Hej,

jag har en Nibe F1255 som jag fick installerad i våras. Sen kopplade en annan rörmokare på en Nibe ECS 41 (extra värmesystem, shunt, pump, lite givare och styrning) som vi ska köra ungefär 120 kvm golvvärme på.
Vi har, enligt manualen, dragit rör från värmebärarens tillopp innan alla element och satt returen efter alla element.

Värmebärarpumpen på det sekundära systemet går med lägsta fart på konstant tryck (enligt manualen) och pumpen på det primära systemet är inställd i VP på auto.

Jag har, också enligt manualen, ställt det sekundära systemet på en kallare kurva (7, mot 9 på det primära), samt att jag har ställt rumsgivaren på 20, mot 21 i primära.

Nu har jag börjat dra igång systemet och märker att den primära VB-pumpen går på 1% av max.
Så jag börjar undra om inte det sekundära systemet tar allt vatten.
Värmepumpen verkar tro att allt är frid och fröjd då vi har ett dT på cirka 3-4 grader både på primära och sekundära, men jag undrar jag hur mycket vatten som faktiskt snurrar i mina vanliga element när pumpen går med 1%. Man kan såklart ställa in den på ett fast värde, men det känns lite fel, speciellt då värmepumpen är frekvensstyrd och levererar allt från 4kW till 16kW värme.

Min tanke var att när det sekundära systemet är nöjt så stänger shunten där och då kommer den primära pumpen få öka farten för att inte få ett för stort dT, men det primära systemet har ju räknat upp gradminuterna eftersom det har varit högre framledning än den beräknade, trots att all den energin har gått till det sekundära systemet, eller?

Någon som har liknade system och har erfarenheter att dela med sig av? Än så länge är det inte kallt inne, men elementen är inte särskilt varma trots att framledningen ligger på runt 30-34 grader.

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.