galento
galento: [citat] Tror att skillnaden bara var en dryg tusenlapp mellan LN25 och LN35. Våran LN35 Hero är vi nöjda med och vi betalade ca 5000 kr mindre är TS offert ink allt.
3 svar · 1,4k läst
N
Nallis: Det var ingen luft i elementet. Tänkte jag kunde uppdatera med det.
16 svar · 1,7k läst
·
C
Ceder80: [citat] Tack för dina inspel, men i vårt fall är de inte lika på alla radiatorerna, av 10 så är det endast 4 som har en nästan kall undre halva. Övriga 6 håller en varmare övre halva men är ljumna nertill. ..Tror inte de kommer bli mer jämt fördelade för att kylan ökar ute?!
3 svar · 772 läst
D
Daniel 109: Vill man vara riktigt ekonomiskt så kan man hitta panna med brännare och sannolikt mycket av kopplingsdelar för några tusen på blocket. Ett exempel https://www.blocket.se/annons/orebro/pelletspanna_med_brannare/97900059 Det var en sådan jag bytte ut min ctc1100 mot i förra huset.
3 svar · 1,0k läst
D
Daniel 109: Det beror på om returen går uppåt eller neråt. Det blir oavsett vilket ingen stor mängd luft som sprider sig i systemet.
7 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: https://www.imi-hydronic.com/sites/EN/sv-se/products/termostatisk-reglering/termostater-och-radiatorventiler/termostater/Pages/default.aspx
1 svar · 1,1k läst
·
T
Thomas': [citat] Det är nog lite klent, man brukar säga 70-75W/kvm inne, så kanske 50W/kvm i förråd.
13 svar · 2,1k läst
·
Jiji
Jiji: De är nog bra att värma murstocken ibland också, men det gör man väl oftast när man är där under vintern ändå. Vi har satt på luftvärmepumpen igen för vinter.
6 svar · 2,8k läst
J
JRVSKAN: [citat] hejan! nu har jag fått till allt som det ska, han stängs av när tempen är nåd. sen slår han på igen, Tack för infon,är tacksamt att den funkar som det ska,nu vinter står i väntan. hälsningar James
22 svar · 5,7k läst
·
S
Stefan1972: Såna där energideklarationer lär väl bygga på en massa faktorer och det primära är nog förväntad livslängd. Är de typ 20 år gammalt så har de passerat teknisk livslängd och man utgår ifrån att alla är "defekta" eller kommer att bli. Lika med fönster, är de gamla så utgår man bara ifrån att de är kalla och dragiga. Sen att de är kärnfriska och underhållna av en husägare
10 svar · 3,0k läst
ylven
ylven: Ett sätt att minska ut-temperaturen är att du inte värmer hela tanken mer än för att döda av bakterier med jämna mellanrum. Poängen är alltså att använda vattnets skiktande egenskaper och låta all värme från VP avges i tanken. Var sitter din styrning på när systemet är varmt?
5 svar · 1,2k läst
Krozz
Krozz: Har låtit bygga en kamin relativt nyligen som är ihopsatt med brandskivor. Ovanför gjutjärnskaminen så finns ett relativt stort hålrum som pumpar ut värme ut genom det svarta gallret. Nu till min fråga: Kaminen producerar bra med värme men verkar inte hålla värmen över natten. Kan jag fylla hålrummet med eldfast tegel för att skapa en större termisk massa? Eller kommer de att
0 svar · 1,5k läst
·
tommib
tommib: Ja. Du proppar med vanliga R20 inv/utv proppar. Ingen aning om rören går att tvinga in. Är det PEX eller PAL? Vad satt det för kopplingar mot radiatorn? Kan du återanvända delar där?
5 svar · 3,5k läst
·
M
Mapet890: N brukar väl vara fullt flöde har jag för mig
9 svar · 2,9k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Har du tillgång till koppar rör och bock apparat?
