1 275 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ändra från spannmål till träpellets. Inställning? Suboro
Jag har precis köpt hus med spannmålsbrännare. Det lilla förrådet med vete som vi fick med är snart slut och vi ska fortsätta med träpellets (bl.a. därför att vi saknar leverantör).
Brännaren är av typen Suboro och ska fungera med både spannmål (vete) och pellets. Är det någon inställning som behöver göras när vi byter till pellets? Är det någon som har erfarenhet av att använda pellets i en Suboro?
Brännaren är av typen Suboro och ska fungera med både spannmål (vete) och pellets. Är det någon inställning som behöver göras när vi byter till pellets? Är det någon som har erfarenhet av att använda pellets i en Suboro?
Känner inte till just denna brännare.
Då det är mer energi i träpellets än spannmål så behöver du minska mängden tillfört bränsle till brännaren. På många brännare kan du ställa in paus/gångtider på matningsskruven som matar från förråd till brännare. Sen har du även tillförsel av luft, här sitter det ofta en varvtalsstyrd fläkt. Detta ska stå i din manual till brännaren. Att byta bränsleslag utan tillgång till mätinstrument som rökgastermometer mm tror jag inte är att rekommendera. Du behöver nog ha dit en firma så du inte eldar för kråkorna.
Fungerar det bra med spannmål hade jag fortsatt med detta. Du kanske kan fråga runt lite. Svårt att hitta spannmål på småsäck, så kräver större bulkförråd isf för att det ska vara rationellt så det kanske inte är ett alternativ för dig.
Då det är mer energi i träpellets än spannmål så behöver du minska mängden tillfört bränsle till brännaren. På många brännare kan du ställa in paus/gångtider på matningsskruven som matar från förråd till brännare. Sen har du även tillförsel av luft, här sitter det ofta en varvtalsstyrd fläkt. Detta ska stå i din manual till brännaren. Att byta bränsleslag utan tillgång till mätinstrument som rökgastermometer mm tror jag inte är att rekommendera. Du behöver nog ha dit en firma så du inte eldar för kråkorna.
Fungerar det bra med spannmål hade jag fortsatt med detta. Du kanske kan fråga runt lite. Svårt att hitta spannmål på småsäck, så kräver större bulkförråd isf för att det ska vara rationellt så det kanske inte är ett alternativ för dig.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ladda ned en handbok. Titta vilka reglage det finns för matningen och kanske fläktstyrkan.d95pari skrev:Jag har precis köpt hus med spannmålsbrännare. Det lilla förrådet med vete som vi fick med är snart slut och vi ska fortsätta med träpellets (bl.a. därför att vi saknar leverantör).
Köp några säckar pellets på Byggmax och ös in i förrådet. Starta enligt anvisningarna. När det brunnit ett tag så gör en standardinställning med ledning av röken.
Kommer det svart rök så minska matningen. Kommer det ingen svart rök så öka matningen lite i taget tills svart rök kommer. Minska då lite tills svart rök precis försvunnit.
Blanda in firmor som aldrig sett en Suboro kostar bara pengar.
Är det inte havre man eldat? Vete är väl för hårt?
Det blir nog så jag gör, testar mig fram helt enkelt. (Och visst är det havre och inte vete jag har nu)
Matningen idag sker var 30:e sekund. Min förhoppning var att någon som använder Suboro idag kunde tipsa om lämplig tid när pellets används istället för havre.
Matningen idag sker var 30:e sekund. Min förhoppning var att någon som använder Suboro idag kunde tipsa om lämplig tid när pellets används istället för havre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden