1
111111: Håller på att färdigställer en installation av en murspis. Där jag får tilluft via spirorör, dessa skall dras från yttervägg genom rum i källaren, innan den går upp till spisen på våningen ovanför. Funderar nu om det kan vara en smart sak att montera ett spjäll innanför ytterväggen för att minimera nedkylning från röret när spisen inte används. För att göra det bekvämare
0 svar · 876 läst
Oskerien
Oskerien: [citat] Tack för hjälpen
3 svar · 1,7k läst
·
F
farside22: Elementen nere blir varma när jag forcerar värmen och pump på Max fart. Ställde nu ner temperaturen till det jag normalt har men låter elementen på övervåningen vara av och pump på 100% till imorgon så får vi se hur det går.
15 svar · 6,9k läst
·
J
jonaserik: Ja det går, nybyggnad kanske ska egen fördelning som dras från värmekällan eller om det finns plats att öka på den fördelning som finns och det passar med lokaliteten, sen klart att det beror på vilken kraft du har i det som producerar värmen VP/EL-panna/Pellets.
1 svar · 1,7k läst
F
Freddan-70: Stämmer bra. Det gäller att hitta rätt läge bara. Öppna och stäng termostaten och kolla. Låter det fortfarande lite, så öppna 1 rörs omställningen lite till.
9 svar · 2,5k läst
·
J
Josth: Vilken VVS-firma som helst ska kunna byta cirkulationspumpen bara man anger nuvarande modell komplett med nummer. Nuvarande pump kommer från Ahlsell. Är man händig och lite teknisk går det bra att byta själv också bara man är noga med att stänga av strömmen först.
9 svar · 1,7k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Du kan måttbeställa en ackumulatortank hos ett företag som sysslar med plåtsvetsning. Huskvarna Tanksvets vände jag mig till när jag projekterade mitt värmesystem. Rektangulära acktankar är knepigt: de måste förstärkas med stag för att klara trycket i värmesystemet. Vanlig stålplåt blir bra, dvs ej nödvändigt med rostfri plåt. Tänk över vilka anslutningar du vill ha till
3 svar · 677 läst
L
lostinsweden: [citat] Tycker det här är bra ide.
11 svar · 1,7k läst
·
S
sepani: [citat] Skorstenen är ca 6 meter från det plan där kaminen ansluts. I ena fallet kan kaminen mer eller mindre anslutas direkt till skorstenen, i andra fallet behövs ca 1,5 meter rökrör. Huset ligger i norra Skåne.
16 svar · 7,5k läst
·
N
Nuno: Hej, Har en icke husrelaterad fråga gällande hur stor effekt en tunn beläggning av rost kan ha på värmeöverföring i en mantlad tank. Sitter säkert någon med mycket kunskap här... Har en tank med en ”halvrörs spiralmantel” (half-pipe coil jacket) tanken och manteln är av rostfritt stål (316L). Kör en process i tanken som kräver lägre och lägre temperatur i manteln för att
0 svar · 738 läst
H
hustomten71: http://www.laatukattila.fi/extranet/ext/cms3/attachments/laka-ps-esite-eng.pdf
8 svar · 1,4k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Och om det finns termostater på radiatorerna och utrymmet där pannan står och rören är dragna har någon form av uppvärmningsbehov spelar det heller ingen roll om framledningstemperaturen är högre än vad som krävs. (Med värmepump blir det annorlunda.)
3 svar · 7,1k läst
·
F
Freddan-70: Vid denna tidpunkt var det branchregler säker vatten 2011:1 som gällde. Där står det " Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställ- don med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller kopplings skåp ska ha vattentät botten och vara försedd med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats där man snabbt kan upptäcka detta". Först är det en tolkningsfråga
8 svar · 4,9k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Yep, det är också en parameter. Jag flyttade min 3 meter när jag bytte pump, klart bättre placering nu.
