5 264 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Offert bergvärme
Sida 1 av 3
Hej,
Jag hjälper svärmor att ta in offerter då hon vill byta från pellets till bergvärme. Av 5 bolag känns egentligen tre aktuella.
Företag A
-180m
-145 465 kr
-6m foderrör, 690kr/m
-ivt greenline he c9 kw
-Lokalt stort företag i liten by där svärmor bor.
-Säljaren negativt inställt till det mesta i källaren, och gården. många "problem", tycker att man kanske ska byta elcentral från 16A till 20A.
Företag B
180m för 146 000. 200m för 149 000
-ingen prissuppgift om foderrör
-Bosch compress 5000 LW/M9
-företag från grannbyn. Inga problem alls i källaren, allt gick att ordna lätt, inget fel på elen.
Företag C
160m
142 305kr
6m foderrör, extra ej angivet.
Samma ivt pump som ovan.
Inkl. Rumsgivare.
Inga som helst problem, varken med källare eller elen.
Alla offerter inkluderar två element och rördragning i källaren.
4 av 5 säger att 16A räcker. Det som finns där är tvättmaskinen och lite belysning. Vad anser ni?
Hoppen mellan 160 -180 och 200 meter är inte så stora. Däremot fårär hon en bosch på 200m, vilket för många tydligen är förknippat med sämre maskin. Om jag resonerar att företag C kan ge mig samma pris för 180m som företag A, så tar jag hellre företag C. 180 borde räcka för ett hyffsat otätt hus från 1932 på 130m2. Jag har 6kw för mitt hus på 180m2, även om det är något underdimensionerat.
Jag hjälper svärmor att ta in offerter då hon vill byta från pellets till bergvärme. Av 5 bolag känns egentligen tre aktuella.
Företag A
-180m
-145 465 kr
-6m foderrör, 690kr/m
-ivt greenline he c9 kw
-Lokalt stort företag i liten by där svärmor bor.
-Säljaren negativt inställt till det mesta i källaren, och gården. många "problem", tycker att man kanske ska byta elcentral från 16A till 20A.
Företag B
180m för 146 000. 200m för 149 000
-ingen prissuppgift om foderrör
-Bosch compress 5000 LW/M9
-företag från grannbyn. Inga problem alls i källaren, allt gick att ordna lätt, inget fel på elen.
Företag C
160m
142 305kr
6m foderrör, extra ej angivet.
Samma ivt pump som ovan.
Inkl. Rumsgivare.
Inga som helst problem, varken med källare eller elen.
Alla offerter inkluderar två element och rördragning i källaren.
4 av 5 säger att 16A räcker. Det som finns där är tvättmaskinen och lite belysning. Vad anser ni?
Hoppen mellan 160 -180 och 200 meter är inte så stora. Däremot fårär hon en bosch på 200m, vilket för många tydligen är förknippat med sämre maskin. Om jag resonerar att företag C kan ge mig samma pris för 180m som företag A, så tar jag hellre företag C. 180 borde räcka för ett hyffsat otätt hus från 1932 på 130m2. Jag har 6kw för mitt hus på 180m2, även om det är något underdimensionerat.
Om el-tillskottet ska kunna vara 6 eller 9 kW behövs 3x20 A tröga säkringar. Annars blir el-tillskottet 1-3 kW med 3x16 A säkringar. För att få svar på mer detaljerade frågor om olika värmepumpar och borrdjup kan det vara ett bra alternativ att fråga på varmepumpsforum.com under forumdelen "Markvärmepumpar..."
Ja, jag tycker du gör helt rätt i att välja företag C och att borra 180 meter. 180 meter räcker till en 9kw pump och det bör inte behöva eltillskott alls så uppsäkring av elcentralen är sannolikt onödigt. OM det skulle behövas är det isåfall betydligt bättre att lägga de pengarna på att borra djupare och skaffa en större pump. Då får man lägre driftskostnad.
Hur mycket pellets gör svärmor av med idag?
Hur mycket pellets gör svärmor av med idag?
Det är svårt för mig med detaljerna, det viktigaste är att hon inte blir missnöjd, oavsett om det är värmen, pumpen eller servicen, men främst värmen.
