Hej!

Jag har en nibe fighter 1225 som jag inte blir helt klok på. Den här sedan 2008 till december 2019 gått baklänges på radden. (Innan vi köpte huset) Men nu när jag börjar labba lite så tycker jag den får mycket starter. Sedan 09 01 till 09 15 har den startat 266 gånger och det är till 95% vatten tillverkning. Låter detta rimligt? Den har idag 54366 starter på 50387 drifttimmar. Är det mycket?

Den går med jordvärme med kort slinga.

Tacksam för svar!

För många vv starter. Växelventilproblem!?

Per Ola Persson
Detta är väldigt vanligt med för många starter på värmepumpar. På jobbet jobbar vi uppkopplade system för värmepumpar och där ser vi detta fel väldigt ofta. Värmepumpen böre endast ha 2-4 st varmvattenstarter per dygn.
På vintern bör en bra konfigurerad värmepump ligga på 10-15 starter/dygn. Drifttid för en bergvärme rätt dimensionerad (on/offmaskin) 2500-3000 h/år.
Svårt att säga vad felet beror på då systemlösning och dimensionering ej är känd

Okej pumpen laddar en gammal el/varmvatten panna (tappvatten) också nibe som jag ha för mig heter 70/200. vxelventilen är bytt till en vridande typ för ett år sedan. Den är dock sparssamt isolerad ca 30mm "fogskumm" original. Och värmepumpen är på 8kw. Jag vill få till systemet så att det går som det är tänkt. Då det känns onödigt med slitage pga små fel. Jag har inga problem med mängden varmvatten de räcker väldigt länge dock. Vv stopp 49grader och vv start 44

Korigering den heter 1125

Redigerat:
Per Ola Persson
Beckvall Beckvall skrev:
Okej pumpen laddar en gammal el/varmvatten panna (tappvatten) också nibe som jag ha för mig heter 70/200. vxelventilen är bytt till en vridande typ för ett år sedan. Den är dock sparssamt isolerad ca 30mm "fogskumm" original. Och värmepumpen är på 8kw. Jag vill få till systemet så att det går som det är tänkt. Då det känns onödigt med slitage pga små fel. Jag har inga problem med mängden varmvatten de räcker väldigt länge dock. Vv stopp 49grader och vv start 44

Korigering den heter 1125
En grej som ger många starter är om det finns varmvattencirkulation installerad i huset (det finns en cirk.pump som cirkulerar varmvattnet i en slinga). Har du det?
Vad har du för delta mellan tillslag och frånslag?
Ett sätt att få klarhet i det är att logga värmepumpen och se exakt hur cyklerna ser ut, när den startar/stannar etc.

Nibe har en funktion som brukar kallas vv toppning dvs om den gör värme och kompressorn ska stoppa då går den över och gör vv beredning innan stoppet om den ligger nån grad ifrån vv start värdet. tycker inte 55000 starter på 50000 drifttimmar låter inte så illa men vill man ha ner det kan man ju ändra gm för start av kompressor. Felaktig växelventil bruka göra att det märks genom att det blir väldigt varmt inne. På en ädre vp får man nog räkna med ca 2 starter per dygn även om inget vv förbrukas och är man sen några i familjen som förbrukar vv kan det bli en del vv körningar men flera av dom bör hamna i samband med värme körning.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.