I behov av tips. Har ett par rum med vattenburen golvvärme som tidigare var kopplat direkt från värmepumpen.
I samband med att vi hade en röris hemma för annat jobb så sa han att det var stor risk att detta skulle sluta fungera (vara omöjligt att hålla luftfritt) om vi inte satt in en golvvärmecentral. Han fick jobbet att dra om och fixa detta men efter det så har det inte fungerat alls.
Nu var detta två år sen och jag har inte orkat ta tag i det eftersom vi även har elgolv i dessa rum så det varit varmt ändå. Nu tänkte jag dock spara några kronor eftersom elen är dyrare än värmepumpen.
Någon som har tips på vad jag kan göra själv här för att få igång det igen?
Tack
I samband med att vi hade en röris hemma för annat jobb så sa han att det var stor risk att detta skulle sluta fungera (vara omöjligt att hålla luftfritt) om vi inte satt in en golvvärmecentral. Han fick jobbet att dra om och fixa detta men efter det så har det inte fungerat alls.
Nu var detta två år sen och jag har inte orkat ta tag i det eftersom vi även har elgolv i dessa rum så det varit varmt ändå. Nu tänkte jag dock spara några kronor eftersom elen är dyrare än värmepumpen.
Någon som har tips på vad jag kan göra själv här för att få igång det igen?
Tack
Kan inte instalatören få igång det?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Snurrar pumpen? Ta lös termostatventilen och se att denna är öppen? Prova lufta..
Börja med att öppna upp så du har flöde igenom grejerna. Ser ut som dina flödesmätare står nära på noll flöde.djurgardare skrev:
Skruvarna under flödesmätarna. Medsols.
Styrdonen fimpar du medan du felsöker. Alltså skruvas bort. Kan vara att du måste gänga i ett par plasthattar där styrdonen sitter nu, för att returen ska stå öppen, beroende fördelare.
Redigerat:
Grymt. Märker direkt att tillrör börjar värmas lite (tyvärr lite fel väderlek för att få den bästa farten på grejerna).TotalControl skrev:Börja med att öppna upp så du har flöde igenom grejerna. Ser ut som dina flödesmätare står nära på noll flöde.
Skruvarna under flödesmätarna. Medsols.
Styrdonen fimpar du medan du felsöker. Alltså skruvas bort. Kan vara att du måste gänga i ett par plasthattar där styrdonen sitter nu, för att returen ska stå öppen, beroende fördelare.
Hur hittar man rätt inrattning på grejerna igen efter man konstaterat att båda golven blir varma?
Hur mycket flöde ska det vara?
Tack för hjälpen
Svårt att säga. Flödet påverkar självklart men du har även en shunt. Vi måste först få en bra shuntning sen kör vi flödet. Har du koll på hur långa slingorna är? Vad är det för material i golvet? Du har ingen betäckning på shunten?
Temp på inkommande till shunten?
Mycket frågor blir det.
Temp på inkommande till shunten?
Mycket frågor blir det.
Det är en Roth GVC (Minishunt).TotalControl skrev:
Vet inte längden på slingorna men det ena rummet är bara strax över 1kvm och det andra strax under 10kvm och fördelaren sitter precis intill rummen.
Golvet är epsbetong 10-15cm, flytspackling över rör och sen klinker.
Inkommande är från IVT bergvärmepump, vet inte vad en sån levererar i temp.
Klicka här för att svara

