Vi har vattenburen värme med gammaldags gjutjärnsradiatorer i 2-planshus med inredd vind från 20-talet. Huset är ca 10 meter högt totalt. Ca 70 m2 golvyta per våning. Nyinstallerad bergvärme 190 m borrdjup och IVT Geo 312C. Värmen funkar som den ska i hela huset förutom på vinden (isolerad och inredd vind som boyta). Vinden: När vi flyttade in fanns på ena gaveln en gjutjärnsradiator som fungerade, på andra gaveln fanns en modernare radiator som inte fungerade så bra, det var lite lite värme i röret upp men knappt något i själva elementet. Nu har vi gjort om rumsfördelningen och har därför tagit bort gjutjärnsradiatorn och istället satt upp helt nya radiatorer på båda gavlarna, och nu upplevs det som att det fungerar ännu sämre. Knappt någon värme i någon av sidorna av huset på den våningen.

Vi hade en rörmokare här när de gamla radiatorerna var uppsatta och han menade på att det inte var något fel på den kalla radiatorn, utan det handlade om att värmen inte kom upp som den skulle till tredje våningen. Han föreslog att vi skulle vrida ner värmen på de övriga elementen på vån1 och 2 för att på så sätt pressa upp värmen till tredje våningen. Vi har gammaldags slottsvred på vån 1 och 2 radiatorer så det är inte helt lätt att vara precis i kontrollen av värmen på dem, men vi gjorde så gott vi kunde. Det hjälpte en kort stund precis när vi gjorde justeringen märktes skillnad. Men sen blev det snabbt samma läge som vanligt igen med kalla radiatorer.

Rörmokaren säger att han luftat samtliga element i huset osv för att det ska fungera optimalt, men det gör det som sagt inte.

Jag hade hoppats på att det skulle bli bättre nu sen vi gjorde om rördragningen och satte in nya element, och detta blev alltså klart för någon månad sen, men det har alltså på det hela taget blivit sämre snarare eftersom båda sidorna av husets element är kalla. Jag är ganska trött på att fundera på det eftersom det varit så i några år sen vi köpte huset och är därför lite inne på att överge vattenburna värmen på vinden o köra el istället.

Jag kan också tillägga att den perioden vi haft de nya elementen installerade så har det oftast varit runt 10-15 grader utomhus och då är det när det är lite varmare o soligt ute, skönt på våningen, och när det går ner mot 5-10 grader och molningt/blåsigt så blir det för kallt inne o det märks att värmen inte hänger med som på vån 1-2. När vi har 21° på vån 1-2 så är tempen kanske runt 15-17° på vinden. Dock bad rörmokaren mig att höja den inställda temperaturen på värmepumpen till 30° istället för 21° tillfälligt en dag, under tiden han skulle lufta element tror jag det var eller något annat han skulle göra (kommer inte ihåg exakt vad han skulle göra), och då visade det sig att elementen/rören på vinden trots allt blev lite varma, inte jättevarma, men det blev skillnad iallafall. Så möjligt att på vintern när det är minus eller runt 0:an så kanske värmen kommer funka lite grann, men det känna som att det inte är tillräckligt i vilket fall.

Så nu vet jag inte riktigt.
Alt 1. Installera moderna termostater på samtliga radiatorer på vån 1 och 2 och alltså byta ut slottsvreden. Detta isåfall för att bättre kunna kontrollera värmen där och hoppas på att kunna pressa upp värme i rören ordentligt till vån 3.

Alt 2. Överge förhoppningen om fungerande vattenburen värme på vån 3 och istället installera vanliga elelement direkt i vägguttagen.

Alt 3. Försöka få hit rörmokare igen / ny rörmokare som kan försöka förstå sig på problemet och göra någon lösning som jag inte riktigt vet vad det skulle vara.

Vad säger ni? Någon som har erfarenhet? Andra idéer? Kan det var så att värmesystemet/värmepumpen helt enkelt inte orkar med att värma så stor yta/pressa värmen så pass högt upp i huset, eftersom det är rätt så högt hus? Men det verkar heller inte logiskt eftersom det funkade på ena sidan av huset/ena radiatorn när vi flyttade in...

Redigerat:
Som nästan alltid, injustering!
Leta reda på nåt avv alla inlägg om i justering som finns här.

