I mitt hus byggt -70 har jag två typer av termostatventiler. Dom mäter 26mm och har förstått att det då borde vara RA-VL?
På hälften av elementen har jag inga termostater utan bara en vridventil, se bild 1.
På andra häften sitter det termostat på termostatventiler enligt bild 2.
Jag vill byta ut alla vridventiler till termostater. Kan jag göra det genom att byta insatsen eller måste jag byta hela ventilen?
Någon som vet vad jag hade innan (bild 1) och vad typen heter på bild 2?
På hälften av elementen har jag inga termostater utan bara en vridventil, se bild 1.
På andra häften sitter det termostat på termostatventiler enligt bild 2.
Jag vill byta ut alla vridventiler till termostater. Kan jag göra det genom att byta insatsen eller måste jag byta hela ventilen?
Någon som vet vad jag hade innan (bild 1) och vad typen heter på bild 2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om alla radiatorer är kopplade med 3/8" rör (ca 17mm) så kostar varje ventil 129:-
Lätt värt att byta till enhetliga enligt mig!
Din bild nr 2 är en vanlig Danfoss RA-N
http://products.danfoss.se/productd...tiler/ventiler-med-forinstallning/013g0072/#/
129:- är det billigaste jag hittar här: (Den dyraste butiken ville ha över 200:- för samma artikel!)
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...ntil-R10-rak-med-foerinstaellning-411547.html
Vad har du för termostat till bild 2?
Lätt värt att byta till enhetliga enligt mig!
Din bild nr 2 är en vanlig Danfoss RA-N
http://products.danfoss.se/productd...tiler/ventiler-med-forinstallning/013g0072/#/
129:- är det billigaste jag hittar här: (Den dyraste butiken ville ha över 200:- för samma artikel!)
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...ntil-R10-rak-med-foerinstaellning-411547.html
Vad har du för termostat till bild 2?
Tack för bra svar, uppskattar det! =)
Håller med, lika bra att byta alla till enhetligt och 129kr kan jag leva med. Sitter två olika termostater nu, en gamal variant och en lite nyare. Har tänkt byta samtliga till digitala, hade de på föra huset och tyckte det fungerade väldigt bra.
Håller med, lika bra att byta alla till enhetligt och 129kr kan jag leva med. Sitter två olika termostater nu, en gamal variant och en lite nyare. Har tänkt byta samtliga till digitala, hade de på föra huset och tyckte det fungerade väldigt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
