Jag eldar idag med liten pelletskamin i vardagsrummet. Det fungerar utmärkt så länge jag är hemma. Har elgolvvärme i kök, möblerbar hall och badrum. Elgolvvärmen fungerar inte i vardagsrum/matrum pga felinstallation vid nybygget 2006. Övervåningen med sovrum klarar sig med bottenvåningens uppvärmning pga viss öppen planlösning genom trapphuset.

A) Avser installera LLV i vardagsrummet. Vilken modell/fabrikat rekommenderar ni?

B) Verkar drygt 20.000 kr realistiskt?

C) Hur "mår" en sådan installation om den bara används när jag är bortrest och den inte går på kontinuerlig drift?

Bästa svaret

A) Välj ett känt fabrikat med de funktioner du önskar. De flesta är nog likvärdiga, men vissa har speciella funktioner som att man kan vinkla luftströmmen åt sidan. Bra om värmepumpen sitter i ett hörn. Sen finns det de som har olika timermöjligheter om man önskar det. Kända fabrikat är t.ex de största japanska tillverkarna samt de två svenska.

B) För en lite större modell är det rimligt om det är inklusive installation.

C) Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Mindre slitage och längre intervall mellan filterrengöringen är väl det positiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.