Värme allmänt
maskeradeproggaren: eller hur? hade en servicekille som var förbi som konstaterade att den var trasig. tydligen vanligt att de gamla manuella pumparna går sönder när de är av över sommaren. den nya har ngn funktion där den motionerar pumpen en minut om dygnet även om den är av så förhoppningsvis lär man inte behöva tänka på detta de närmsta femton åren.
Fiambala: [citat] Nej, kamin och köksfläkt vill man rimligen inte ha i samma kanal. Tänkte också fåglar/fågelbon först, men: 1. Så länge vi bott i huset funnits galler över skorstenen. 2. Enbart kompakt packad mossa. Inga pinnar, ingen spillning eller annat som tyder på fåglar. 3. Jag fick verkligen hugga mig igenom det övre "locket" av cement, med en stor skruvmejsel för att komma ner till
Utsliten och utdömd: Jag missförstod ditt tidigare inlägg. Jag tänkte mig att du bor i en lägenhet och har kalla element och ville fixa problemet i din lägenhet med en cirkulationspump. Det hade inte hjälpt. Har du tillgång till hela systemet? Kan du rita ett kopplingsschema över den aktuella kretsen? Hur gammal är fastigheten? Det kan vara en insjustering som behövs. Är det 1-rörsystem och kontrollera
JRVSKAN: Hej Det läcker ur luftvärmepumpen. Det rinner längs 3 punkter ner. Kollade upp kondensavlopp den var inte tätt. Varför blir det så. Det har hänt nu första gången efter 3 år. Varför blir det så?Med vänlig hälsning, JRVS
jonatown: Vad jag fattar det som kan det i en del fall vara med dålig verkningsgrad som värmen värmeväxlas från solfångare till en VVB som redan har el-patron pga av att mediet i solslinga inte blir så mycket varmare än vatten som elpatronen värmt upp. Vad tror ni om idén att ha en liten ackumulatortank på typ 200L med solslinga där man förvärmer VV några grader innan det går till en VVB?
Janus82: Någonstans i huset så ligger rören mot en träbjälke eller liknande. När rören blir varma och utvidgar sig så gnider de mot trävirket och det skapar knäppningar. Precis som du är inne på så sprids ljudet långt med rören så felet kan sitta i källaren och hörs ändå bra trots att du bor på våning 3. Bara att gilla läget med andra ord.
Anders_Nilsson: [citat] Kanon! Tackar och bugar. Cu35 klarar ju lätt hela effekten och Cu28 räcker för en våning. Skall printar ut nomogramnet på papper för mer exakt beräkning. Nomogramnet är verkligen guld värt.
BSOD: Det är ju en vanlig gardenaslang. Har du inte ett utkast nånstans på huset där en trädgårdslang passar, t.ex. för bevattning av trädgården? Koppla ihop slangen dit öppna upp o fyll systemet. Kan vara bra att fylla slangen med vatten först, så den inte är full av luft. Blir lite mindre avluftning av elementen om man gör så.
galento: Vi använder en kanalfläkt till att sprida värmen men från kök till annan del av huset. Gjorde om skåpet ovanför elspisens fläkt som kanalfläkt och ljuddämpande slangar är monterade i . #5 Öppen spis/ kamin ger dålig värme | Byggahus.se
kungcoopa: [citat] Ja, det är den sidan som kompressorn sitter. Den är tyngre.
imported_Benno: Värmekamera brukar visa exakt var slingan går. Men då ska man ha tillgång till en sådan.
Åsa Lund: Vid ett bygge av småhus i somras (inom släkten) satte entreprenören en elpatron och kopplade in på golvvärmen som fick gå hela tiden. Och dessutom en avfuktare i varje badrum med slang till avloppet. Fem månader efter gjutning gick det att lägga klinker och trägolv i alla fall
Düsseldorff: [citat] Testa! Om det funkar så funkar det. Annars får du hugga nytt hål.
