Jag har just installerat värmesystemet som består av en elpanna NIBE EVC 240, radiatorer på övervåningen och golvvärme på entréplanet. Framledningstemperaturen till radiatorerna ligger på 58-60 grader (med korrekt inställd elpanna, hoppas jag) och för att ta ner temperaturen är en shunt monterad för golvärmen.
Problemet är att framledningstemperaturen till golvvärmen ligger på samma temperatur som till radiatorerna, dvs runt 60 grader. Det innebär för mig att shunten inte fungerar som den ska. Jag har kunnat identifiera det mesta på shunten (även som glad amatör) och jag tror att det är ett inställningsproblem.
Det går två kablar till enheten; en strömkabel till pumpen och en till ett manöverdon (överst på den översta bilden) som man ändrar temperaturen på. Exakt vad den gör kanske någon av er vet?
Överst på enheten finns en koppling med en insexskruv (se bilder nedan), och den går att ställa från botten till toppläge. Vad gör denna?
Är det den som är orsaken till att jag inte får någon ändring av framledningstemperaturen?
Tacksam för kommentarer!
/ J
Problemet är att framledningstemperaturen till golvvärmen ligger på samma temperatur som till radiatorerna, dvs runt 60 grader. Det innebär för mig att shunten inte fungerar som den ska. Jag har kunnat identifiera det mesta på shunten (även som glad amatör) och jag tror att det är ett inställningsproblem.
Det går två kablar till enheten; en strömkabel till pumpen och en till ett manöverdon (överst på den översta bilden) som man ändrar temperaturen på. Exakt vad den gör kanske någon av er vet?
Överst på enheten finns en koppling med en insexskruv (se bilder nedan), och den går att ställa från botten till toppläge. Vad gör denna?
Är det den som är orsaken till att jag inte får någon ändring av framledningstemperaturen?
Tacksam för kommentarer!
/ J
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Hej janne Kan du se på cirkulationspumpen om du har (hastigheten på cirkulationspumpen)läge I,II,III. och om du har inbyggd shunt läge 1,2,3,4,5,6,7.
Okej Men det står inget på svarta dosan 1-7?Vilket läge står shunten på.
Det är den svarta ratten med skalan 1-10 som är schunten! Ett hederligt vred och ingen motor!!! Så du har ingen styrning av framledningstemperaturen.
Beroende på hur dom kopplat shunten i fabriken, så kan även inställning 10 vara = 0 och läge 0 = 10. Lite beroende på om vredet sitter som skalan säger eller inte...
Vrid på rattem och kolla vilken inställning som ger mest värme.
Och var har du köpt detta paket?
Beroende på hur dom kopplat shunten i fabriken, så kan även inställning 10 vara = 0 och läge 0 = 10. Lite beroende på om vredet sitter som skalan säger eller inte...
Vrid på rattem och kolla vilken inställning som ger mest värme.
Och var har du köpt detta paket?
okej men vad händer om du ställer läge 8 exp.Den insexskruven är till flödet som man kan justera men har dom vänt shunten feleller har den fastnat i öppet läge.
Inköpt hos Törefors Golvvärme för några år sedan.
Tack för era svar och förklarningar.
Vad reglerar man då med manöverdonet (se bifogad bild) som är anslutet till den svarta dosan som är monterad på cirkulationspumpen? Man kan ställa in * - 90.
Och vad ställer man in med insexskruven (se de första bilderna)?
/ J
Tack för era svar och förklarningar.
Vad reglerar man då med manöverdonet (se bifogad bild) som är anslutet till den svarta dosan som är monterad på cirkulationspumpen? Man kan ställa in * - 90.
Och vad ställer man in med insexskruven (se de första bilderna)?
/ J
"Manöverdonet" är en säkerhetstermostat och ska monteras på framledningen till golvvärmen. Den ställer man på max tillåtna framledningstemperatur. Överstigs denna så stoppar den cirkulationspumpen.
Jag tycker för övrigt att 58-60 graders framledning på elpannan låter lite högt, om du inte har väldigt kallt ute där du bor eller har ett dåligt isolerat hus.
Insexskruven är med all säkerhet injusteringsskruven för bypassledningen där ställer du in flödet på golvvärmen, alltså om den är helt nedskruvad går hel flödet igenom golvvärmeslingan, om den är uppskruvad går hela flödet bara runt i shunten.
Jag tycker för övrigt att 58-60 graders framledning på elpannan låter lite högt, om du inte har väldigt kallt ute där du bor eller har ett dåligt isolerat hus.
Insexskruven är med all säkerhet injusteringsskruven för bypassledningen där ställer du in flödet på golvvärmen, alltså om den är helt nedskruvad går hel flödet igenom golvvärmeslingan, om den är uppskruvad går hela flödet bara runt i shunten.
lordi,
tack för info avseende säkerhetstermostaten - den är monterad och testad, den fungerar som du nämner. Avseende framledningstemp från pannan (58-60 grader) är det denna temp jag får när jag gör de inställningar som skall göras (typ av värmesystem, geografisk placering, mm). Jag bor i norra Sverige men huset är 28 cm timmer så det torde vara tillräckligt. Tyvärr misslyckas jag med att manuellt ändra framledningstemperaturen, något som skall gå att göra enligt manual. Avseende insexskruven - menar du då att den skall permanent vara max nedskruvad så att hela flödet går genom golvärmesystemet?
tack för info avseende säkerhetstermostaten - den är monterad och testad, den fungerar som du nämner. Avseende framledningstemp från pannan (58-60 grader) är det denna temp jag får när jag gör de inställningar som skall göras (typ av värmesystem, geografisk placering, mm). Jag bor i norra Sverige men huset är 28 cm timmer så det torde vara tillräckligt. Tyvärr misslyckas jag med att manuellt ändra framledningstemperaturen, något som skall gå att göra enligt manual. Avseende insexskruven - menar du då att den skall permanent vara max nedskruvad så att hela flödet går genom golvärmesystemet?
Hej Prova vrid på -90 och kolla om det klickar som steg.Har du alltid haft så hög framtemp?
växelventil,
Säkerhetstermostaten (som jag nu lärt mig att den heter) klickar till vid den temperatur som framledningen har för tillfället. Vrider man högre (mot -90) går cirkulationspumpen igång.
Framledningstemperaturen från pannan har varit så hög sen jag slog igång den förra veckan.
Säkerhetstermostaten (som jag nu lärt mig att den heter) klickar till vid den temperatur som framledningen har för tillfället. Vrider man högre (mot -90) går cirkulationspumpen igång.
Framledningstemperaturen från pannan har varit så hög sen jag slog igång den förra veckan.
Hej men om du sänker så cpn stannar och när tempen sjunker vad händer med fram tempen då.Förstår du


