Hej

Bor i ett äldre hus från 60-talet och har märkt nu när hösten kryper sig på att elementen blir allt för varma för bekvämligheten.
På elementen sitter inte den, vad jag är van vid, stora ratten med siffror där man justerar värmen. Istället är det en liten "hatt" man kan vrida på.

Min fråga är då, hur i hela friden är det tänkt att man ska justera temperaturen med en sådan? Kan jag eller bör jag byta den?

Tack för alla svar

• Liten blå termostatknopp på ett gammalt värmelement utan siffermarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara nån som utelämnat termostaten. Brukar gå att använda hatten som vred och stänga dem men nån reglering blir det ju då inte. Vill du ha termostater så är det bara köpa sådana till just MMA ventiler och montera.

Tack för svar.
En följdfråga blir ju då, är det inte bostadsrättsföreningen som ska tillhandahålla termostaterna? Har läst runt lite och det verkar vara att mitt ansvar är målning när det behövs.

Ska givetvis läsa igenom dokumenten jag fick när jag kommer hem för att vara 100%.

Om ni har central uppvärmning så är värmeanläggningen med all sannolikhet föreningens ansvar. Det är oekonomiskt att köra utan termostater. Ev kanske den förre lghinnehavaren gjorde en fuling och tog bort dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.