Jag har en projektorlyft inbyggd i taket (kallvind) och den är inne i en box på ca. 50x50 cm och ca. 80cm hög. Boxen är plastad och isolerad uppe på kallvinden med ca. 15 cm glasull.

Nu när det varit några minus ut så drar det otroligt kallt ner ur hålet när jag tar ner projektorn så jag tänkte att jag kunde lägga in ett litet värmeelement där för att få upp temperaturen lite. Eftersom utrymmet är så otroligt litet vill jag inte lägga upp någon frostvakt utan söker något litet värmeelement som kan hålla en konstant temperatur och vara rätt litet då.

Lyften har en plåt som hänger under projektorn som sluter tätt mot taket så ingen värme slinker in i boxen när lyften är uppe.

230V uttag finns i "taket" på boxen redan för projektorn...

Några förslag?

En lagom stor glödlampa kanske, som genererar lite värme.

Jo, men jag vill inte gärna att det lyser uppe i boxen...

Måla den svart med värmetålig färg.

Kan ju återkomma då med att jag löste det med en värmematta avsedd för terrarier. Den har smältsäkring på 60 grader och ligger på självreglerande 35 grader normalt med 45W. Perfekt!

Varför inte bara cirkulera inomhusluft med en pytteliten fläkt?

tommib
MathiasS skrev:
Varför inte bara cirkulera inomhusluft med en pytteliten fläkt?
Risk för kondens. Speciellt om luften står lite still i någon del av boxen.

Men det låter lite mycket med 45W för en projektorbox, går det inte att isolera den mer?

Mattan är max 45W men självreglerande till 35 grader så det blir inte varmare än så.
Det är ca. 20cm isolering (träfiber) runt om och ryms inte mer.

Varför inte fläkt?
Den låter och jag vill inte ha onödiga hål i taket... :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.