Hallå!
Är på g och ska installera ytterligare en acktank i befintliga systemet samt dra om lite rör då jag inte är riktigt nöjd om hur det är ändå trots en hel del ändringar sen jag flyttade in för drygt 5månader sen.

Historia
Innan så fick man elda ihjäl sig för att försöka hålla nå temp kvar i tankarna över huvudtaget.
Efter att ha kollat på lite bilder, scheman och läst lite olika trådar här på så insåg jag att det var feldraget.
Turledning till shunt var taget sida mitt från tank 2 och returen gick in på sida mitt på tank 1.
Vilket resulterade i att mitten och bottenskiktet blev kalla lika snabbt och spelade ingen roll hur jag ställde för att få bra temp inne och samtidigt inte ödlsa bort värmen så fort ur tankarna.
Fick iaf omgjort så turledning till shunt gick från tank1 topp topp ”tank 1 har beredare i sig” även exp-kärl sitter på den ledningen och returen blev kvar på mitten då rörmokaren påstod att det inte spelade nån roll vart returen från element gick in nånstans men gjorde sen om själv och drog returen in i botten på tankarna istället vilket blev en stor skillnad...
Se bild

Ackumulatortank i ett värmesystem med rörledningar och mätare, i en källarlokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortankar och röranslutningar i ett värmesystem i ett källarutrymme.
Skapa konto
Ackumulatortank med röranslutningar, shuntventiler, termometer och expansionskärl i en pannrumsmiljö.
Skapa konto

Kört så nu ett tag med senaste omdragningen och funkar bra.
Nu tillkommer det en till tank och ska dra om ytterligare då jag ändå inte är nöjd. Tanken är att dra om så laddning från pannan går in topp topp på båda tankarna sen turledningen till shunt tas från tank 1 sida topp där laddningen från pannan sitter idag och returen blir kvar så samma ställe.
Tänkte flytta exp-kärlet och gå in med den i botten på tanken vilket jag läst mig till att den helst ska sitta på ”kalla” sidan eller vad man ska säga. Men frågan är om det går att göra så på mitt kärl då den är toppmatad? Ska man helst byta till en som antigen matas i botten eller sida långt ner?
Samt spelar det nån roll om laddningen går in på sida topp på tankarna istället för topp topp, ska man låta det vara eller dra om som jag är inne på att göra? Något speciellt man ska tänka extra på här?

hoppas ni förstår allt jag skrivit.

för info:
Baxi bonus 30,
2x500l tank varav en har 120l beredare i sig tillkommer en 500l tank,
28rör tur/retur panna,
22rör tur/retur shunt.

Mvh
Rickard

Vad är röret som går upp och stickar iväg vänster?

L lostinsweden skrev:
Vad är röret som går upp och stickar iväg vänster?
Om du menar på andra bilden och röret som går från shunt upp sen vänster så går det röret till exp-kärlet

Har du inte intag i toppen på tankarna

T Trollskidan skrev:
Har du inte intag i toppen på tankarna
nej som jag försökte säga i beskrivningen ang allt så har jag intag sida topp på tankarna men vill göra om och sätta i toppen :)

Jag hade behållt det som det är nu med laddning sida topp och tillopp till radiator topp topp men det ät bäst att koppla ihop alla topp. Nu ser det ut som du tar bara från en topp och inte både.

L lostinsweden skrev:
Jag hade behållt det som det är nu med laddning sida topp och tillopp till radiator topp topp men det ät bäst att koppla ihop alla topp. Nu ser det ut som du tar bara från en topp och inte både.
Okej okej kanske lutar åt att göra om och dra på samma sätt med tillägg av att dra ihop tankarna i topp. ja just nu så är tillopp för element taget från en tank och andra tanken sitter avluftning på så som rörmokaren drog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.