Hej.
Jag är rädd för att jag köpt fel produkt som jag lagt ut.
Har köpt 20w slingan, men har nu insett att jag bör köpt 10w.
Enligt tillverkarens datablad kan 20 slingan läggas 135mm cc även i tunn förläggning.

Finns det någon som kan bekräfta att detta kommer fungera bra och att jag slipper känna värmeslingorna.

Det har fästs på betong och skall flytspacklas, för att sedan lägga fix och klinker.

Länk till datablanden.
http://gelia.se/Documents/Produkter...orin/T2Blå_T2QuickNet_T2Isolecta broschyr.pdf

Gammal tråd men står inför samma dilemma.

Körde du vidare eller bytte till 10w slingan? Om du inte bytte, känner du dina kablar?

mvh Jonas

Du bör ju följa tillverkarens instruktioner. Det handlar inte bara om huruvida du känner kablarna, utan även om kylning av kabeln. Det kan vara så att 20w kabeln blir överhettad och brinner av, om den läggs i ett för tunt lager med betong/flytspackel.

• Gilla
hal
  • Laddar…
R
J Jonas_80 skrev:
Gammal tråd men står inför samma dilemma.

Körde du vidare eller bytte till 10w slingan? Om du inte bytte, känner du dina kablar?

mvh Jonas
20W/m är för mycket för GV , ca 10W/m är lagom och ca 10-15 cm mellan slingorna , det är beroende på hur djupt dom kommer i flyt/betong ,allt för att inte få golvet randigt

R rävlyan skrev:
20W/m är för mycket för GV , ca 10W/m är lagom och ca 10-15 cm mellan slingorna , det är beroende på hur djupt dom kommer i flyt/betong ,allt för att inte få golvet randigt
OK, bör kanske byta till 10W blå eller röd då... Tanken från början var ingjutning i 5 cm betong. Och sedan lite flytspackel, och klinker ovanpå.

Nu kanske det blir flytspackel direkt ovanpå sprayad polyuretan isolering. Flytspackel för att det är så långa tider torktider på betongen.

R
Armera då med ett nät 5 mm så får du en stark flyt samtidigt som V-kabeln najas i nätet . När du flyter så måste det vara mer än tätt på alla håll , det behövs bara 5 mm glipa någonstans så får du hämta flyten i källaren
Torktider på betong , den brinner över en natt med 5 cm , tar du den vägen så armera med ett nät och naja V-kabeln på det .
Ca 4-5 cm under färdigt golv för kabeln , så räcker det med en 10 cm mellan slingorna ( blir överslag 10 m /2m ) sen flyta
och tätskikt , ett perfekt förhållande för att göra fall och klinker

Jävlar vad yr man blir på det här. Brinner över en natt. Andra menar på 3 månader innan man kan jobba vidare.

R rävlyan skrev:
Armera då med ett nät 5 mm så får du en stark flyt samtidigt som V-kabeln najas i nätet . När du flyter så måste det vara mer än tätt på alla håll , det behövs bara 5 mm glipa någonstans så får du hämta flyten i källaren
Torktider på betong , den brinner över en natt med 5 cm , tar du den vägen så armera med ett nät och naja V-kabeln på det .
Ca 4-5 cm under färdigt golv för kabeln , så räcker det med en 10 cm mellan slingorna ( blir överslag 10 m /2m ) sen flyta
och tätskikt , ett perfekt förhållande för att göra fall och klinker
Du menar perfekt förhållande för 10 W/m, om man gjuter 5 cm, och najjar värmekabeln i armeringen.

R
J Jonas_80 skrev:
Jävlar vad yr man blir på det här. Brinner över en natt. Andra menar på 3 månader innan man kan jobba vidare.
Det är mycket snack i bland , det som menas är gjutningar på 25-35 cm tjockt , då är det mycket vatten som ska ut ,
Vid så grunda gjutningar och inomhusvärme så brinner det fort och vatten går även det ut fort , sen ett flytt ovanpå för fall och anslutning till brunn , låter det brinna lite ( gångbart ) sen kan man ta en spackel och skära av kanterna , ungeför som att skära ost , lite trögt
Termostaten ska ligga i en slang/rör ut mitt emellan två sling , upp till en dosa

• Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.