6 326 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Dåligt med värme i källaren!
Bor i enplans hus med källare från 1972,vi har bergvärme!
Elementen på första plan är varma...men i källaren så är det mycket mindre värme på dem...tycker inte att det ska skilja så mycket på dem när rören kommer från övervåningen och ner i källaren...det borde inte vara så står vämeförlust ,det vore annat om rören gick i källargolvet som inte är isolerat,ett element i källaren är det inge värma alls på ...har släppt på temostaten och tryckt på ventilen den rör sig och det är tryck i elementet när man luftar...när man luftar så märker man att det blir värme i elementet men sedan så blir det kallt igen ,Har luftat alla element ett par gånger!!!
Vore tacksam om nån hade nån ide vad som är fel och vad man kan göra åt problemet!
Elementen på första plan är varma...men i källaren så är det mycket mindre värme på dem...tycker inte att det ska skilja så mycket på dem när rören kommer från övervåningen och ner i källaren...det borde inte vara så står vämeförlust ,det vore annat om rören gick i källargolvet som inte är isolerat,ett element i källaren är det inge värma alls på ...har släppt på temostaten och tryckt på ventilen den rör sig och det är tryck i elementet när man luftar...när man luftar så märker man att det blir värme i elementet men sedan så blir det kallt igen ,Har luftat alla element ett par gånger!!!
Vore tacksam om nån hade nån ide vad som är fel och vad man kan göra åt problemet!
Får kolla det...bara de inte går sönder när man skruvar på dem för det gjorde det när jag skulle stänga av returen till ett element på övervåningen!!!
Ska man prova och ställa på cirkulationspumpen ...för den har väl 2 eller 3 lägen ..har jag för mig?
/Johan
Ska man prova och ställa på cirkulationspumpen ...för den har väl 2 eller 3 lägen ..har jag för mig?
/Johan
Prova att ställa upp pumpen, är det en av nyare typ så har den ofta flera lindningar för flera effektlägen
Kontrollera om det sitter någon strypventil(skjutventil) på framledning eller returledningen kring pumpen eller i pannrummet så det inte är strypt för minskat flöde
/R
Kontrollera om det sitter någon strypventil(skjutventil) på framledning eller returledningen kring pumpen eller i pannrummet så det inte är strypt för minskat flöde
/R
Dålig värme på någon eller några radiatorer beror nästan alltid på dåligt flöde. Kolla trycket sen öka cirk. pumpen kapacitet (ofta finns det 3 steg), därefter kolla att ventiler inte stryper flödet, om det inte funkar kan du pröva och strypa på flödet där du har varmt.
Provade att ställa cirkulationspumpen på läge 3 den stod på 2 men det resulterade i att elementen på övervåningen blev kallare verkar som att flödet gick för fort så det inte hann med och värma upp och i källaren var det oförändrat! det blev också större differans mellan framledningstemp och returtemp när jag ställde på cirkulationspumpen!
Elementen är parallellkopplade...det är tvårörssystem!
Får kolla om det sitter nån skjutventil vid pumpen... tror inte det! men det kanske nån vet här på forumet det är en Nibe FIGHTER 1210 7kw bergvämepump från 2003!
Får kolla på alla ventiler på elementen i helgen
Elementen är parallellkopplade...det är tvårörssystem!
Får kolla om det sitter nån skjutventil vid pumpen... tror inte det! men det kanske nån vet här på forumet det är en Nibe FIGHTER 1210 7kw bergvämepump från 2003!
Får kolla på alla ventiler på elementen i helgen
Redigerat:
???trasan skrev:
Det är är precis motsatt effekt mot den förväntade.
Högre cirkpumpshastighet = högre medeltemp i elementen = varmare element
Högre medeltemp i elementen = MINDRE differens mellan framledning & retur.
Allt tyder på att du sänkte, inte höjde, cirkpumpens hastighet. Vad händer om du sätter på "1"? Den är kanske felkopplad?
Det var steg 3 för man hörde att cirkulation ökade,men jag kanske körde för kort tid för att man skulle märka skillnad ...ska prova igen!
Roger J fick du byta växelventilen då eller gjorde du nå annat?
Har tagit bort det elementet som är iskallt idag och det var varken stopp i det eller i returventilen,har gått igenom alla termostatventiler också ...piggen rör sig bra på alla!
Det sitter nån annan ventil vid varje returrör som kommer ner till källaren vad är den till för?är det nån typ av luftningsventil eller är den bara till för avtappning?
Roger J fick du byta växelventilen då eller gjorde du nå annat?
Har tagit bort det elementet som är iskallt idag och det var varken stopp i det eller i returventilen,har gått igenom alla termostatventiler också ...piggen rör sig bra på alla!
Det sitter nån annan ventil vid varje returrör som kommer ner till källaren vad är den till för?är det nån typ av luftningsventil eller är den bara till för avtappning?
Jag bytte ventilen!
Kolla om den kärvar, ta bort ställmotorn som sitter på ventilen och se om den går att dra upp eller trycka ner den. Det är bara att trycka in en plastgrej och vrida den ett kvarts varv. Min ventil fastnade i alla olika lägen och alla O-ringarna var slut och detta resulterade att pumpen gick ofta och laddade varmvatten för att den skickade ut det som ligger i mantelvärmaren ut på elementen.
Det finns repkit att köpa till ventilerna.
Kolla om den kärvar, ta bort ställmotorn som sitter på ventilen och se om den går att dra upp eller trycka ner den. Det är bara att trycka in en plastgrej och vrida den ett kvarts varv. Min ventil fastnade i alla olika lägen och alla O-ringarna var slut och detta resulterade att pumpen gick ofta och laddade varmvatten för att den skickade ut det som ligger i mantelvärmaren ut på elementen.
Det finns repkit att köpa till ventilerna.
Jag bytte ventilen och nu fungerar det som det skad^_^bRoger J skrev:Jag bytte ventilen!
Kolla om den kärvar, ta bort ställmotorn som sitter på ventilen och se om den går att dra upp eller trycka ner den. Det är bara att trycka in en plastgrej och vrida den ett kvarts varv. Min ventil fastnade i alla olika lägen och alla O-ringarna var slut och detta resulterade att pumpen gick ofta och laddade varmvatten för att den skickade ut det som ligger i mantelvärmaren ut på elementen.
Det finns repkit att köpa till ventilerna.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Hoppar på denna tråden angående kalla element, mina är varma uppe på, ej på neresidan, läste om strypventilen . skulle vara max öppen, men är det inte så att om man stryper den istället så går varmvattnet saktare fram, då hinner hela elementet bli varmt, eller är det fel tänkt???trasan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Hej igen!
Vad ska det skilja mellan tur o retur ledningen i ett element, jag har en värmekamera så kan få exakta uppgifter. ska det vara typ 5 graders skillnad?
Vad ska det skilja mellan tur o retur ledningen i ett element, jag har en värmekamera så kan få exakta uppgifter. ska det vara typ 5 graders skillnad?
Klicka här för att svara