10 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Jag har iofs. en rätt ytlig kunskap om hur en tork fungerar när den är kopplad på VVC. Men jag gissar att de olika lägenheterna har sina torkar inkopplade "på tvären" mellan Varmvattenledningen och VVC returledningen. Om det skall fungera så måste det finnas strypventiler på kopplingarna, annars kommer hela VVC flödet att gå igenom en av torkarna. Då skulle man kunna gissa att det
6 svar · 2,6k läst
B
Bob10: [citat] Strålande! Stor tack för hjälpen! Och tack för all förklaring om det andra. :)Nu ska jag hem och ta fram tången och motionera ventilen och hoppas att jag inte knäcker den!
7 svar · 3,4k läst
·
J
jonaserik: Har du manualen till den , där finns kopplingsschema, ELTEX och fråga
1 svar · 1,4k läst
·
M
martinradbo: Man bör ta bort plastplupparna i änden på stålrören innan man pressar dit kopplingarna... ALLA plupparna! ;-) Felsökte mer noggrant och insåg att det måste vara stopp på flödessidan mellan centralen och första elementet. Bara att börja kapa isär tills man upptäckte var felet låg. Ibland är det bara att krypa till korset och känna sig dum, även om detta är "lätt hänt".
8 svar · 2,5k läst
·
E
ElizasStuga: Hess Fyn Danmark, står det på kaminen. Kokskamin, ca 100-120 år gammal.
1 svar · 801 läst
R
RichardH: [citat] Tack!
6 svar · 2,8k läst
·
J
Jorpe2: [citat] Ja där var det, svart på vitt eller rött och blått. Det blir till att koppla om idag Tack
7 svar · 2,0k läst
·
Z
Zedic: [citat] Tack för din kommentar :), Systemet är fullt, har spolat flera gånger i systemet tills det rinner i Skvaller-röret, då detta hus verkar ha haft en tidigare "hobby" som hemmafixare så hittar jag tyvärr ingen tryckmätare någonstans, vårat hus känns lite som renovera själv med Mulle meck , så vet inte om det är så att det kanske är dags att ringa rör pularen, men det som är
7 svar · 3,9k läst
·
U
Ulmian: [citat] Tack för tipset!
2 svar · 1,3k läst
J
jahallåja: [citat] Se där, nu hittade jag några varianter och jag ser att jag faktiskt redan har MMA-termostater så förhoppningsvis går ett byte lätt. Att plocka bort helt får bli plan B. Tack!
5 svar · 4,4k läst
N
Nikorasu: [citat] Tyvärr är det nog bara för att minska installationskostnader (känsliga för hustillverkaren) och föra över kostnader på husägaren som får köpa batterier och åtgärda problem över livstiden. Men, som sagt, i de allra flesta hus behövs inte rumsgivare och gör ingen skillnad.
15 svar · 9,4k läst
M
matthiask: [citat] Ledsen för sent svar, var utloggad och såg aldrig svaret. Men nu är det ny kall säsong på ingång och dags att ta tag i detta på riktigt nu. Som svar på din fråga fick jag igång värmen till en av slingorna efter lite trevande i denna tråd. Men känner nog att jag nu hellre tar in hjälp. Om någon har tips på rörmokare som jobbar i Stockholms norrort (vi bor i Sollentuna)
8 svar · 3,9k läst
·
useless
useless: Ja, har man värmepump så ska så många termostater som möjligt stå på max så inte pumpen behöver gasa på i onödan.
7 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Allt är testat, kontrollerat och godkänt!
13 svar · 8,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Så små kopplingar tror jag aldrig att jag haft problem med. Men det gör troligtvis ingen skada om man är van vid att dra smorda diton. Risken finns att en ovan tar i för mycket, pga det ringa motståndet. Staffan
11 svar · 2,9k läst
S
SuraMöller: Hejsan. Sen jag flyttade in i huset så har golvvärmen varit riktigt dålig i detta rum. Jag hittade denna som visar att det går in slangar i både badrum samt i bursspråket. Jag är själv riktigt kass på vatten så därför vänder jag mig till er. Bifogar lite bilder om ni vet vad jag kan testa eller göra. Förklara gärna vad allt på bilden är också. Antar att den där metall kulan
0 svar · 803 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.