Låt oss börja med lite bakgrund. Jag har ett gammalt värmesystem med två rörslingor och överfall. Systemet är inte längre ett högtemperatursystem med oljepanna utan ett lågtemperatursystem met LVP. Ifrån källaren kommer tre rör. Så här ser det ut i mellanvåningen inuti en garderob vid murstocken:
Röret i mitten är huvudledningen för värmesystemet.t.
Så här ser det ut på den oinredda vinden där rören mynnar ut:
Jag skall ta bort röret och dra ett nytt rör en annan väg och till en annan plats.
- Är det möjligt att använda PEX i skyddsrör eller är det omöjligt/olämplig att ansluta det mot gamla järnrör?
- Järnröret harr ganska grov dimension. Finns det så grova PEX-rör eller måste ja gå ner i dimension? Skulle det bli ett problem? Jag noterar att järnröret matas från en mindre dimension innan det gör över till monsterröret på mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret i mitten är huvudledningen för värmesystemet.t.
Så här ser det ut på den oinredda vinden där rören mynnar ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skall ta bort röret och dra ett nytt rör en annan väg och till en annan plats.
- Är det möjligt att använda PEX i skyddsrör eller är det omöjligt/olämplig att ansluta det mot gamla järnrör?
- Järnröret harr ganska grov dimension. Finns det så grova PEX-rör eller måste ja gå ner i dimension? Skulle det bli ett problem? Jag noterar att järnröret matas från en mindre dimension innan det gör över till monsterröret på mitten.
Det går bra att ansluta mot järnrör inget problem där. Du ska se upp så du får diffusionstäta PEX-rör när det är värmesystem du jobbar med.
Dimension kan du välja efter den effekt som ska gå i röret och längden på det. Att ursprungliga var så grovt är pga det var självcirkulation och ytterst lite tryck drev på. Så rimligt kanske är 28 eller 32 mm nu om det tar hela systemet i huset den sträckan.
Sen får man försöka göra nya anslutningen någorlunda centralt och balanserat mot gamla punkten. Kan vara mindre lyckat att ansluta i en kant på gamla systemet.
Dimension kan du välja efter den effekt som ska gå i röret och längden på det. Att ursprungliga var så grovt är pga det var självcirkulation och ytterst lite tryck drev på. Så rimligt kanske är 28 eller 32 mm nu om det tar hela systemet i huset den sträckan.
Sen får man försöka göra nya anslutningen någorlunda centralt och balanserat mot gamla punkten. Kan vara mindre lyckat att ansluta i en kant på gamla systemet.
Det var främst själva kopplingen på järnrören jag är orolig för. Inte alls sugen på att försöka gänga och krångla med den typen av kopplingar. Men det löser sig nog ändå. Jag hittade ett gammalt inlägg av Krilleman där han gör bra reklam för Vatette. Deras klämringskopplingar där man bara byter till rätt stödhyla/klämring är fantastiskt smidigt. Så nu har jag en hyfsad idé om både hur jag skall dra nya rör och hur jag skall få ihop allt!
Klicka här för att svara