S
Hej, jag har tänkt bygga en verkstad på 8x15m med bottenplan på runt 120kvm och en lägenhet på runt 25kvm på ovanplan. Tanken är att bygga med Isoblock 29cm, 20cm eps i plattan och en 30-40cm isolering i taket.

Vårt hus ligger intill och är 250kvm i ett plan med 40cm oisolerade lertegelväggar med tegel på utsidan och halva huset har golvvärme med 30cm eps och resten är oisolerad betongplatta, torpargrund med vattenradiatorer. Vinden är isolerad med 40cm. Detta drivs med enjordvärmepump Thermia Diplomat Opt G3 på 13kW.

Min tanke är att gjuta ner golvvärme i verkstaden och antingen driva detta med samma pump som huset eller installera ett separat system med luft/vatten värmepump. Frågan är om husets jordvärmepump har kapacitet att även värma verkstaden.

Tanken är väl att värma upp verkstaden till +10 grader när ingen är där och högre om någon bor där, åtminstone lägenheten. Eftersom det troligen är ett trögt system så får man väl ha någon extra värmekälla så som byggfläkt när man är där och jobbar på vintern.

Tankar, förslag?

Ritning av planlösning för en verkstad med maskinpositionering och separat boendeområde ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Bump

Ytterväggsstandard på isolering i vägg mot verkstad både uppe och nere samt golv ovanför virkesförråd. Det kyler hemskt från golvet märkte jag när jag inte hade värme på i källaren. Om du har golvvärme, gör två sektioner så du kan köra varmt i lägenheten utan att köra varmt i verkstaden.

S
Smart, jag tar till mig detta, tack.

Frågan kvarstår om jag bör belasta min jordvärme eller köra en separat luft/vatten VP?
Jag bor i Skåne.

Beror ju på effekten i jordvärmepumpen. Fläktkonvektor är ju annars bra om man vill öka på värmen snabbt.

Eller luftvärmepump?

S
Jag skrev att det var en Thermia Diplomat Opt G3 på 13kW så jag gissar på att 13kW är effekten.

När det gäller Luft/luft VP så har jag hört att de inte riktigt pallar med att köra underhållsvärme då det blir isbildning med mera.

Med fläktkonvektorer, menar du sådana som är kopplade på ett VP system eller el? Vad ska syftet med dessa vara? Jag behöver åtminstone en grundvärme och eventuellt en snabb källa vid vistelse i lokalen.

Jag kan inte tänka mig att bergvärmepumpen skulle räcka till även för verkstaden även om det ligger i Skåne. Lertegelväggar och 250 kvm tar sitt. Blir säkert bra med en luftvattenvärmepump och ett antal golvvärmeslingor nere. Effekten på luftvärmepumpen bör vara ganska hög så den klarar de ventilationsflöden som behövs i en verkstad. Där uppe kan man också sätta överdimensionerade radiatorer som klarar sig på ungefär samma framledningstemperatur som golvvärmen. Fläktkonvektor och liknande tror jag inte passar i en snickeriverkstad. Blir för mycket spån och slipdamm i luften som skulle sätta igen filtren ganska snabbt. Beror ju också på hur bra spånsug som finns alla arbetsstationer.

Luft-luft värmepump ventilerar inte. Blåser bara runt uppvärmd luft.

Fläktkonvektor är som ett vanligt element fast med en fläkt som man kan dra igång när man vill höja temperaturen snabbt, funkar iofs väldigt bra med luftvärmepump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.