Teufelschlumpf: Jag har försökt googla runt och läsa mig till vad som skulle kunna vara fel, men kommer nu inte mycket längre, trots att det finns en uppsjö av trådar i ämnet tillopp/retur på vattenradiatorer! Vi bor i ett ut från -49, som när vi flyttade in 1989 var uppvärmt med ved- och oljepanna. 2008 bytte vi ut den pannan mot bergvärme! Vi har 2-rörsystem, som verkar gå i lite olika kretsar i
downup: [citat] Ny husägare, hur går detta till? Elementen har säkert suttit där sedan oljepannan installerades 1973.
jonaserik: Bild 1 syns inte vilken som NO eller NC från själva termostaten, nu är den säkert kopplas som en termostat på ett el-element, hu varmare du vill ha desto högre får du vrida upp, iof inte helt fel. vrid upp den på max så kommer pumpen att gå hela tiden. Bild 2 , lite konstig reglering av värmen där, det är en konstanthållningsapparatur och ger den temp ut som du ställer in med den
Vector: Sätts koppel in med elementen så finns det avstängning i dom som gör att elementet kan tas bort utan att man behöver tappa ner mer än det vattnet som finns i elementet. Men för den delen kan ju några kulventiler på väl valda platser vara bra om man ev måste dra om något i framtiden
Demmpa: På alla de där termostaterna så skruvar man på muttern för att ta bort termostaten, skruva motsols (när du har termostaten närmast dig & ventilhuset längst ifrån), kan behöva verktyg.
Dawwa76: [citat] Tack för tipset men stugan skall ha underhållsvärme hela året.
Husmanskost-ua: [citat] Jag stör mig inte på utedelen på den Panasonic LuftVatten pumpen vi har i dag, vi märker knappt av den, så om jag i nya huset placerar den bak garaget utom synhåll och bakom ett hörn så kommer jag knappast höra av det då heller. Det finns jo kylmöjligheter i LuftVatten pumparna med, tror även man kan ha egen krets för kyla? FTX har jag med i dag även om det är ett lite
Henke_01: [citat] Jo, det var väl det jag hade tänkt försöka göra. Men då det börjar vara den tiden på året då det blivit kallare ute så går kompressorn i stort sett hela tiden, så det är lite svårt att se när den gör paus. Därför jag frågade om det var nån som visste om kompressorn tar skada av att man stänger av pumpen när kompressorn går, känns inte riktigt bra om man stänger
Hamstraren: Verkar som dessa ger upp efter ungefär 10 år. Har en exakt likadan med röd plast indikator som vägrar "gå upp" Om man monterar av den och trycker på svarta delen i mitten underifrån så rör den röda indikatorn på sig, men den vekar inte fungera elektriskt från termostaten. Så frågan är om termostaten är dålig eller själva styrdonen, jag skulle gissa styrdonen då det är
J_J: Har en IVT 290 luft/vatten som skickar ut fullt med värme till radiatorerna. Jag har testat att byta motorn till växelventilen, utan någon skillnad. Kan det vara något problem med shunten? Har en ratt på den som inte går att rubba, förutom att trycka in eller dra ut.
Dannnnnnne: Sätt avtappning. Det kostar inte många kronor och det har du igen alla dagar i veckan när det är dags för dig eller kanske någon annan att i framtiden göra ingrepp!
Murkla1949: Har inte engagerat mig mer och knäppandet kvarstår... VI har luft/vatten och ja - det är en rätt långt från pumpen.
mexitegel: Både vi och svärfar har dragit in vattenburet i våra resp. 70-tals hus. Svärfar har också platta på mark och luft/vatten. Alla rör drogs utanpåliggande och är inget man tänker på, men det är klart att man behöver lägga lite tankemöda på planeringen av rördragningen. Utifrån er planlösning så ser det definitivt görbart ut. Förutom den ekonomiska aspekten så är framförallt
WilliamN: [citat] Här kommer bild på fördelaren för golvvärme. Slangarna ser ut att vara så mörka som den där jag bilat vilket bekräftar att det är golvvärmeslangen jag ser. Kan någon bekräfta att plasthöljet som skavts av är just diffusionsspärren och måste åtgärdas genom att skarva röret?