Idag gör hon av med 11-12 pallar per år och jämt kört med öppen shunt. Värmer även för varmvattnet. Mycket spillvärme i hela källaren och strypta radiatorer på ovanvåningen. Det låter väldigt mycket, men fryser gör hon inte direkt...
Idag gör hon av med 11-12 pallar per år och jämt kört med öppen shunt. Värmer även för varmvattnet. Mycket spillvärme i hela källaren och strypta radiatorer på ovanvåningen. Det låter väldigt mycket, men fryser gör hon inte direkt...
Redigerat:
16A räcker till 9kW elpatron OM dom installerar tillhörande effektvakt.
Bosch och IVT är exakt samma saker. Det som skiljer är priset och garantierna. en 5000 LW/M på 9kW får du för drygt 50000:- på nätet bara för att ha som jämförelse.
Bosch och IVT är exakt samma saker. Det som skiljer är priset och garantierna. en 5000 LW/M på 9kW får du för drygt 50000:- på nätet bara för att ha som jämförelse.
Oj vad många jag träffat på som är just det du skriver, efter den förändring du beskriver..Hammarfall skrev:
Med knappa 17° inne på vintern, skyhöga elräkningar när temperaturen faller och taskigt inomhusklimat med dålig ventilation..
Att säkra upp och vid behov byta matning/kablar (om det behövs för de större säkringarna) går ju att göra i efterhand lika väl som nu. Uppstår inte behovet av tillskottsvärme (elpatroner i drift) så sparar ni ju de pengarna. Gör bara klart förutsättningarna så att det blir ett medvetet val. Se också till att allt som görs i samband med installationen görs för att klara 20 A (t.ex. kabeldimensioner och brytare). Då behöver hon i alla fall inte ändra i det om det högre effektbehovet uppstår.
Hur djupt borrhål som behövs beror ju (väl?) delvis på vattenflödet i berget, men om alla firmor har lokalkännedom och kommit fram till 180-200 m bör det ju finnas någon sorts relevans i det. Med tanke på hur lite extra pengar det rör sig om skulle jag rekommendera att borra 200 meter och välja den firma som känns "bäst". Kanske du kan "pruta" och säga att du vill ha deras alternativ men 200 meter för samma pris?
Jag har själv en IVT HT C9 som är 10 år och jag har bara behövt byta en cirkulationspump, plus 4-vägsventilen som de tydligen hade problem med, men den gick på garantin med jobb och allt.
/Fredrik
Hur djupt borrhål som behövs beror ju (väl?) delvis på vattenflödet i berget, men om alla firmor har lokalkännedom och kommit fram till 180-200 m bör det ju finnas någon sorts relevans i det. Med tanke på hur lite extra pengar det rör sig om skulle jag rekommendera att borra 200 meter och välja den firma som känns "bäst". Kanske du kan "pruta" och säga att du vill ha deras alternativ men 200 meter för samma pris?
Jag har själv en IVT HT C9 som är 10 år och jag har bara behövt byta en cirkulationspump, plus 4-vägsventilen som de tydligen hade problem med, men den gick på garantin med jobb och allt.
/Fredrik
Menar du att de är missnöjda efter övergång från pellets till värmepump? Det är ju så klart viktigt att radiatorsystemet fungerar med VP så att man inte får dålig värme. Nog har väl budgivarna kollat upp vad det sitter för radiatorer mm så att det ska fungera?GoForIt skrev:
Vi har en villa från -62 med tegelfasad och betonghålsten i stommen och egentligen ingen isolering. Vi har bytt fönster till 3-glas, men i övrigt är det inte isolerat något ytterligare. Vi bytte från olja till VP det första vi gjorde (för 10 år sedan) och det har inte varit några problem alls med värmen. Det största problemet jag kan se är om radiatorerna är av typ enkelpanel och "ska" vara brännheta för att ge någon rimlig effekt. Vi har "dubbelpanel" (om det nu kallas så), alltså något liknande denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-10x50-mp2/
Vi har bara bytt och kompletterat radiatorer i källaren, och då till lite mer avancerade, typ dessa:
http://www.rinkabyror.se/artikel/thermopanel-v4-radiator-tp22-4004/
På bottenväningen är allt annat original men golvvärme i badrummet och lite i vardagsrummet (vid de nya skjutdörrarna
/Fredrik
Ja, det finns många som är rejält missnöjda, men bara "biter ihop" och sitter med jackan på..fb35523 skrev:
Tyvärr så sätter man fortfarande gladeligen in för små anläggningar i dåligt isolerade hus, med 2-glas fönster och enrörssystem (som kräver höga framledningstemperaturer) och bara 16A avsäkrat.
