I InsidersUnited skrev:
Din cirkpump är ställd på manuellt max (3), bra, låt vara här. (ställer du den på vänster sida så styr den adaptivt på tryck). Höj trycket i systemet så att manometern står på 0.8-1.0 det räcker för ett enplanshus. Detta kanske var ditt problem?
Tack för tipset. Har ikväll höjt till 1 som en start för att se vad det för med sig. Men antar det tar någon dag innan det nått ut överallt och jag ser resultatet.

F Freddan-70 skrev:
Det är hyfsat stort hus. Frågan är också då om pumpen klarar det tryckfall och flöde som behövs för golvvärmen. Pumparna som sätts in idag är ofta inte direkt överdimensionerade. Sedan har du i alla fall inte på bilden någon injusteringsventil för fördelaren. Det kan ställa till det med, då en justering av en slinga kan påverka hela systemet.
Vi fick köpa ny pump härom året då den förra gick sönder. Något kärl inuti i som var galet dyrt att laga så de rekommenderade att köpa ny istället. Både inner och ytterdelen bytes då. Den gamla var däremot bara 9 år så vi hoppas inte vi fortsatt ska behöva byta värmesystem i det tempot. "Måndags ex" som de sa. Injusteringsventil på fördelaren vet jag tyvärr inte vad det innebär men alla fördelarna i huset, 3 st ser likadana ut. Om jag nu återställt enligt injusteringsprotokollet, ska det vara ok då eller har jag liksom sabbat det inom att jag en gång skruvat? Hur vet man om pumpen har rätt dimensioner?

Du har förhoppningsvis med injusteringstabelken fått ett tryckfall och ett flöde för fördelarna. Slå ihop alla flöden och ta det högsta tryckfallet som står där. Sedan ska du egentligen lägga på tryckfall för matningar till fördelare och lite kopplingar mm. Men dessa vet du nog inte hur mycket det är. Men du skulle nog kunna lägga på 10 kpa till. Sedan finns det ett pumpdiagram för din pump där du kan se om ditt totala flöde och tryckfall ligger under någon av pumpens kurvor. Har det varit så här med kylan även innan pump bytet?

F Freddan-70 skrev:
Du har förhoppningsvis med injusteringstabelken fått ett tryckfall och ett flöde för fördelarna. Slå ihop alla flöden och ta det högsta tryckfallet som står där. Sedan ska du egentligen lägga på tryckfall för matningar till fördelare och lite kopplingar mm. Men dessa vet du nog inte hur mycket det är. Men du skulle nog kunna lägga på 10 kpa till. Sedan finns det ett pumpdiagram för din pump där du kan se om ditt totala flöde och tryckfall ligger under någon av pumpens kurvor. Har det varit så här med kylan även innan pump bytet?
Tack för ditt svar. Vi har fått en skriven instruktion om hur många varv vardera ventil ska stängas så känner dessvärre inte igen det där med rryckfall och fördelare.

Tyvärr känns som vi mer eller mindre från början haft ojämn värme på vintern. De första åren så vande kompisarna att de skulle klä på sig när de kom hem till oss men blev väldigt chockade när de helt plötsligt fick värmeslag utifrån att vi ett år fått upp värmen på nedanvåningen. Men det är just det att det är sådan skillnad på bv och ov. När man går i trappan upp så känner man liksom att man går in i kyligare område. Har nu ökat trycket till1.5,senaste ändringen gjordes igår kväll så väntar fortfarande på att det ska justera in sig. Sen hoppas jag på att kunna stänga på returvwntolerna på bv för att då får lite mer värme på ov. Låter det som ett vettigt upplägg?

O
Vet du något om längderna på dina slingor?
Om du inte vet det så blir det för dig att köra rock and roll och injustera slingorna lite under lång tid för att få värme...
Skitbökigt...
Du behöver mest flöde uppe. Öppna dem mest och ta markplan sedan.

Men innan du gör nått.

Rensa filter
Ställ in förtryck 0.2bar +statisk höjd
Ställ in driftryck. 0.3bar över förtryck men minst 0.5bar under öppningstryck på säkerhetsventil.

Ställ in pump på 3.
Kontrollera att ventiler fungerar på fördelare
Lufta ur slingorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.