1 694 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dimensionering värme till garage/förråd
Jag har L-format garage/förråd, det är öppet mellan förråd och garage. Ytan är ca 30kvm. På långsidan sitter 3st 12x6-fönster. På kortsidan sitter 2st 12x6-fönster och entrédörren till förrådsdelen. Alla fönster är moderna 3-glas med U-värde 1,0. På den "brutna" kortsidan sitter en isolerad garageport (U-värde 1,0). Taket är isolerat med ca 15m. Väggarna endast med 45mm, men jag har tänkt att komplettera med ytterligare 45mm isolering.
Mitt mål är att ha runt 10 grader under vintern för att kunna måla.
Är det nödvändigt att sätta en radiator under varje fönster? Ska det vara radiatorer eller konvektorer?
Effektbehovet enligt länken nedan är ca 3,6kW. Men då kunde jag bara välja 15 grader. Det låter mycket?
http://myson.se/elradiatorer/effektberakning.htm
Tack på förhand för hjälp och input
Mitt mål är att ha runt 10 grader under vintern för att kunna måla.
Är det nödvändigt att sätta en radiator under varje fönster? Ska det vara radiatorer eller konvektorer?
Effektbehovet enligt länken nedan är ca 3,6kW. Men då kunde jag bara välja 15 grader. Det låter mycket?
http://myson.se/elradiatorer/effektberakning.htm
Tack på förhand för hjälp och input
Det låter väldigt rimligt med tanke på de tunna väggarna.
Du behöver inte ha radiator under varje fönster, det är mest för komfort som man har det.
Du bör välja radiator baserat på framledningstempratur som beror på värmekällan.
Du behöver inte ha radiator under varje fönster, det är mest för komfort som man har det.
Du bör välja radiator baserat på framledningstempratur som beror på värmekällan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Billiga lösningen är 2st 250:- konvektorer från Ö&B eller liknande. Men kanske en Luft-luft värmepump kan vara lämpligt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Från ca 15' kan du få en installerad LLVP. Inget konstigt i sig, bara ställa in temperaturen du vill ha. Sen drar man på lite extra värme när man är där.
Var i Sverige har du garaget? Elradiatorer kan man fynda på blocket om man är ute efter ett budgetalternativ.
Var i Sverige har du garaget? Elradiatorer kan man fynda på blocket om man är ute efter ett budgetalternativ.
Klicka här för att svara