kallare rummen är konstant Max.
Sen såg jag att det finns sånna som automatiskt reglerar upp och ned elementet beroende på hur varmt det är.
Tex
https://m.conrad.se/?websale8=conra...ntent=559559&gclid=CO2jm6HustECFRZlGQod7_cLtQ
Om jag sätter in dessa på elementen jag har. Och den tex sänker värmen i det varma rummet. Kommer elementet i kallrummet bli ännu varmare eller spar jag nånting mer på att sätta in sånna?
Är kanske 5-6 grader skulle jag tro. Ska Sätta ut temp mätare och börja ta tag i fenomenet nu.
Om jag sänker på de första elementen, får det sista mer värme då? Upplever att det är det sista rummet som för för lite värme rent spontant.
Om jag sänker på de första elementen, får det sista mer värme då? Upplever att det är det sista rummet som för för lite värme rent spontant.
Kanske är det kopplat med enrörssystem på övervåningen så vattet först kommer till ett element och det varmvatten som blev över går till nästa element. Har du tillräckligt tryck i systemet och är elementen luftade?
Kommer det vatten ur elementen när du luftar är det riktigt. Kommer det luft UR elementet så låt det pysa tills vatten börjar komma. Sugs det luft IN i elementet har du problem med för lågt systemtryck.
Köper man saker från Condrad blandas Klarna in som gör en helt onödig kreditupplysning via det kriminella företaget Bisnode. Sedan får man en massa reklamspam från Klarna. Bisnode har sysslad med storskalig olaglig personregistrering på uppdrag av organisatiomer inom området våldsbejakande extremism.
Kommer det vatten ur elementen när du luftar är det riktigt. Kommer det luft UR elementet så låt det pysa tills vatten börjar komma. Sugs det luft IN i elementet har du problem med för lågt systemtryck.
Köper man saker från Condrad blandas Klarna in som gör en helt onödig kreditupplysning via det kriminella företaget Bisnode. Sedan får man en massa reklamspam från Klarna. Bisnode har sysslad med storskalig olaglig personregistrering på uppdrag av organisatiomer inom området våldsbejakande extremism.
Tack för tips! Har provat lufta men inget problem där.
Ska ta och kolla hur rören är kopplade ikväll.
.... Och ge fan i Isis-klarna
Ska ta och kolla hur rören är kopplade ikväll.
.... Och ge fan i Isis-klarna
Har inte med tråden att göra, men dom gånger jag betalat med Klarna så har dom aldrig gjort en UC, utan en så kallad "business check", en sådan syns inte. Dessutom har jag aldrig fått någon reklam eller information från Bisnode eller Klarna..
Inte heller jag har någonsin haft några "problem" relaterade till Klarna, det har fungerat utmärkt. Dessutom fick jag en felaktig faktura (butiken hade gjort fel) och jag skickade ett mail till Klarna som svarade att dom höll på faktuan och skulle ta kontakt med butiken. Efter några dagar kom en ny faktura med rätt summa. Så då skötte dom sig utmärkt.
Klicka här för att svara