Hej.
Har ett gammalt vattenburet värmesystem i mitt hus. Högst upp på vinden sitter en automatluftare. Den verkar fungera men har alltid varit "stängd" med kapsyler (i brist på bättre ord)
Systemet verkar ibland ta in luft och jag måste upp och lufta den jäveln då och då. Vilket börjar vara sjukt jobbigt då varken vinden blir rymligare eller kroppen blir slankare.
Vågar jag låta den stå utan kapsylen för att agera som den automatiska luftare den är?
Jag kommer små småningom be rörmokare. Dra ner luftningen till tvättstugan för enklare luftning framöver.
Har ett gammalt vattenburet värmesystem i mitt hus. Högst upp på vinden sitter en automatluftare. Den verkar fungera men har alltid varit "stängd" med kapsyler (i brist på bättre ord)
Systemet verkar ibland ta in luft och jag måste upp och lufta den jäveln då och då. Vilket börjar vara sjukt jobbigt då varken vinden blir rymligare eller kroppen blir slankare.
Vågar jag låta den stå utan kapsylen för att agera som den automatiska luftare den är?
Jag kommer små småningom be rörmokare. Dra ner luftningen till tvättstugan för enklare luftning framöver.
Om den är gammal så kan den läcka, men den är ganska enkel att byta ut mot en ny. Köp en automatavluftare, öppna systemet och töm vattnet och byt avluftaren mot den nya. Finns tex här https://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-automatisk-15r-utv/
kolla så det är 15r på den du har innan bytet. Lite lin och pasta kan behövas också.
kolla så det är 15r på den du har innan bytet. Lite lin och pasta kan behövas också.
Ta bort den där och dra ner ledningen... Idioti att ha den på vinden där den kan läcka.
Kolla även förtrycket i ditt expansionskärl, om det är fel så kanske du får undertryck i systemet som suger in luft som du får lufta ut regelbundet...
Kolla även förtrycket i ditt expansionskärl, om det är fel så kanske du får undertryck i systemet som suger in luft som du får lufta ut regelbundet...
Klicka här för att svara
