Hej!

Vi håller på att få balkonger i brf:en (hus från tidigt 1900-tal) och då flyttar man radiatorerna åt sidan där man gör dörrarna. Idag var rörmokaren här och monterade den gamla radiatorn på dess nya plats. Jag var inte hemma, så frågar här istället. Ser nämligen att man gått ner i ytterdimension på rören till radiatorn när man skarvat till den, från 17,2 mm gamla järnrör (12,5 mm innerdiameter enl internet) till 12 mm kopparrör (10 mm innerdiameter enl internet).

Det är ju inte så många milimeter skillnad, så det jag undrar är om det kan bli relevant påverkan på flödet?

Vill ju gärna ha bra fart på radiatorn iom att den sitter bredvid balkongdörren o inte under, plus att lgh var kall förra vintern innan det här bytet. Tilluften kommer från springventiler i fönstren, mekanisk frånluft.

Det nya röret har 60% mindre tvärsnittsyta och flödet kommer att begränsas med ännu fler procent då det går med en högre potens av innerdiametern.
Detta kan kompenseras för med en kraftig circpump i källaren.
Även av estetiska skäl tycker jag ett 12 mm rör är klart olämpligt. Ett 15 mm eller 18 mm rör hade varit klart bättre.
Hoppas att han gjorde i alla fall snygga böjar och inga klumpiga vinklade klämkopplingar. Bild!

Jo, det jag reagerade på när jag såg det var just att det inte var snyggt med så klena rör. Ska kolla med brf då om de vill snacka med mokaren nu eller ta det i vinter när det blir förfärligt kallt...
Vet inte om han tänker sig att jobbet är klart, rören är rätt svajiga och elementet hänger bara, inte fastskruvat. Lite snett är det också.

• Gammalt element med svajiga, nyinstallerade, tunna kopparrör, inte fastsatta, lite snett monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäkert upphängt vit element med tunna kopparledningar vid en sliten vit dörrpost i ett renoveringsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.