Jag måste be forumets medlemmar om lite hjälp för att bättre förstå vad vi behöver göra. Det handlar om värmen i vårt hus.

Bakgrund:
Vi bor sedan ett halvår tillbaka i en villa byggd -04 (platta på mark). Det är 118 kvm fördelat på två plan. På nedre plan är det golvvärme i samtliga rum och övervåningen värms upp av element. Till detta har vi en frånluftsvärmepump av märke/modell NIBE Figher 310P.

Så till mina bekymmer:

1. Jag var borta över helgen och frågar när jag kommer hem hur sambon tyckte att värmen varit under tiden jag varit borta. Hon sa då att hon och besöket hon haft upplevt det som lite kyligt. Jag tittar till pumpen och det visar sig då att trycket ligger på ca 0. Får då också höra att besöket någon natt tydligen upplevt att det har låtit om pumpen, så pass att hon under natten hade tankar på att gå upp och se efter om torktumlaren var på eller något liknande.
Vad som också hänt under helgen är att de vridit upp de tre elementen från ca 3 till 8 (av 9) för att försöka få till lite värme. Elementen är dock fortfarande svala. Inte sådär iskalla som ett element kan vara om det är avstängt, men ändå svalt.
Termostaten för golvvärmen står på 5 av 9 och man upplever inte golvet som varmt heller. Här uppgav tidigare ägare att rimlig inställning är "typ 6-7 på golvärmen och max på elementen). Men det är ju inte ens kallt ute än så det ska väl inte behövas redan nu?!
Iaf, jag försäkte fylla på systemet enligt instruktion, till 2,5 när säkerhetsventilen löser ut och sedan justera ned till ca 1,5. men då uppför sig systemet konstigt(=jag förstår det inte).
Trycket är allt annat än stabilt, efter justering till 1,5 ökar trycket igen utan att jag rör något. justerar ned lite igen, då sjunker det efter en liten stund osv ett par gånger, håller sig inte stabilt alls.
Från igår kväll tills i morse skönk det ca 0,4 bar. Från i morse till ikväll ökat ca 0,3 bar.
Tar det sådan tid innan det stabiliserar sig?
Vad kan ha hänt som gjort att trycket var nere på 0 igår?
Vad kan vara så fel att vi inte får någon värme alls i elementen?

2. Inställningen för värmekurva ocf förskjutning blir jag inte klok på. På sidan 7 i manualen finns utgångsvärden men jag får inte ihop det. Vi bor i Uppsala. På vår manual finns ett antal avlästa och nedskrivna värden som tydligen ska ge inställningarn som är anpassade för här, men jag förstår inte hur man ska få ihop det. Någon som kan förklara? Eller är det fel antaget av mig att de har räknats ut från detta?
(Se bild och instruktionsbok http://www.nibeonline.com/pdf/611800-2.pdf)
Edit: Jag tycker att vi enligt instruktionsboken borde ha ett utgångsvärde enligt exemplet nämligen, dvs 5 på värmekurvan och -1 för förskjutning, inte det som är angivet (skrivet) på instruktionsboken dvs 10 och 0.

• En handskriven sida från en NIBE Fighter 310P frånluftsvärmepumps manual med anteckningar och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Expensionskärlet är nog paj, annars skulle trycket behållas. Om det låter mycket, stötvis så är det kompressorn som är paj

R
Trycket på noll , det har gått ut någon stans , trycket åker jojo efter påfyllning , normalt när tempen på vattnet stiger ,
I den undre delen bakom frontplåten sitter det lite grejer , bland annat ett rött kärl ( exspansionskärl ) på den så är det en ventil som ser ut som en bilventil , trycker du lite lätt på den så ska det pysa luft och inget vatten ska komma då är det trasigt och ska bytas ( hål i membranblåsan ) Knackar du på kärlet så ska en del av det bli som ett eko ,( tom burk ) och en del låta stum
Börja där och kom tillbaka

N Noseone skrev:
Expensionskärlet är nog paj, annars skulle trycket behållas. Om det låter mycket, stötvis så är det kompressorn som är paj
Nu låter den inte alls, (förutom att den är igång då alltså, så som den alltid har låtit lite). Kan alltså inte svara för hur den har låtit i helgen.