Ok tack för svar,
Jag känner inte till begreppet så jag letar info som helt ovetande om detta. Det jag hittade som verkade närmast var denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/injustering-av-element-i-1-roers-system.83634/
Jag tolkar det som att det handlar om att strypa någon ventil för att justera tillflödet av vattnet och det kan påverka hur bra eller dåligt värmen funkar, har jag tolkat rätt eller fel?
Det mest konkreta jag hittade i tråden var
"---
Det är inte frågan om termostatvreden som jag vill justera utan stryppluggarna som faktiskt sitter innanför en metallkåpa nere vid golvet precis där själva cirkulationsrören är anslutna till armaturen för elementet.
----
Är det alltså en ventil/strypplugg jag ska hitta och justera på, eller kan det räcka med att sänka värmen på termostaten?
Hänger inte riktigt med på vad jag ska göra rent konkret.

Om du stänger alla slottsvred på vån 1 och två och får fortfarande inte flödet/värme i de övre elementen så är det ett annat fel. Vänta ett dygn efter alla justeringar för ett stort system behöver tid att justera sig. Se dock till att slottsvreden värkligen är stängda eller näst intill.
Lär dig att lufta själv. Skitenkelt. Även om rörisen har luftat är det ingen garanti. Det kan samlas luft igen efter bara någon dag.
Ni har bytt element och troligen termostat på vissa platser. Hur grova rör använde rörmokaren? Rören är helt enkelt för smala för att etablera ett stadigt vattenflöde. Och de nya termostaterna måste vara rätt justerade. Man kan skruva av dom på prov för då har vatten fritt flöde och det borde bli värme.

Okej bra tips! Ska prova lite mer med att stänga av element på vån 1+2. De nya rören som går på vinden är ganska mycket smalare än de som används på vån 1 och 2. Kan inte mäta dem just nu men gissar att de är typ 15 mm och de gamla är typ 30-35 mm. Men om värmen inte ens kommer upp till där de nya rören börjar så borde inte det vara problemet, men det kan ju påverka hur mycket som kommer ut som värme i elementen som sagt.

Ett äldre hus då är troligtvis ett 2-rörs system du har, är det dubbla rör till övervåningen, är det smala rör till dito så blir det kortslutning i systemet, dom grova rören själ allt vatten, vatten går alltid lättaste vägen och det blir inget statiskt tryck som kan få fram flödet. Vilken fart går cirkpumpen på, brukar vara markering 1-2-3 eller om den står på tryck, ställ om i så fall till konstant hög fart. Prova detta i första hand

Det borde vara dubbla rör även om det är ett 1-rörssystem. Annars kan ju inte vattnet cirkulera...

Jag gissar att det går olika stammar till de olika våningsplanen. Då borde det finnas injusteringsventiler på respektive stam så man kan styra där istället för att skruva på varenda radiator.

useless useless skrev:
Det borde vara dubbla rör även om det är ett 1-rörssystem. Annars kan ju inte vattnet cirkulera...
:(
Klart det måste vara tur och retur annars går inte vattnet runt, men det med 1 -rörs eller 2 -rörs är stor skillnad på funktion då
1-rörs har en slinga runt i serie och 2-rörs har paralella rör, Det statiska trycket för att få runt vattnet, varierar det stort på mellan systemen

Det statiska trycket har inget med vattenflödet att göra överhuvudtaget. Om du så pumpar upp systemet till undra bar så blir inte vattenflödet bättre för det. Det som räknas är tryckskillnaden som pumpen åstadkommer. Och flödesmotstånd i form av rördiameter och längd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det statiska trycket har inget med vattenflödet
Har du inget statiskt tryck så blir det inget flöde heller, cirkpumpen måste få tag i vattnet

S
Vore intressant att veta vilket systemtryck TS har? Borde var c:a 1,2-1,4 bar med så många plan och ett förtryck i expansionskärlet på 0,9 bar.

Griffeltavlan
Är det absolut 0 värme? Har rörmokaren öppnat avstängningsventilerna?
Vad står din cirk. Pump på för hastighet?

J jonaserik skrev:
Har du inget statiskt tryck så blir det inget flöde heller, cirkpumpen måste få tag i vattnet
Om circpumpen inte får tag i vatten då är systemet tomt. Men om systemet är fyllt till toppen spelar trycket inte någon roll.

T Thomas_Blekinge skrev:
trycket inte någon roll.
Det måste finnas ett statiskt ( övertryck på ca 0,2 bar )tryck från pumpen för att få ett flöde i framriktningen, det är därför som farten på pumpen ska vara avpassad för detta. Sen det med det,om det är så att det är 2-rörs i den äldre delen och förhppningsvis inte 1-rörs på den nya, då blir det kortslutning i systemet

• Gilla
kest
  • Laddar…
Griffeltavlan
Grabbar, vi kan väl med andra ord konstatera att det dynamiska trycket är viktigt! +1 på den.
Sen är de som Jomaserik säger skillnad på 2- och 1- rörs system. Är det enrörs behövs oftas 6 meter i dynamiskt tryck på pumpen för att det ska snurra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.