Hej!!
Har flyttat in till ett hus med vattenburen golvvärme och även fast jag skruvat upp till högsta så är det väldigt kallt!!
Är inte så insatt i ämnet så undrar om någon kunnig kan hjälpa till? Tack

• Värmefördelaren för vattenburen golvvärme med termostater och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollera att cirkulationspumpen fungerar. Känns med fingrarna att den vibrerar lite när den går. Man kan också skruva loss mässingslocket och se att motoraxeln på pumpen roterar.

Oj jag har ingen aning om vilka de där grejerna är

Är det kallt i alla rum? Enl tempmätarna så verkar det ju fungera i något/några rum Iaf.

Cirkulationspumpen för golvslingorna sitter alltså till vänster på bilden. Sedan måste det finnas en till i pannan ni har någonstans, kanske en frånluftsvärmepump?

• Gilla
Hadisson
  • Laddar…
Känn runt lite och illustrera på bilden vad som är varmt och kallt och ordna en närbild på de två termometrarna

Edit: zoomar man in så ser man ju temperaturen och för ett rimligt hus med gv ser ju denna rimlig ut för till och returfördelare

Om du känner på tex slang 1 uppe och sedan 1 nere hittar du något par med jättestor skillnad? Gå igenom alla slangpar på samma sätt

Vad exakt har du "skruvat upp till högsta"?
Jag tycker temperaturerna i fördelaren är väldigt hög för att vara ett golvvärmesystem, såvida du inte har typ -20 ute nu.

Troligtvis är någon eller några ställdon trasiga. Det går bra att plocka loss ställdonen och köra utan för att se om det blir varmt, men jag hade nog först kontrollerat att värmekurvan är rätt satt för att inte potentiellt skada golven.

Eftersom trådskaparen skriver att hon inte har en aning vilka ”de där grejorna är” så är det nog bra om man inte bara skriver ställdon och cirkulationspump utan också beskriver vad på bilden man talar om.

Eftersom inte ts återkopplat sedan 1/12 får man nog anta att det har löst sig.

Det får man verkligen hoppas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.