Hej

vi står inför byta av värmesystem i vårt 20-tals hus som ligger i blekinge.
Idag har vi en konverterad oljepanna som vi eldar med pellet. vi har även 2 kakelugnar.
i skorstenen finns ett insatsrör vilket gör att den värme som pelletförbränningen genererar troligtvis inte kommer vinden tillgodo.

Vi funderar nu på vilket värmesystem vi skall installera?

Förutsättningarna är att huset är tämligen oisolerat med självdrag. 146kvm stort på två plan.
i grunden har vi avfuktare och har en bra miljö. Vi förbrukar ca. 7,3ton pellets per år.

Det vi funderar på är om ett modernt väresystem kan funka i vårt hus, framledningstemperaturen från pannan vintertid är ca. 65-68 grader.

Vad tror ni om exempelvis bergvärme eller jordvärme till vårt 20-tals hus, är det någon som har erfarenheter om detta?

OBS! jag har postat denna tråden även under Värmepumpar
 
Jag är ingen e pert, har heller inte provat så många system men husets förutsättningar är ungefär samma som mina så jag svarar ändå. I hade vedpanna som gick åt fanders och bestämde oss för bergvärme då vi väntade barn och kände att värme skulle komma utan jobb. Ångrar inte den investeringen alls. Vintertid fungerar anläggningen klockrent och ger oss mer värme än huset behöver. Vi valde 180m borra med en 10kW pump och den har inte gått på tillskott(elpatron) överhuvudtaget. Energimässigt har det inte blivit dyrare äve om vi hade ved innan däremot så har det blivit så mycket bekvämare.
Mitt hus är 2plans med källare från istiden med obefintlig isolering och glipor i balkongdörren som man ser ut igenom:rofl:
 
  • Gilla
Johan Evertsson
  • Laddar…
Ska ni köra med värmepump (t.ex. bergvärme) behöver ni byta till större radiatorer. Värmepumpar klarar inte av höga framledningstemperaturer, de blir ineffektiva. Gränsen går någonstans vid cca 50 grader. Så större radiatoryta behövs.

Annars är bergvärme det bekvämaste lösningen.
 
  • Gilla
Johan Evertsson
  • Laddar…
Magnus E K
Håller med om att bergvärme lär vara en bra investering i ett äldre, större hus och särskilt om ni är trötta på att elda. Ni kommer dock antagligen behöva installera någon form av mekanisk ventilation också.

Alternativt så kan ni ju bara vänta ett drygt halvår, riva och bygga ett helt nytt 20-talshus!
 
  • Gilla
moregardh och 2 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Jag är ingen e pert, har heller inte provat så många system men husets förutsättningar är ungefär samma som mina så jag svarar ändå. I hade vedpanna som gick åt fanders och bestämde oss för bergvärme då vi väntade barn och kände att värme skulle komma utan jobb. Ångrar inte den investeringen alls. Vintertid fungerar anläggningen klockrent och ger oss mer värme än huset behöver. Vi valde 180m borra med en 10kW pump och den har inte gått på tillskott(elpatron) överhuvudtaget. Energimässigt har det inte blivit dyrare äve om vi hade ved innan däremot så har det blivit så mycket bekvämare.
Mitt hus är 2plans med källare från istiden med obefintlig isolering och glipor i balkongdörren som man ser ut igenom:rofl:
Tack för din input, det lutar åt att vi väljer bergvärme
 
Det var så lite så, jag var också lite orolig för radiatorstorleken men eftersom huset är gammalt så var även radiatorerna mer än väl tilltagna och jag har inte bytt ut något av dem. Däremot fick jag ta bort ett som var 160cm brett för det sprack men jag klarar värmen ändå..(y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tar ni bort den eldade pannan i källaren så brukar man behöva montera ett extra element och en avfuktare för att inte få problem med fukt.
 
Tack för ditt svar, nu väntar vi på offerter, den första offerten var på 165000kr efter rot för bergvärme.

Borrhål 160 meter
Pump:Thermia Diplomat Duo Inverer M
4 meter foderrör ingår.
Inkl inkoppling och grov återställning efter borrning

Denna pump har en Framledningstemperatur på 65 grader.
 
Redigerat:
H
Z Zakalwe skrev:
Ska ni köra med värmepump (t.ex. bergvärme) behöver ni byta till större radiatorer. Värmepumpar klarar inte av höga framledningstemperaturer, de blir ineffektiva. Gränsen går någonstans vid cca 50 grader. Så större radiatoryta behövs.

Annars är bergvärme det bekvämaste lösningen.

Säker på det?
Vi kunde behålla kvar dom gamla elementen då bergvärmen vi valde har hög framlednings temp.
Våran ligger på 55 grader ut till elementen.
För många år sedan så var det byte av element men nu har pumparna fått upp tempen.
Satte in våran 2014.

Ångrar det inte.
Har 150 m hål på 9 kW har aldrig kört på tillsats.
Ca 23 grader inne 2 plan 140 kvm
 
H Hallerudsbo skrev:
Säker på det?
Vi kunde behålla kvar dom gamla elementen då bergvärmen vi valde har hög framlednings temp.
Våran ligger på 55 grader ut till elementen.
För många år sedan så var det byte av element men nu har pumparna fått upp tempen.
Satte in våran 2014.

Ångrar det inte.
Har 150 m hål på 9 kW har aldrig kört på tillsats.
Ca 23 grader inne 2 plan 140 kvm
H Hallerudsbo skrev:
Säker på det?
Vi kunde behålla kvar dom gamla elementen då bergvärmen vi valde har hög framlednings temp.
Våran ligger på 55 grader ut till elementen.
För många år sedan så var det byte av element men nu har pumparna fått upp tempen.
Satte in våran 2014.

Ångrar det inte.
Har 150 m hål på 9 kW har aldrig kört på tillsats.
Ca 23 grader inne 2 plan 140 kvm
De nya inverter pumparna har en högre Framledningstemperatur på upp till 65 grader.
 
Det kanske funkar med framledning över 50 grader men är inte optimalt. COP sjunker med ökad framledningstemperatur. Det finns gott om material i ämnet på internet:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51590.0
https://www.e2b2.se/library/3563/re...va_lagtemperatursytem_i_byggnader_etapp_3.pdf

Min pump (som är ganska modern IVT R410A-pump) tar till elpatronen för legionellakörning då de anser att det inte är värt att slita på kompressorn för att höja vattnet till 60 grader.
 
Jag känner till en tämligen misslyckad installation där oljepannan fortfarande stöttar så fort det går något under nollan.

Men det är ju inte säkert att man måste ha så hög framledningstemperatur bara för att man haft det. Det kan funka.
 
Jag antar att framledningstemperatur på 50+ endast behövs under "svinkyla" vilket brukar maskera problemet men man kommer inte ifrån att COP sjunker och kompressorn belastas mer i sådana fall. Schablonvärde är att COP ökar 3% för varje grad sänkt framledningstemp.

Man får också tänka på att att lågtemperatursystem (med t.ex. golvvärme) kräver djupare energibrunn då mer energi utvinns från berget och mindre kommer från elnätet.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.