Värme allmänt
Svanee: [citat] Inte alls en dum teori. Huset är byggt 1949 men utbyggt 1972. Den gamla delen av huset består av 2 st 1-rörsslingor på 15mm och en på 12mm. Dessa skulle jag gärna vilja bygga om med nya stammar och 2-rörssystem. Golvvärmen sitter i nya delen av huset men verkar ha byggts in senare än 1972, gissar på 90-tal eller något sånt (borde gå att se utifrån cirk.pumparnas
jonaserik: Kupevärmare har ingen kraft för att snurra runt luften, kanske en röd till blir bättre, men tänk på att dom ska sitta på olika säkringar , 10 amp = 2,2 KW
Fotografen: En rask sökning ger att det är en helt vanlig elpanna, den gör värme i huset av elström. Hur ekonomisk den är beror lite på installationen, blir det onödigt varmt någonstans i huset, hur mycket värme shuntas ut osv. All värme kommer direkt från/på elräkningen. I slutänden beror det på huset och utekylan hur mycket värme som går åt. Missförstå mig rätt men Visby är ju inte
lostinsweden: Vet inte hur det är med din pump men det hjälpar ibland att dela en frånluftpump, alltså plocka ner kompressorn eftersom de är så topheavy.
Totte_S: Behöver en eller flera nya elradiatorer. Är det fiffigt med wifi styrning som en del har, är det smidiga appar? Finns det märken/modeller man bör undvika eller är det bara att handla kända märken med elektronisk termostat?
Leafy: [citat] Då är ställdonet förmodligen trasigt, skaffa ett nytt och byt ut så är det fixat Skönt att du fick värme, då är det inget fel på ventilen iaf
Fotografen: Vad är det för expansionskärl du pratar om? Normalt sett har man expansionskärl på värmesystemet och trycket där påverkas inta av att man spolar varmvatten.
Krokben: Absolut kommer det att funka men du måste lösa ventilationen om du går ifrån att ha FLVP.
Daniel Dyp Jonasson: [citat] Har luftat några gånger. Eftersom golvvärmen ligger i nivå ovan styrningen och luftningen kan man kanske tänka sig att det är lite svårt att få ur luften. Man vill ju lufta på översta nivån.
Gabbe1: Ev rumsindelning handlar ju om hur man lägger värmeslingorna och att sätta termostater/styrning som kan strypa slingorna individuellt på fördelaren. Den delen är ju densamma oavsett hur man löser shuntningen/temperaturregleringen.
useless: Alla bygger på flöde i en ledning och det är samma fysikaliska lagar för flöde, tryckfall, värmeöverföring, etc som styr hur man dimensionerar prylarna.
Mattos: [citat] Det var betydligt mer än några matskedar som kom ut, så jag undrar om jag skruvade rätt. Trycket var nere på 0.5 förra veckan, då fyllde på till 1 och idag var den uppe på 2. Jag hittade en termometer på ett rör som går upp till golvvärmen och vattnet till golvvärmen verkar ligga på 30 grader.
vessen: [citat] Svarar mig själv. Lossade ventilen enligt pilen inga problem alls. Skulle bara haft 3 händer när 1 måste hålla skålen under ventilen då det dropade lite samtidigt som jag motionerade igång ventilen som kärvat. Nu funkar det utan bekymmer.
fs01anon: Hej! Vet att det finns i alla fall en tråd om detta tidigare, men jag blir lite osäker ändå. Jag har en Luft/vatten-värmepump som värme stora huset, och via kulvet gäststugan. I gäststugan finns det ett eget expansionskärl som nu läcker. Det verkar läcka i "sömmen" alltså mitt på, inte från gängan eller nertill. Det finns ytterligare ett expansionskärl inne i huset vid
Arne999: kan tilläggas att det i regel alltid låter mycket om den när den startar men att detta ljud normalt sett försvinner efter några minuter. Idag har den dock hållit på i nån timma
vectrex: Jag kan gissa lite. 1. En shunt fungerar principmässigt som en termostatstyrd blandare. Den tar in 2 flöden och blandar dessa till ett utflöde för att uppnå rätt temperatur. 2. Troligen behöver man specificera storlek på flödena som behövs och tryckfall i systemet. Men här gissar jag mest.
Orionman69: Sen gäller det att prova sig fram till vilka rum slingorna går till. :) Det är en del ser jag.
Orionman69: Kolla olika tjocklekar: https://www.thermotech.se/produkter-item/golvvarme-flytande-golv-flytande-golv-12-mm/
Ledyr: Tack för tipset!!! Jag hade hoppats på att det fanns förselare som var korsade men det verkar inte finnas... Nästan alla mina radiatorer är installerade enligt bild. Snyggt av den som gjorde det, synd bara att de kopplat fel på en del...
Snekapat: Nice, kan vara så att jag har pusselbitarna nu. Framför allt så har det klarnat lite mer för mig, jag vill lära mig av allt jag gör, inte bara få facit rakt av. Ska sätta ihop en inköpslista, och om den verkar gå ihop så har jag nog inga fler frågor, så jag tackar här och nu - men risken finns att jag återkommer med någon eftersläntare. Stort tack för hjälpen!
Nicke-85: [citat] Glömde svara när du skrev men nu gör jag det. Det slutade med att jag körde med en klämringskoppling och sen lindade det hela med ett ordentligt lager vulktejp. Det är ju inget större tryck i värmesystemet så skulle det mot all förmodan börja läcka om en massa år så hoppas jag att vulktejpen gör jobbet och ser till så det är tätt ändå. Dessutom har jag hyfsad koll på
Welb777: [citat] Hej! Trillade över ditt inlägg och står inför samma val som du. Vet att det var längesedan, men undrar hur du gick tillväga tillslut? Mvh
Vector: Motorskydd = fel på strömmen ner till kompressor, fasbortfall, drar för mycket ström etc. Trycket= fel på lufttrycket i exp kärl, säkerhetsventil släpper ut vatten eller läckage någon annanstans. Överhettningsskydd= den blir inte av med värmen vid elpatron, luft eller trasig cirkpump kan vara orsaken Varmvatten= ja , om inte kompressorn eller elpatron går så blir det inget
Baskavoda: [citat] Japp jag gjorde enligt instruktionerna. Körde varmvatten och då märkte jag när slingan var genomspolad då det började komma varmt vatten från luftningsventilen.
JoOl72: Jag har ivt 495 värmepump och upnor styrdon och termostater. Ivt värmekurva är inställd på rekommenderad lutning och dessutom knäckt för anpassning. Det är så att jag har haft styrdonen avskruvade och då varit nöjd med värmen i huset. Framledningsvärmen har ju reglerats av utegivaren. Men så här ska ju inte systemet fungera kan man ju tycka. Jag skruvade på hattarna och dagen
PochM: Det är att kunna ha frostfritt som gäller och kanske vid behov enstaka gånger höja upp. Men då tänker jag nästan att jag sätter en liten infravärmare i taket.