Hejsan.

Hörde rinnande/kluckande ljud ifrån radiatorerna i vårat hus.
Testade då med att tömma dem på luft, märkte inte av någon direkt pys ifrån tömningen.

Skulle då fylla på systemet med mer vatten men upptäckte då att min tryckmätare vid expansionskärlet stod på 0 bar. Började då fylla på med vatten i systemet, med hopp om att få upp den till 1 bars tryck.

Jag fyllde och fyllde men jag fick aldrig något utslag på mätaren.
Det som istället hände var att det började droppa ifrån mätarens anslutning.

Antar då att min tryckmätare är trasig.
Då jag har bra värme i huset och inga fler rinnande/kluckande ljud ifrån elementen.
Jag tänker då att det inte är expansionskärlet som är trasigt.

Men min fråga är då hur jag byter denna tryckmätare.
Antar att jag då måste stänga av cirkulationen på värmen då jag inte hittar någon kran man kan vrida av till kärlet. Men i o med att kärlet sitter så pass högt upp så bör det inte rinna ut mycket vatten då jag byter mätaren, right?

Eller det kanske rent av går att byta den utan att stänga av om det är någon form av strypning på kopplingen?

Bifogar bild nedan :
(Inte världens roligaste placering på expansionskärl heller för den delen...)

• Expansionskärl och tryckmätare för vattensystem, med mätare stående på 0 bar och vatten som droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna säkerhetsventilen som sitter till vänster, när det börjar bli lite så skruvar du bort manometern och byter, klart det kommer lite vatten med inte mycket, se bara till att den nya är klar med lin och ev pasta

• Gilla
kulle
  • Laddar…
O
I samband med detta passar du på att fylla förtrycket i expansionskärlet..

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.