Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fungerar den fortfarande bra? Inga problem med att den får ett betydligt kraftigare batteri?
7 svar · 8,1k läst
·
jockeping
jockeping: Tack för svar! =)
16 svar · 9,0k läst
E
Enyogo: Hej! Har samma elpanna Nibe 240 evc och undrar över elpatronen, lampan som indikerar att patronen är i drift lyser ofta, cirka var 5e minut och är på ungefär 3-4 minuter åt gången, noterade att den gör så även vid +grader. Är detta normalt? Elräkningen för november 2016 ökade 63% jämfört med samma period förra året och jag letar därför förklaringar till detta. Det har varit
8 svar · 13,3k läst
Demmpa
Demmpa: Dessa två typer följer med ECL110 villapaketet 24VDC, Danfoss AMB 162, 24VAC, 5Nm 140 sec/90°, art.nr: 082G4030 http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/3935_V6-22.pdf och Danfoss AMB 162, 24VAC, 5Nm 140 sec/90°, art.nr: 082H0013 http://konsument.danfoss.com/PCMPDF/VDLFO107_AMB162-182.pdf Jag har dessa två liggande ute till försäljning plus en begagnad (ca 8 år), Danfoss AMV 10,
2 svar · 6,2k läst
·
michfris
michfris: Jag har inte bergvärmepump utan pellets/vedpanna. På toppen av pannan hade jag ett outnyttjat uttag för hetvatten och på sidan hade jag ett uttag för hetvattenretur och på toppen av pannan sitter det en trevägsventil för radiatorslingan både tillopp och retur. Så med de outnyttjade anslutningarna skapade jag en slinga med egen cirkulationspump en slinga som går från toppen av pannan
5 svar · 1,7k läst
MrBlew
MrBlew: Hej Sippan7, Jag är väldigt nyfiken på hur det gick för dig. Står inför samma typ av golvinstallation som du gjorde med ventilerad Platon, cellplast, golvvärmeslingor och parkett. Nedre plan i souterränghus från 1976. - Hur tycker du det funkar för dig nu några år senare? - Hur ser energiförbrukningen ut? (Jag gjorde själv samma beräkning som du häromdagen och kom fram till höga
7 svar · 7,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Sätt upp den i pannrumet bara som prydnadsföremål! Jag tycker den är stilren.
9 svar · 2,0k läst
·
J
Josth: Det är ju väldigt viktigt att inga vattenrör fryser och sprängs i källaren så se till att ha frostvakter som värmer utrymmen till minst 5 grader överallt där det finns rör.
1 svar · 1,4k läst
M
McStewart: Nej, tyvärr. Jag fick ett par hundralappar för dem på Blocket...
3 svar · 1,6k läst
1
111111: Finns det någon som har en Keddy Carat och skulle kunna tänka sig och mäta dels sido djupet och hörnmåttet. :rolleyes: Sidodjupet är utmärkt med 1. grönt sträck hörnmåttet = 2 och rött sträck [bild] Fick två mått av min försäljare men jag kan inte se att de kan stämma. då sido måttet skulle vara 23 samt hörnmåttet 28
0 svar · 1,4k läst
·
A
Autodidak1: Eftersom du har cc 30 tror inte jag du får några som helst problem. Bara fräs så nära vägg som möjligt. [citat]
3 svar · 5,2k läst
GK100
GK100: Du ska inte stirra dig blind på difftemp över respektive radiator det är ingen bra metod att lyckas ställa alla lika i det avseendet. Utgå från att systemet inte ursprungligen varit så tekniskt korrekt dimensionerat att det säger så mycket eller kan användas för justering.
14 svar · 3,8k läst
H
HSP: Att expansionskärlet tappar förtryck betyder att luften antingen läcker ut i vattnet eller via påfyllningsventilen. Expansionskärl är inga evighets grejer. det brukar stå tillverkningsår på kärlen. Observera att när du kollar trycket i expansionskärlet så ska vatten "sidan" vara trycklös, annars får du knasiga värden
4 svar · 6,8k läst
M
Marcussjogren: [citat] Eftersom jag är en man av ordvitsar och som ideligen skall pracka på dessa på min omgivning så kan jag ju inte låta detta gå förbi obemärkt! Tack för den :thumbup: :wow:
7 svar · 1,9k läst
T
tompaah7503: [citat] Inspektionskamera http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Inspektionskamera-USB-2000034725/ Passiv USB-förlängning 5 meter (finns lite här och där) Aktiv USB-förlängning 20 meter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/aktiv-usb-forlangning-20-meter-p98604 Förfarande: Tejpa kameran strax
23 svar · 30,6k läst
·
B
Bissen: Första jag gjorde. Han har inga fler styrenheter och har börjat trappa ner då han har passerat pension med marginal.