Jag ser det återkommande hela tiden.
Effektvakt. Antar att det är standard?useless skrev:
Jag har läst mig till att Bosch och IVT är i princip samma saker, och hela den karusellen, men då väljer man ju IVT med bättre garantier om priset är snarlika.
Jag kan förstå det! Om jag benar ut det så är det viktigaste att hon inte behöver frysa ihjäl på ålderns dar. Eltillskott får hon räkna med och sen har hon en bra kamin som kan hjälpa till. Finns för och nackdelar med allt.GoForIt skrev:
fb35523 skrev:Att säkra upp och vid behov byta matning/kablar (om det behövs för de större säkringarna) går ju att göra i efterhand lika väl som nu. Uppstår inte behovet av tillskottsvärme (elpatroner i drift) så sparar ni ju de pengarna. Gör bara klart förutsättningarna så att det blir ett medvetet val. Se också till att allt som görs i samband med installationen görs för att klara 20 A (t.ex. kabeldimensioner och brytare). Då behöver hon i alla fall inte ändra i det om det högre effektbehovet uppstår.
Smart!
Nja, firmorna har lämmnat offert mellan 140 och 200m. Eftersom den på 140m var mycket dyrare än alla andra så föll den bort snabbt. Jag kan höra med dem, men sen tror jag att skillnaden mellan 180 och 200 m i detta fall är försumnbart, medan skillnaden mellan 160 och 180 kan betyda att den drar mindre el och "klarar" sig med 16A.fb35523 skrev:Hur djupt borrhål som behövs beror ju (väl?) delvis på vattenflödet i berget, men om alla firmor har lokalkännedom och kommit fram till 180-200 m bör det ju finnas någon sorts relevans i det. Med tanke på hur lite extra pengar det rör sig om skulle jag rekommendera att borra 200 meter och välja den firma som känns "bäst". Kanske du kan "pruta" och säga att du vill ha deras alternativ men 200 meter för samma pris?
Låter bra! Min Nibe har havererat ett antal gånger på 7 år..fb35523 skrev:
Alla har frågat om radiatiorerna och eftersom jag inte har någon kunskap alls där så har de helt enkelt fått gå runt och tittat och det skulle inte vara några problem.fb35523 skrev:
GoForIt skrev:Ja, det finns många som är rejält missnöjda, men bara "biter ihop" och sitter med jackan på..
Tyvärr så sätter man fortfarande gladeligen in för små anläggningar i dåligt isolerade hus, med 2-glas fönster och enrörssystem (som kräver höga framledningstemperaturer) och bara 16A avsäkrat.
Jag ser det återkommande hela tiden.
Vems fel är det egentligen? Det är företagen man vänder sig till det som ska vara profesionella och bör kunna ge bra med information, för och nackdelar, för att kunna ta ett beslut. Många har lärt sig att man ska undvika små anläggningar, men vad är för litet och vad är för stort? Alla kalkyler om besparingar etc är helt åt.. Shit in > shit out. I och för sig är alla överens om en pump på 8-9 kw, medan borrdjupet varierar mellan 140 och 200m. Klart man är missnöjd om man betalar 150 000 och det inte lever upp till löftet.
Jag har mest koll på detta av samtliga i min umgängeskrets, och det är knappt hälften som kopplar bergvärme med ett värmesystem. Poängen är man helt enkelt får lita på sin säljare och riskerar därmed att "bita ihop" och sitter med jackan på..
Jag håller inte riktigt med. De anläggningar som dimensioneras och installeras efter dagens normer ger en bra värmekomfort.
Kunskapen om dimensionering och installation är idag mycket bättre än tidigare.
De anläggningar som installerades för längre sedan, 15-20 år sedan, var ofta underdimensionerade. Detta berodde delvis på okunskap men också på att pumparna i sig var relativt klena och att man inte borrade särskilt djupt. När dessa pumpar gick ur tiden var det tyvärr inte ovanligt att man satte dit en ny och effektivare pump utan att borra djupare vilket inte gav den nya pumpen rätt förutsättningar och komfortproblem kommer då på köpet.
