M
Ska byta golv i vardagsrummet och funderar över elementrören. Huset är byggt 1970 och det finns en hel del skarvar på de gamla järnrören som ligger dolt. Hur länge kan man räkna med att de gamla rören håller? Och vad ska jag byta till?

mvh
Johan

Gamla järnelementrör under renovering av golv i vardagsrum, med upprivet golv och isolering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Järnrör har i princip obegränsad livslängd, så länge man inte fyller på syrerikt vatten hela tiden. Våra åttio år gamla järnrör är helt opåverkade inuti, och jag räknar med att de håller minst åttio år till.

M
Jo, är sugen på att bara lägga igen det. Om rören varit lätt åtkomliga så det är möjligt att se eventuella läckage hade beslutet varit lätt. Nu när golvet kommer på har jag inte en chans att se om det börjar läcka...

• Gilla
V70pappa
  • Laddar…
Järnrör som värmerör håller länge så egentligen behöver du inte byta. Beroende på om man har ett högtemperaturssystem eller inte så hade jag dragit prisol eller pex. Har du ett högtemperaturssystem hade jag valt prisol men det är möjlig att pex är ett bra alternativ även där. Jag har fått lära mig att livslängden på pex minskar med ökande temperatur. Det kan säkert någon annan mer om.

När jag tog bort lite gamla rör var jag också lite nyfiken på skicket. Jag vet inte exakta åldern, men ca 70-80 år.
De var i perfekt skick, svarta på insidan men helt släta och inga tecken på korrosion. Jag tror de hade hållit flera hundra år till.

Enda hotet kommer utifrån:
Hade på ett ställe ingjutna värmerör av järn i betongsula som sög fukt.
Tog inte många år innan man fick fylla på elementvatten...

M
Ok, inga problem med rören då. Men vad säger ni om de gängade skarvar och T-stycken som är tätade med lin? kommer de också klara sig ett tag till?

Håller lika länge om du inte ruckar och lossar dem halva varv. Det du har på bilden ser på alla sätt bra ut du behöver inte göra något åt rörsystemet. Snyggt och prydligt med inte så grova rör så inget nytt skulle bli direkt annorlunda ens till utseendet heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.