Vi har en kamin i ett rum på nedervåningen men jag tycker att även om vi eldar på bra så blir det inte riktigt varmt i rummet ovanför, vilket jag tycker är konstigt för värme ska väl stiga uppåt.

Men jag tänkte när jag ändå ska ta upp golvet i rummet ovanför att man kunde göra ett hål i taket ovanför kaminen och leda upp värmen genom ett ventilationsrör i metall och sedan sätta en ventil i väggen där denna kommer ut.

Behöver man ha en fläkt för att värmen ska gå upp genom röret eller funkar det utan?

Det krävs stora mängder luft för att orka flytta värmen, några hundra kubikmeter per timme. Och viktigt att det då finns en cirkulation av luften ner igen tillbaka till nedervåningen. Finns en fläkt som heter Airmove om jag minns rätt.

Ett hyfsat grovt rör med en varvtalsstyrd kanalfläkt är nog det du ska satsa på för att få bra effekt utan alltför mycket ljud. Åsså är det såklart, som Josth säger, viktigt att luften kan cirkulera ner igen på nåt sätt.

Ja det gör den för vi har en stor rejäl trappa upp till samma rum, ibland kan man till och med känna hur det kommer kallare luft ovanifrån. Spelar det nån roll vilken ände av röret fläkten sitter?

I gamle hus kan man av og til finne en rist i gulvet og tilsvarende i taket nedenfor. Da kunne varmen slippe opp. Disse ristene var jo større enn et rør, rundt 15x30 cm kanskje.

kulle
Jag tror du kan prova utan fläkt först, men som camlin sa det bör vara lite större.

Det skadar väl inte att få lite extra ventilation? Det är gammalt hus så finns ingen ventilation alls, enda vägen för luft att gå mellan över och undervåningen är trappan. Så om jag bara gör ett ventilationsrör upp så blir det förhoppningsvis bättre. Eller kan det bli sämre? :-)

kulle
För att få upp värmen blir det bra, men för ventilation blir det ju bara en cirkulation av luften så för det bör du sätta in lite ventiler i ytterväggarna :)

Frågan är ska man sätta röret rakt över kaminen för att få snabbast värme eller längst n i rummet för mer cirkulation. Kaminen står nämligen först i rummet, närmast trappan i hallen bredvid

Jag kollade lite på en "air mover" för 2 år sedan när jag skulle installera en kamin. Nu är jag inte säker men jag tror att den fungerade som så att den pumpade ner den kalla luften från våningen ovanför. Då blir det ett övertryck i rummet under som då naturligt gör att uppvärmd luft söker sig upp till övervåningen (i ditt fall upp genom trappan).

Enda anledningen jag kan komma på att detta är ett bättre sätt är väl att man slipper ett "förhöjt kallras" i trapphuset. Skönare att ha varm luft i trappan än kall luft.

https://eldabutiken.se/produkter/airmove-2-0/

Läste igenom artikeln nu och det står så som jag skrev i första stycket.

Det jag ville ha sagt är att flera i tråden har skrivit att man skickar upp varmluft med fläkten men enligt ovan produkt så ska man istället skicka ner kallluft.

Airmove är säkert bra, men jag tycker dom har lite för dålig kapacitet för att flytta större mängder värme. Men det beror ju också på vad man vill uppnå och det kan ju inte bli sämre... Nackdelen med en enkel öppning mellan våningarna är att den även överför allt ljud. Vill man ha en diskret lösning som inte låter alltför mycket eller överför ljud mellan rummen så är nog en 'överdimensionerad' kanalfläkt som kan köras på lite lägre varvtal det bästa.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.