En del av skulden för dåligt fungerande installationer ligger också på den som beställer. Det finns lycksökare i alla branscher, så även i värmepumpsbranchen. Referenser är viktiga även här.
Kunskapen om dimensionering och installation är idag mycket bättre än tidigare.
De anläggningar som installerades för längre sedan, 15-20 år sedan, var ofta underdimensionerade. Detta berodde delvis på okunskap men också på att pumparna i sig var relativt klena och att man inte borrade särskilt djupt. När dessa pumpar gick ur tiden var det tyvärr inte ovanligt att man satte dit en ny och effektivare pump utan att borra djupare vilket inte gav den nya pumpen rätt förutsättningar och komfortproblem kommer då på köpet.
En del av skulden för dåligt fungerande installationer ligger också på den som beställer. Det finns lycksökare i alla branscher, så även i värmepumpsbranchen. Referenser är viktiga även här.
Poängen med mitt inlägg var att man bör sätta sig in betydligt mer i detaljerna än vad många gör.Hammarfall skrev:Vems fel är det egentligen? Det är företagen man vänder sig till det som ska vara profesionella och bör kunna ge bra med information, för och nackdelar, för att kunna ta ett beslut. Många har lärt sig att man ska undvika små anläggningar, men vad är för litet och vad är för stort? Alla kalkyler om besparingar etc är helt åt.. Shit in > shit out. I och för sig är alla överens om en pump på 8-9 kw, medan borrdjupet varierar mellan 140 och 200m. Klart man är missnöjd om man betalar 150 000 och det inte lever upp till löftet.
Jag har mest koll på detta av samtliga i min umgängeskrets, och det är knappt hälften som kopplar bergvärme med ett värmesystem. Poängen är man helt enkelt får lita på sin säljare och riskerar därmed att "bita ihop" och sitter med jackan på..
Man kan inte lämna över det "ansvaret" till någon som samtidigt är säljare och har sin försörjning på det.
Exempelvis erbjuder ju många kommuner Energirådgivning. Där borde man ju kunna få mer neutral rådgivning.
I vissa (jag skulle vilja säga ganska många) äldre hus är värmepump ingen bra lösning.
Men det kommer ju en säljare som säljer just sådana, aldrig erkänna.
Varför är inte värmepump nån bra lösning i många äldre hus? Det enda som egentligen kan ställa till det är om värmesystemet inte är lämpat för dom temperaturer värmepumpen jobbar med. Störst risk för det är det i hus byggda på 70- och 80-talet då olja och el var vanligaste uppvärmningarna (tunna enkelpanelradiatorer och klena rör gjorda för lågt flöde/högt delta-T).
Kan värmesystemet avge den effekt huset behöver när det är som kallast med 55-60 graders framledningstemp så är det inga problem att installera värmepump.
Kan värmesystemet avge den effekt huset behöver när det är som kallast med 55-60 graders framledningstemp så är det inga problem att installera värmepump.
Redigerat:
Jag har tyvärr väldigt färska exempel (installerade för 2-3 år sedan) där situationen ser ut som jag beskriver. Ivern efter att få sälja en anläggning, och konkurrensen mellan installatörer, blir att man "ser förbi" de problem som ofta finns.mexitegel skrev:Jag håller inte riktigt med. De anläggningar som dimensioneras och installeras efter dagens normer ger en bra värmekomfort.
Kunskapen om dimensionering och installation är idag mycket bättre än tidigare.
De anläggningar som installerades för längre sedan, 15-20 år sedan, var ofta underdimensionerade. Detta berodde delvis på okunskap men också på att pumparna i sig var relativt klena och att man inte borrade särskilt djupt. När dessa pumpar gick ur tiden var det tyvärr inte ovanligt att man satte dit en ny och effektivare pump utan att borra djupare vilket inte gav den nya pumpen rätt förutsättningar och komfortproblem kommer då på köpet.
En del av skulden för dåligt fungerande installationer ligger också på den som beställer. Det finns lycksökare i alla branscher, så även i värmepumpsbranchen. Referenser är viktiga även här.
