Hej.

Har ett gammalt vattenburet värmesystem i mitt hus. Högst upp på vinden sitter en automatluftare. Den verkar fungera men har alltid varit "stängd" med kapsyler (i brist på bättre ord)
Systemet verkar ibland ta in luft och jag måste upp och lufta den jäveln då och då. Vilket börjar vara sjukt jobbigt då varken vinden blir rymligare eller kroppen blir slankare.

Vågar jag låta den stå utan kapsylen för att agera som den automatiska luftare den är?
Jag kommer små småningom be rörmokare. Dra ner luftningen till tvättstugan för enklare luftning framöver.
 
  • Automatluftare på vinden täckt med kapsyl och isolering i ett vattenburet värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den är gammal så kan den läcka, men den är ganska enkel att byta ut mot en ny. Köp en automatavluftare, öppna systemet och töm vattnet och byt avluftaren mot den nya. Finns tex här https://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-automatisk-15r-utv/

kolla så det är 15r på den du har innan bytet. Lite lin och pasta kan behövas också.
 
O
Ta bort den där och dra ner ledningen... Idioti att ha den på vinden där den kan läcka.

Kolla även förtrycket i ditt expansionskärl, om det är fel så kanske du får undertryck i systemet som suger in luft som du får lufta ut regelbundet...
 
O
Och nej låt den absolut inte stå utan kapsyl så länge den är uppe på vinden.
Dessa skall alltid stängas efter driftsättning så man minskar risken för läckage
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.