Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hej
har sökt och sökt och sökt. En blir inte klok. Just nu känns det som att jag kommer att gå bet utan att bli ruinerad.
Jag villa ha något form av kassett/insats till vår öppna spis. Framförallt handlar det om att kunna hålla värme i huset på ett enkelt sätt när elen går. Sen är det såklart ett plus att kunna få en snabb värmeökning när det är runt nollan ute och bergvärmen har lite svårt att anpassa sig.
Den öppna spisen är i matsalen så det kommer inte röra sig om någon mysfaktor och därmed inget behov av det största glaspartiet eller värsta designen typ Jøtul eller Contura.
Vad skit som helst funkar egentligen bara den har en verkningsgrad över 70 %
Problemet är bygghöjden. Öppningen är 51,5cm
Har ni något förslag?
Hittade ingen bättre bild på öppna spisen
har sökt och sökt och sökt. En blir inte klok. Just nu känns det som att jag kommer att gå bet utan att bli ruinerad.
Jag villa ha något form av kassett/insats till vår öppna spis. Framförallt handlar det om att kunna hålla värme i huset på ett enkelt sätt när elen går. Sen är det såklart ett plus att kunna få en snabb värmeökning när det är runt nollan ute och bergvärmen har lite svårt att anpassa sig.
Den öppna spisen är i matsalen så det kommer inte röra sig om någon mysfaktor och därmed inget behov av det största glaspartiet eller värsta designen typ Jøtul eller Contura.
Vad skit som helst funkar egentligen bara den har en verkningsgrad över 70 %
Problemet är bygghöjden. Öppningen är 51,5cm
Har ni något förslag?
Hittade ingen bättre bild på öppna spisen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keddy har en för vinkelinsats men vet inte måtten http://www.keddy.se/hjalteinsats/
Ring dom här EuroFire AB
Norrlunda Gård
260 61 Hyllinge
Tel: 042-23 41 28
Fax: 042-23 41 29
info@eurofire.se
Dom här kanske benen går att vara utan https://nordpeis.se/Produkter/Insat...OxcQHjk5lM3j7bnXtFDPGnG0g2LlxQpRoCzE8QAvD_BwE
Ring dom här EuroFire AB
Norrlunda Gård
260 61 Hyllinge
Tel: 042-23 41 28
Fax: 042-23 41 29
info@eurofire.se
Dom här kanske benen går att vara utan https://nordpeis.se/Produkter/Insat...OxcQHjk5lM3j7bnXtFDPGnG0g2LlxQpRoCzE8QAvD_BwE
Vi hade samma problem med höjden, vår eldstad har samma höjd som din, möjligtvis 0,5cm mer. För vår del blev det just en Jötul. Dock så är vårt utrymme mer rektangulärt så det är väl tveksamt att just vår modell skulle passa. Insatsen var ju dyr men det var ju ändå mindre än halv kostnaden innan allt var installerat och klart. Annars är vi väldigt nöjda med insatsen den är väldigt lätt att elda i, betydligt lättare än vår Contura kamin.
Gjorde lite annorlunda för att få höjd.
Rev upp eldstaden och tog bort två lager av tegelssten och kaklade botten .Ger större möjligheter att finna något massproducerat med hyggliga prestanda och bra utseende.
Använde betongborr och borrade i fogarna/murbruket tills jag hamnade i nivå för kaminen jag funnit.Var lätt att ta loss teglen och även att rengöra och återanvända stenarna.
Lycka till
Rev upp eldstaden och tog bort två lager av tegelssten och kaklade botten .Ger större möjligheter att finna något massproducerat med hyggliga prestanda och bra utseende.
Använde betongborr och borrade i fogarna/murbruket tills jag hamnade i nivå för kaminen jag funnit.Var lätt att ta loss teglen och även att rengöra och återanvända stenarna.
Lycka till
Klicka här för att svara