Som rubriken antyder, är elprylar från exempelvis England per automatik godkända att installeras i Sverige?

Letar golvvärme och har kollat på ett foliesystem från Kelvin: https://www.ebay.com/itm/Under-Wood...hash=item3f2d014f55:m:mhicSkFtgRkqTMdY2sM-XNw

Sen kollade jag på ebay och hittade bland annat det här: https://www.ebay.com/itm/Under-Wood...hash=item3f2d014f55:m:mhicSkFtgRkqTMdY2sM-XNw

Frågan är då om det är godkänt att använda i Sverige? Förutom att vara betydligt billigare så har detta system en högre effekt än vad jag hittills hittat i Sverige. Finns det någon max effekt för golvvärmesystem?

Någon som har svar? :)

• Gilla
vigge01
  • Laddar…
EU har harmoniserade regler för bla elprylar och fri rörlighet för varor. Så elprylar från UK ska kunna användas i Sverige, med reservation för själva stickproppen.

Sedan mig veterligen, finns inga lagar omkring golvvärmeeffekt. Vill du brassa på, så gör det med eget ansvar.
Vad som kan kicka in är lagen om allmänfarlig vårdslöshet och att försäkringsbolaget kan avstå ersättning vid skada på din fastighet.

E etompau skrev:
EU har harmoniserade regler för bla elprylar och fri rörlighet för varor. Så elprylar från UK ska kunna användas i Sverige, med reservation för själva stickproppen.

Sedan mig veterligen, finns inga lagar omkring golvvärmeeffekt. Vill du brassa på, så gör det med eget ansvar.
Vad som kan kicka in är lagen om allmänfarlig vårdslöshet och att försäkringsbolaget kan avstå ersättning vid skada på din fastighet.
Men om varan (i detta fallet golvvärme) är godkänd inom EU så bör den gå att använda utan risk för att man åker på en allmänfarlig vårdslöshet, kan jag tycka.
Såvida man följer alla regler vid inkoppling etc.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
K knipo skrev:
Men om varan (i detta fallet golvvärme) är godkänd inom EU så bör den gå att använda utan risk för att man åker på en allmänfarlig vårdslöshet, kan jag tycka.
Såvida man följer alla regler vid inkoppling etc.
Jag drog saken till sin spets. Tror inte det kan bli aktuellt med detta när det gäller golvvärme. :)

Jo, jag anade väl det.
O jag tänkte lite högt.
Men om elprylen är godkänd inom EU så borde man väl kunna installera den utan hinder, eller?
Men det är kanske så att varje land har egna installationskrav, så även om elprylen är godkänd inom EU så kanske det inte är ok att installera den ändå?
Jag har ingen aning.

Installationskrav/rekommendationer kan sättas av branschen och försäkringsbolag. Så länge inget händer är det ingen fara.
Skulle det uppstå en skada kan försäkringsbolaget slå ner på installationen, dra av ersättning för uppkommen skada eller helt neka ersättning.
Någon lagföring i tingsrätten blir inte aktuellt.

K knipo skrev:
Jo, jag anade väl det.
O jag tänkte lite högt.
Men om elprylen är godkänd inom EU så borde man väl kunna installera den utan hinder, eller?
Men det är kanske så att varje land har egna installationskrav, så även om elprylen är godkänd inom EU så kanske det inte är ok att installera den ändå?
Jag har ingen aning.
Ett godkännande gäller ju för ett visst användningssätt och under vissa villkor. Frångår man det så är det på eget ansvar och risk och ingen kan gömma sig bakom ett godkännande, EU eller inte.

Jag är på ett bygge där vi har polska elektriker för det vi inte hinner med ... dom satt upp 200st 2vägs Vu utan pet och bakstycke .... det är inte super bra ...dom fick gå i veckor för att byta allt ...hahahha man får vad man betalar för

E
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag är på ett bygge där vi har polska elektriker för det vi inte hinner med ... dom satt upp 200st 2vägs Vu utan pet och bakstycke .... det är inte super bra ...dom fick gå i veckor för att byta allt ...hahahha man får vad man betalar för
:lying:(y) Jisses ... men hur tänkte dom där, eller fick dom paketpris: 3 polska elektriker och en pall vägguttag.

Billigt är inte alltid samma som bra... men det verkar inte ekonomerna alltid fatta. Undrar förresten när vi får se polska direktörer el indiska CEO’er i företagen? Det borde väl vara billigare än en svensk vd som måste ha fallskärmar o bonusavtal :cool:

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E erkka skrev:
:lying:(y) Jisses ... men hur tänkte dom där, eller fick dom paketpris: 3 polska elektriker och en pall vägguttag.

Billigt är inte alltid samma som bra... men det verkar inte ekonomerna alltid fatta. Undrar förresten när vi får se polska direktörer el indiska CEO’er i företagen? Det borde väl vara billigare än en svensk vd som måste ha fallskärmar o bonusavtal :cool:
Fallskärm = 1 absolut

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Det låter som dålig kravställning.

• Gilla
Holmspel
  • Laddar…
Tack för alla svar! Har nu beställt från e-bay! Friskt kopplat, hälften brunnet! (y)

Golvvärme som är CE märkt borde vara OK i Sverige.

Men ex. vägguttag är inte OK, bara för att de är CE märkta. De måste uppfylla svensk standard. Man får inte sätta upp engelska uttag som exempel. Eller som har varit uppe på forumet, danska uttag. Av samma skäl är ju inte Norwesco uttaget för enfasspisar OK heller.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Men uk dom har väl brexitat

J jannebmw skrev:
Men uk dom har väl brexitat
Inte än...29 mars 2019 klockan 23.00.
Undrar om EU låter dem använda CE märket eller om de måste skapa ett eget GB märke. (obs ironi)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.