Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Om jag inte missminner mig så hade ts gamla vred på radiatorerna
Och om du läste allt skulle du sett att jag sa att i de fallen så fanns det OFTAST en strypning på returen.
Annars är det ju inte det största renoveringsprojektet att byta slottsventiler mot moderna ventiler.

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja men man ska inte strypa kopplen. Man stryper på ventilerna...
Du som är proffs, kan du förklara vilken skillnad det gör på resultatet?

Griffeltavlan
L lat skrev:
Och om du läste allt skulle du sett att jag sa att i de fallen så fanns det OFTAST en strypning på returen.
Annars är det ju inte det största renoveringsprojektet att byta slottsventiler mot moderna ventiler.
Sant

AWWENATION AWWENATION skrev:
Antar att de elementen som är på er översta våning är de sista i linjen, oftast är de sista elementen alltid en viss skillnad kallare än de som ligger först. Om inte huset är ”uppvärmt”. Vad har ni för bar tryck?
Cirkulationspumpen kanske inte klarar av att trycka upp värmen i det flödet som den gör i de andra elementen. Att du kör med helt öppna radiatorer hela vägen är bara gynnsamt. För själva värmen bör du sedan ställa på pannan (om de nu finns möjlighet). Oavsett vad så bör du ju kunna använda dig av fullt flöde i alla element och ändå få värme till översta plan :)
Allt detta stämmer BARA om det är ett ett-rörs-system. Vilket det förmodligen inte är.
Kör han med radiatorerna fullt öppet i nedre plan så går vattnet den vägen och inget vatten vill upp.

L lat skrev:
Hur svårt kan det vara?
Det spelar ingen roll om du blandar 2" rör med 12mm rör, termostater eller inte, OM man bara ser till att strypa in radiatorerna rätt!
Förr satt oftast strypningen i returkopplet, idag sitter den oftast i ventilen.
Om TS har slottsventiler så är den delen av anläggningen så pass gammat att det inte finns några strypningar.

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
J
Efter att öppnat ett par slottsventiler har jag svårt att se de är en del i problemet. Sålänge de inte kärvat ihop så de inte går att vrida brukar de både gå och öppna och stänga helt. Byta till termostater kommer inte lösa problemet. Dessa ventiler är både snygga och bra. De är oftast lätta att laga. I något enstaka rum kan man väl ha termostat men annars är det nog bättre att låta värmepumpen styra värmen...

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.