1 233 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Danfoss ecl 100m
Hej,
Har lite problem med min värmecentral. Har precis bytt utegivare och får konstiga ohm tal då jag sätter igång systemet. När ingen ström är på i centralen så har jag 1074 ohm när jag märer direkt på plinten( stämmer med utetemperaturen just nu. Men så fort jag strömsätter och mäter på ingången som går in till centralen så pendlar ohm värdet upp och ner hela tiden. Någon som varit med om liknande eller har en aning vad som kan vara galet?
Med vänlig hälsning,
Carl
Har lite problem med min värmecentral. Har precis bytt utegivare och får konstiga ohm tal då jag sätter igång systemet. När ingen ström är på i centralen så har jag 1074 ohm när jag märer direkt på plinten( stämmer med utetemperaturen just nu. Men så fort jag strömsätter och mäter på ingången som går in till centralen så pendlar ohm värdet upp och ner hela tiden. Någon som varit med om liknande eller har en aning vad som kan vara galet?
Med vänlig hälsning,
Carl
Det går inte att mäta givaren när den är inkopplad, då visar det fel, ta in givaren och koppla direkt på plint, fungerar det då så är det något med kabeln eller en skarv. Om du då tar i givaren så kan du se om den ändrar sig normalt med temp
Hej,J jonaserik skrev:
Tack för ditt svar!
Jag har ju provat att mäta direkt på plint när ingen ström är på alls och givaren visar ett fast ohm värde, men när det är strömsatt och jag mäter på ingående plint så pendlar värdet upp och ner hela tiden. Är det så det ska vara? Tänker att pumpstoppsfunktionen inte funkar om värdet hela tiden pendlar.
Varför kan man inte mäta på givaren om centralen är strömsatt?
Med vänlig hälsning,
Carl
Mätinstrumentet skickar lite ström genom mätobjektet. Genom att mäta och räkna på ström och spänning kan instrumentet räkna ut och visa ohm-talet.
Kontrollenheten som skall mäta utomhustemperaturen måste också skicka lite ström genom givaren, så båda kommer att mäta fel när din ohm-meter är inkopplad.
När du kopplar in givaren till strömlös central och mäter kommer du också att mäta ohmtalet i centralen.
Skall du mäta på något som är spänningssatt är det bättre att mäta volt.
Kontrollenheten som skall mäta utomhustemperaturen måste också skicka lite ström genom givaren, så båda kommer att mäta fel när din ohm-meter är inkopplad.
När du kopplar in givaren till strömlös central och mäter kommer du också att mäta ohmtalet i centralen.
Skall du mäta på något som är spänningssatt är det bättre att mäta volt.
När man mäter motstånd över en inkopplad givare fastän spänningen till utrustningen är frånslagen så kan det bli fel mätvärden, det hela beror på hur ingången är konstruerad.
För mätinstrument så är både givaren och utrustningen parallellkopplade. När man mäter på två parallella motstånd så blir det uppmätta motståndet någonstans mellan bägges motstånd, allt enligt följande formel;
1 / m(total) = 1 / m1 + 1 / m2
För mätinstrument så är både givaren och utrustningen parallellkopplade. När man mäter på två parallella motstånd så blir det uppmätta motståndet någonstans mellan bägges motstånd, allt enligt följande formel;
1 / m(total) = 1 / m1 + 1 / m2
Tjena,Demmpa skrev:
Den gamla givaren var gammal och det hade börjar läcka in vatten i den. Så bytte till en produal istället. Den tidigare givaren har aldrig varit inkopplad då tidigare ägare gjorde om i garderoben där UC sitter och inte kopplat in den korrekt utan endast virat eltejp runt kablarna. Så om ohm talet är korrekt när jag mäter på ingången så borde allt vara grönt?
Yes, mätte lika som innan.
Med vänlig hälsning,
Carl
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
