Min shunt prasslar och låter konstigt.
Vad kan jag göra för att få ljudet att sluta eller iallafall minska? Det låter mer på kvällarna. Det låter lite som att det kan vara luft kan man isåfall lufta på något sätt?
Skickar med en bild. Har luftat radiator men jag har även golvvärme kopplat på samma. Kan det ha med det att göra? Kan man lufta golvvärme?
Vad kan jag göra för att få ljudet att sluta eller iallafall minska? Det låter mer på kvällarna. Det låter lite som att det kan vara luft kan man isåfall lufta på något sätt?
Skickar med en bild. Har luftat radiator men jag har även golvvärme kopplat på samma. Kan det ha med det att göra? Kan man lufta golvvärme?
Finns instruktion på Uponors hemsida för hur att "spola" slingorna och lufta fördelarna.Carloti skrev:
Min shunt prasslar och låter konstigt.
Lite ologiskt så finns instruktionen att hitta i installationsmanualen för golvvärme och inte som underhåll/service.
Vad har du för tryck i golvvärmesystemet, alltså tryck i expansionskärlet?
Kanske är lågt?
När hett vatten blandas via en förstrypning(en shunt är ju en sådan) in i kallare vatten kan vattenångbubblor bildas. Det smattrar eller som du kallar det rasslar när bubblorna försvinner.
genom att öka trycket i expansionskärlet(alltså i hela golvvärmesystemet) kan man minska eller helt förhindra att bubblorna bildas.
Sitter shunten i högt läge(t.ex. på övervåningen) i system, då är trycket där lägre och det bildas lättare bubblor.
Kanske är lågt?
När hett vatten blandas via en förstrypning(en shunt är ju en sådan) in i kallare vatten kan vattenångbubblor bildas. Det smattrar eller som du kallar det rasslar när bubblorna försvinner.
genom att öka trycket i expansionskärlet(alltså i hela golvvärmesystemet) kan man minska eller helt förhindra att bubblorna bildas.
Sitter shunten i högt läge(t.ex. på övervåningen) i system, då är trycket där lägre och det bildas lättare bubblor.
jag vet inte vad jag har för tryck men det är som du säger den är på övervåningen och det smattrar ja. Så jag ska helt enkelt öka trycket något vid vattenberedaren? Det är en NIBE vvm 320 cuA Arnodt skrev:Vad har du för tryck i golvvärmesystemet, alltså tryck i expansionskärlet?
Kanske är lågt?
Det är bara jag som antog att detta var en shunt isåfall. Vad heter det jag skickade bild på då? Det är det som smattrar iallafalluseless skrev:
tack! Ska testa höja trycket
Tack ska kolla upp detta. Visste inte ens att det var en uponor. De var här och installerade allt men vi fick ingen genomgång av någonting och de har inte varit hjälpsamma alls. Vi har en stor radiator i ett stort rum som bara blir jummen så hela rummet är ständigt kallt.D doubleH skrev:
"luftningsventilen" är den vita plastgrejen med en bit genomskinlig slang som sitter ovanför termometern på den övre fördelaren.Carloti skrev:
Men det är INTE bara att öppna den - följ instruktionerna! Bla skall båda kranarna (röda och blå i ditt fall) stängas först.
Börja med att lufta radiatorn - dvs om ni inte redan gjort det...?Carloti skrev:
Jag tyckte först att det borde finnas luftning i delen med slang, men trodde slangen var kopplad till nånting?
Men inser nu att det är rätt så fiffigt med en slang så det går att samla upp vatten som kommer ut i ett glas
Men inser nu att det är rätt så fiffigt med en slang så det går att samla upp vatten som kommer ut i ett glas
Klicka här för att svara