2 svar · 3,8k läst
M
MagHam: Snyggt fixat -och rätt råd av krilleman denna gången också :thumbup:
17 svar · 8,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Tolkar jag dig rätt om det verkar som att Boverket hittills mätt reell faktisk förbrukning, hus för hus, men nu kommer att sluta med det och övergå till mer teoretiska värden?
99 svar · 16,1k läst
·
D
Donwoody: Löste det genom o testa. Gick bra när jag tog loss pluppen o sen vare bara o vrida som ni skrev. Tack för hjälpen ☺
4 svar · 1,8k läst
·
P
P_Myers: Nu ska han ju inte bygga ett helt nytt hus åt oss eller ens bygga ut huset. Vi ska eventuellt riva en vägg och sätta upp en annan, byta fönster, inreda en isolerad vind och göra en del skönhetsingrepp på huset så vi kommer ta användning av honom. Ska absolut ha koll på regelverk och liknande och vi har även min mammas partner i närheten som är kunnig i närheten. Tack så mycket för
9 svar · 7,7k läst
Xeno
Xeno: Hej, Jag är lite ny på det här med vattenburen värme och element. I alla fall, vi har flera element med RAVL ventiler och vissa av dessa har stiftet fastnat på. En följer nålen ut när man drar i den. Då sprutar det vatten! En del är bara väldigt tröga och går inte ut av sig själv. Frågan är, kan man byta delar av ventilen för att slippa tömma systemet på vatten? Eller måste
0 svar · 2,2k läst
·
A
AxelAxel: Inser nu att jag helt missuppfattat. Jag tänkte mig att det eventuellt fanns någon sådan här variant för borr i murbruk o liknande, och att jag missförstod 14 mm med som jag tänkte 14 cm. Ett vanligt sten/betongborr känner jag förstås redan till. Så kan det gå i hastigheten. http://www.horseway.se/images/borr.jpg
13 svar · 23,3k läst
·
michfris
michfris: Jag förstår inte frågan riktigt men svarar utifrån hur jag agerat. LK minishunt M60, fungerar väl upp till 60 kvm och en värmekretsfördelare för minst 7 slingor, helst 8-9. I källargolvet hade jag lagt 20 eller 16 mm LK pex rör i 4 slingor, lite beroende på hur stora rummen är och anslutit till värmekretsfördelaren. Om möjligt så hade jag lagt 8 mm lk slag i hallen och bägge
1 svar · 1,9k läst
michfris
michfris: Alla luft/vattenpumpar mår bra av regelbunden service, oavsett ålder. Det som görs är väl motionering av ledningar, rör och översyn av slitage delar. Allt för att säkerställa bästa möjliga kapacitet och driftsäkerhet kan jag tänka mig. och byta ut det som är slitet och utnött.
1 svar · 1,7k läst
J
johanpelle: Klippt ur beskrivningen till Baxi Bonus: "Bonus 30 ska alltid anslutas till ackumulatortank med varmvattenberedning". Vill man fylla värdefullt källarutrymme med stora acktankar så kan den väl vara ett alternativ. En modern pelletspanna är allt-i-ett och upptar en golvyta på omkring 65x80,.pelletsförråd tillkommer. Finns mycket begagnat skräp som saluförs som pelletspannor och det ska
9 svar · 3,8k läst
R
rastlos: Är nog något mer avstängt innan radiatorn också, annars hade du haft ganska blött under den.
2 svar · 1,1k läst
·
F
folkeorg: Har några radiatorer som är nästan lika varma i toppen som i botten dvs det borde tyda på hög genomströmning. Andra radiatorer, annan modell, är ordentligt mycket svalare i botten men ändå verkar den ge tillräckligt med effekt. I den borde flödet vara klart lägre. I ytterligare andra rum är elementet helt svalt så det verkar inte komma något flöde dit alls. Alltså verkar det
0 svar · 5,1k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Att det skulle "fastna" luft i en förhöjning som du beskriver är rätt osannolikt. Om TS kör normala flöden så är flödeshastigheten för hög för att luften skulle stanna kvar på ett ställe. Vid turbulent flöde,en hastighet på vattnet som är >0,3 m/s (Medryckningshastighet på luft i vätska) så stannar inte luften kvar på ett ställe. Luften beöhöver ett lugnt ställe
6 svar · 17,1k läst
·
E
exerg: Vissa fabrikanter har denna gummiduk men man kan kanske fundera på om det inte bara är ett teoretiskt problem då den enda delen som ev skulle kunna ha diffussionkontakt med vinden är kanten på hålet i takgipsplattan
2 svar · 4,2k läst
W
wittsjo: LK skickade nya adaptrar till mig, nu sitter allt fast. Äntligen kan regleringen börja göra sitt. Adaptrarna var väldigt lika de jag hade men skillnaden är att nu sitter de fast oavsett ställdonsläge...
17 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.