I mitt hus byggt -70 har jag två typer av termostatventiler. Dom mäter 26mm och har förstått att det då borde vara RA-VL?

På hälften av elementen har jag inga termostater utan bara en vridventil, se bild 1.

På andra häften sitter det termostat på termostatventiler enligt bild 2.

Jag vill byta ut alla vridventiler till termostater. Kan jag göra det genom att byta insatsen eller måste jag byta hela ventilen?

Någon som vet vad jag hade innan (bild 1) och vad typen heter på bild 2?
Gammal vridventil på ett element utan termostat i en husmiljö från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Öppen radiatorventil utan termostathuvud monterad på ett element framför blommigt tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Tack för bra svar, uppskattar det! =)
Håller med, lika bra att byta alla till enhetligt och 129kr kan jag leva med. Sitter två olika termostater nu, en gamal variant och en lite nyare. Har tänkt byta samtliga till digitala, hade de på föra huset och tyckte det fungerade väldigt bra.
Äldre mekanisk termostat monterad på en radiator mot en vit texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En gammal mekanisk radiatortermostat monterad på en vägg, visar tydliga tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till den gamla termostaten satt denna ventil, typ?
Gammal radiatorventil av metall monterad på ett vitt rör mot en texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.