8 452 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Fjärrvärmeutbyte eller bergvärmeinvestering?
I vår kommun bidrar fjärrvärmeverket med en ny växlare vid nyinstallation subventionerar vid byte till en modern växlare. Så kolla med fjärrvärmeverket!M moje1977 skrev:
Tyvärr var Cetaterm det billigaste som rörfirman kunde köpa i början av 2000 talet och därför hamnade hos många kunder, jag valde Danfoss egen för ca 8000kr dyrare och det ångrar jag inte i dag, den håller 21˚ I huset året runt utan att ändra något.
Danfoss är nog bra, och dyrt. Verkar som att alla ventiler mm det står Danfoss på är dyrt och svårt att köpa privat. Men bra är det.
Jag har en Cetetherm Mini AL57IS med Alfa Laval VVX och jag ser ingen anledning varför den inte skulle hålla i 40 år givet att jag kollar efter läckor mm då o då.
Nytt ställdon/reglercentral är några tusen kr och då får man dessutom en massa roliga funktioner som inte finns idag och regulatorn till varmvattnet går också att köpa löst. Sen finns inte så mkt mer som kan paja. Rören mest bara sitter ju där. Om man dessutom ser till att ha tätt system i huset och kanske även monterar ett filter håller det i decennier.
Därför blir jag ibland lätt irriterad när det nästan jämt är "oj den är 15 år och exploderar nog snart, byt ut allt och inte bara den trasiga kopplingen för 75kr".
Det är styrningen som pajar och den går ju att byta separat även till andra fabrikat och typer.
Jag har en Cetetherm Mini AL57IS med Alfa Laval VVX och jag ser ingen anledning varför den inte skulle hålla i 40 år givet att jag kollar efter läckor mm då o då.
Nytt ställdon/reglercentral är några tusen kr och då får man dessutom en massa roliga funktioner som inte finns idag och regulatorn till varmvattnet går också att köpa löst. Sen finns inte så mkt mer som kan paja. Rören mest bara sitter ju där. Om man dessutom ser till att ha tätt system i huset och kanske även monterar ett filter håller det i decennier.
Därför blir jag ibland lätt irriterad när det nästan jämt är "oj den är 15 år och exploderar nog snart, byt ut allt och inte bara den trasiga kopplingen för 75kr".
Det är styrningen som pajar och den går ju att byta separat även till andra fabrikat och typer.
Det vi har bytt på vår Cetetherm U22 från 2004 är cirkulationspump (till Grundfos Alpha2) och värmereglercentralen (till Danfoss ECL110).
CPn lät illa samt att vi ville ha automatisk flödesreglering, reglercentralen bytte vi för att vi ville ha mer inställningsmöjligheter.
CPn lät illa samt att vi ville ha automatisk flödesreglering, reglercentralen bytte vi för att vi ville ha mer inställningsmöjligheter.
Klicka här för att svara