3 svar · 1,6k läst
·
L
lantzen: Hej, Ska dra dra rör-orör från luft/vatten pump till radiatorer i min källare. Kommer att spåra i betongplattan och sedan ska hela källaren flytspacklas. Min fundering är om jag måste fylla igen spåren (med rören i) med betong eller om jag kan låta spåren fyllas av flytspackel? Om ja, vad kan jag använda för att fixera rören i själva spåren? Tack! L
0 svar · 1,1k läst
M
MrDizzy: Bor lite utanför Norrköping och har en villa på 90kvm + 90kvm källare från början 60 Nu är källaren idagsläget ca 5grader kallare, men det bli ändring på inom 1 år då jag ska göra om lite. Har en luftvatten värmepump och med hushållsel drog det ca 20kWh/dygn i början av september och ca 25 i slutet. Är bara 1 vuxen och ett barn, MEN har ca 23C inne. Vafan ska man tycka att det
12 svar · 6,5k läst
J
JRVSKAN: [citat] hej var inte på forumet på jätte länge och hade missad din inlägg,har inte det problem längre,bytte ut värmesystem till bergvärme. hoppas det funkar bra för dig med nya pellets. hälsningar
6 svar · 2,6k läst
K
Karl Olssvan: Frågan är: 1- vad rekommenderar ni för att minska energiförbrukningen dvs kostnaden. Daikn LVP utan tank till varmvatten och med 16 års garanti Luft-vatten värmepump 2-håller ni också med att byta vattenburen el som finns idag till luft-vattenvärmepump? Om ja varför? Ja 3-Är det inte bättre att byta den gamla vattenburen el till en ny generation av vattenburen el (tex Nibe modellen)?
8 svar · 1,2k läst
·
J
JRVSKAN: hej hur koppla (bara el inkopplingen.)man in en Janfire flex-a pelletsbrännare på en ctc-265B? det finns en kontakt stycke under(nersidan) med en C14 anslutning och den andra sladden har 1 fas,jord,nolla, och termostat/fas. på pannan finns en Landis&gyr termostat. RAZ1V12 tips?
0 svar · 921 läst
C
combato: [citat] Ahh, mitt miffo... jag såg ju nu att det fanns olika effekter. Sorry... :)
13 svar · 7,2k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] https://product-selection.grundfos.com/se/products/alpha/alpha2?tab=explore Att beräkna flödet / mängden värmevatten du behöver till ditt hus :thinking: Din gamla pump borde ge dig ledtrådar .
8 svar · 2,8k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Beror ju på höjden till översta radiatorn!
5 svar · 2,6k läst
·
V
Vilhelm K: Tack! Nu, efter att ha vidgat vyerna, hittade jag direkt lite moderna motsvarigheter :)
2 svar · 1,0k läst
·
P
Pära´n: Hej på er alla kunniga. Det är så att jag har en fundering angående mitt bergvärmesystem som jag har upptäckt en förändring i på senare tid. Jag är en person som är ganska så novis på dom här grejerna, så jag ber er ha lite överseende med mina lekmanna- och amatörmässiga förklaringar om det här. Pumpen som jag har är en Nibe Fighter 1100, och det är säkert en modell många
0 svar · 820 läst
·
B
BSOD: Cop beror på belastning på pumpen (delbart ofta lite bättre än maxlast), utomhustemp och framledningstemp. Om du flyttar last från dag till natt så kommer du öka framtempen nattetid (sämre cop), öka belastningen (kan bli något sämre cop) och köra pumpen mer när det är kallare ute (sämre cop). Nu är det så höga skillnader i elpris mellan dag o natt att det lönar sig, men är det
3 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Ja det är ju ett sätt att göra det på... :crysmile: Jag brukar göra såhär: Sätt upp konsolerna så det blir snyggt c/c-mått när radiatorn teoretiskt sitter ovan rören underkopplat. Lägg i radiatorn i dom undre "hakarna" på konsolen. Nu kan du glida radiatorn fram och tillbaka (självklart med stöd i ovankant under tiden) Glid fram radiatorn till kopplingarna mötet första röret.
21 svar · 3,0k läst
·
F
fredrik1234: Tack för alla hjälpsamma svar och tips!
13 svar · 1,4k läst
·
Husaberg56
Husaberg56: Ok, tack för svar! Jag får väl helt enkelt avvakta tills det blir lite kallare så får vi se om det fungerar. Någon av er som har koll på om det skulle funka att ha en pelletspanna (CTC ecoflex) kopplad ihop med denna Eco-el? Har tidigare haft pelletseldning men när den pannan sa upp sig förra vintern köpte jag elpannan som temporär lösning tills jag hittat ny pelletspanna.
9 svar · 3,0k läst
·
H
Hallerudsbo: Att huset står 1 månad under 14 grader ser jag inte som problem. Du får ju värme sen. Men om du ska va där så kan det va gott med värme
16 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.