Vi har en Nibe 310P som nu hunnit blivit 11 år gammal. Sedan dag 1 har den aldrig krånglat och noll kronor har lagts i reparationskostnader. Bra ex!

Jag börjar nu budgetera för att kompressorn ska gå sönder eller att något större rasar.

Är det värt att laga den för 15-20k eller är det bättre att köpa en ny?
Är frånluftsvärmepumparna mer än marginellt effektivare idag?

Vi bor i ett ganska litet hus med årlig elförbrukning på bara 11000 kwh.

Kolla vad ex Eldkraft tar för en kompressor. Jag skulle renovera om allt annat är ok.

Mikael_L
Själv är jag orolig inför dagen då vår packar ihop. Den har på senare tid krånglat lite med styrningen, jag har förstått att kraftkortet är en vanlig felkälla på IVT490.
Och hur lång tid det är kvar på kompressorn är inte gott att veta.

Men när jag hört hur illa nya Nibe F750 låter så blir jag orolig och nojig över ett framtida byte. Jag vill inte få en pump som låter mer än den vi nu har, då den står i huset.

Förövrigt har jag samma oro över kyl och frysskåp, som jag förstått låter mer idag än förr.

En panna/FLVP ska man kunna ha i 20 år även om man får räkna med kompressorbyte någon gång vid halvtid plus någon annan service. Roligt att ert exemplar klarat sig så bra hittills under 11 år! Eftersom ni redan har en låg elförbrukning och ett mindre hus finns inte så mycket att tjäna på att byta till någon kraftigare modell av FLVP. Ljudnivån från invertermodellerna kan också bli en överraskning beroende på var den installeras. Vid nybygge rekommenderas extra kraftiga ljudisolerade innerväggar till rummet där värmepumpen ska stå.

Tack för alla svar!

Har modernare frånluftsvärmepumpar blivit något effektivare?

Om vi jämför med t.ex en Nibe F370 så finns ju en del funktioner som t.ex "sommarläge" som stänger av värmepatronen när utomhustemperaturen möjliggör drift utan den. Men om man manuellt stänger av värmepatronen under sommaren uppnår man ju samma resultat, bara man är lite strategisk.

Finns det fler funktioner eller dylikt som gör moderna värmepumpar effektivare?

Mikael_L
Om verkningsgraden i sig självt för motor + kompressor har blivit lite bättre så är det en fördel, t.ex. att det blivit mindre friktionsförluster eller värme i motorlindningar. Detta kan ev ha blivit något bättre med modernare pumpar.

Om VP tar ut mer energi ur frånluften, dvs skickar ut ännu kallare luft som avluft, så är det en förbättring. Om den sänker temp på avluften till minusgrader så uppstår problem med is på kondensatorslingan och energiförlusten för att låta denna smälta måste vägas in.
Jag har ingen koll på hur det är med detta, men detta vill jag minnas var en diskussion då comfortzone kom med sina VP som drog ner tempen till minusgrader.
Jag hoppas någon annan mer mer kunskap hoppar in tråden och reder ut detta. :)

Slutligen har jag förstått det som att moderna inverter-pumpar är bättre genom att de varierar varvtalet för en jämn drift, utan att hålla på med starter och stopp hela tiden, vilket innebär mindre kompressorslitage och att man återvinner ur frånluften mer kontinuerligt dygent runt.

Jag tror att de modernare pumparna är lite bättre på några punkter, men inte helt revolutionerande på något vis.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Skillnaden mellan 310P och F370 är framförallt att den senare har ett betydligt mer utvecklat styrsystem med bättre automatik medans man som sagt på 310P får knappa manuellt vilket också betyder aningen mindre energibesparing. 310P har en kompressor på 550 W och ger ca 1,7 kW värme medans F370 har en kompressor på 650 W och ger ca 2 kW värme. Men byter man kompressor på 310P kan man sätta in 650 W kompressor (360P reservdelskompressor) om detta blir bättre med hänsyn till husets storlek. En nackdel med F370 är att den bara ger 4,6 kW med el-patronen med 3x16 A säkringar. 310P ger 8 kW el-patron med 3x16 A säkringar. Kostar tid och pengar att dra om matningen från el-centralen och kanske behöva större huvudsäkringar men det beror på vilket värmebehov man har i huset.

Den nya generationen FLVP kyler avluften neråt -15 grader för att utvinna mer energi men de måste i stället stanna och avfrosta regelbundet. De ger ca 4-5 kW vid max i vanliga hus. I ett mindre hus tror jag det blir knappt 4 kW eftersom effekten är så beroende av hur stort frånluftsflödet är. Dessa modeller kostar betydligt mer så man måste försöka göra en bedömning om de pengarna tjänas igen så småningom.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
F370 får väl ändå räknas som gammal, F750 som halvgammal och F730 som ny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.