R rävlyan skrev:
Trycket på noll , det har gått ut någon stans , trycket åker jojo efter påfyllning , normalt när tempen på vattnet stiger ,
I den undre delen bakom frontplåten sitter det lite grejer , bland annat ett rött kärl ( exspansionskärl ) på den så är det en ventil som ser ut som en bilventil , trycker du lite lätt på den så ska det pysa luft och inget vatten ska komma då är det trasigt och ska bytas ( hål i membranblåsan ) Knackar du på kärlet så ska en del av det bli som ett eko ,( tom burk ) och en del låta stum
Börja där och kom tillbaka
Hmm, när jag trycker in den lilla ventilen får jag en dusch av vatten, låter alltså inte bra. Jag kunde heller inte höra någon skillnad när jag knackade på olika delar av den även om jag bara gjorde ett snabbt test nu innan jag måste åka till jobbet.
Låter ju onekligen som att den ska vara trasig då med andra ord. Illa.

Är detta något som man kan byta själv? Är det dyra prylar som behöver köpas? Vad kan kostnaden tänkas landa på om man låter någon komma och göra jobbet?
Är det klokt att ens fundera på att låta reparera om man tänker sig att det är en 14 år gammal pjäs eller är det klokaste i att börja titta på alternativa pumpar för utbyte?

R
Det kärlet är gånget bara byta , hål i blåsan , det går att köra vidare som det är nu , inget direkt akut men bör bytas snarast .
Det kommer att droppa från säkerhetsventilen men är normalt , hoppas att det finns plats på vänster sida , bakom den luckan sitter kärlet och lite knepigt att komma åt . För att byta så måste alla ventiler stängas och en del vatten kommer att rinna ut från systemet , har du inte tummen direkt i handen så klarar du av det , se bara till att det är trycklöst annars duschen .
Du behöver inte köpa ett kärl från Nibe finns billigare på annat håll

Tack!

Kan der här felet leda till att elementen är kalla på övervåningen? Eller är det något annat fel/inställning som gör detta och vad kan det vara i så fall?

R
Luft Luft , när kärlet sa upp sig så gick nog den luft som fanns i det ut och då hamnar det högst upp i huset ,
nu är det lite svårt att lufta utan fungerande kärl , du kan fylla vatten till 1,5 bar eller tills säkerhetsventilen öppnar ,
Därefter lufta , men trycket kommer att sjunka direkt , så det man kan göra är att öppna påfyllningen liiiiite grann bara ,
när trycket ökar så öppnar säken och släpper ut , vatten rinner ut på golvet till en brunn får jag hoppas
Luftar du då så går luften ut ur elementen , och systemet fylls på sakta hela tiden , när det kommer bara vatten så stänger du påfyllningen och det kommer att rinna eller droppa från säken en stund efter och senare med när vattnet börjar bli varmt
Men byt kärlet så fort du kan , men inget direkt akut nu
Cirkulationspumpen ska vara avstängd vid luftning

Stort tack, får börja titta på hur möjligheterna till byte ser ut.

Expansionskärl till 310P finns att beställa t.ex. från https://jsenergi.com/reservdelar-ni...10p-9kw-cu-089350/085-expansionskarl-12l.html Kostar inte så farligt mycket. Det är först när kompressorn havererar som det blir riktigt dyrt om man ska laga den. Kör själv med värmekurva 7 förskjutning 0 med radiatorer i hela huset så det beror helt på hur huset är isolerat och värmesystemet dimensionerat.

R
Det är riktigt trångt att byta det , har du plats att sätta ett någon annanstans , spelar ingen roll var det kopplas in , bara att det sitter som bäst , helst på returledningen . ett T-stycke på ett rör och en flexslang går bra , se hur du kan göra med det .
Och det gamla kan sitta kvar så länge som det inte läcker , behöver inte tas bort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.