Ska i sommar tömma värmesystemet för att fixa med ett och annat. Funderar på om jag vågar stänga av de här ventilerna i underkanten på elementen. Känns ju som att det vore bra att behålla det vatten som ligger i radiatorerna så att jag inte behöver tömma ut precis allt. Men är det någon risk med detta? Att ventilen pajar, inte håller tätt eller annat? Är det helt enkelt bäst att ”låta de vara”? De är från 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle låta bli ventilerna, det lilla extra vatten att tömma gör varken till eller från. Lufta/fylla kommer du ändå få göra tills du kräks efteråt..
Borde det inte vara så att det mesta vattenvolymen är i radiatorerna? Dessutom, vilket jag inte nämt, så ska inget göras på övervåningen. Så där uppe kan allt vatten var kvar förutsatt då att jag kan stänga utloppsventilen på radiatorerna. Min tanke är att behålla så mycket som möjligt av det döda vattnet i systemet.
När jag har stängt de för att plocka bort radiator vid rums renovering har de läckt vatten ändå som gör att jag måste proppa de.
Jag hade låtit dem vara ifred.
Dels kan de börja läcka eller trassla på nåt annat sätt, dels är det en strypventil för att justera flödet genom radiatorn som måste komma tillbaka i samma läge.
Dels kan de börja läcka eller trassla på nåt annat sätt, dels är det en strypventil för att justera flödet genom radiatorn som måste komma tillbaka i samma läge.
Klicka här för att svara