Husaberg56
Husaberg56: Ok, tack för svar! Jag får väl helt enkelt avvakta tills det blir lite kallare så får vi se om det fungerar. Någon av er som har koll på om det skulle funka att ha en pelletspanna (CTC ecoflex) kopplad ihop med denna Eco-el? Har tidigare haft pelletseldning men när den pannan sa upp sig förra vintern köpte jag elpannan som temporär lösning tills jag hittat ny pelletspanna.
9 svar · 3,0k läst
·
H
Hallerudsbo: Att huset står 1 månad under 14 grader ser jag inte som problem. Du får ju värme sen. Men om du ska va där så kan det va gott med värme
16 svar · 4,7k läst
L
lantzen: [citat] Hej och tack! När du skriver temperaturskillnader, menar du då skillnaden mellan den temperatur som går till golvvärmen och den som går till radiatorerna?
2 svar · 1,0k läst
J
Josth: Lade isoleringen ovanpå betongplattan gjorde man på 70-talet med diverse fukt- och luktproblem som resultat. Isoleringen ska ligga under betongen och stoppa fuktvandringen från marken.
1 svar · 1,1k läst
N
Nisken: [citat] De har skrivit fel. Jag har en i sommarstugan. Den är på 90m2 och ca 230m3. Den räcker bra, värmer upp hela huset från 8C underhållsvärme till 18-20C på några timmar mitt i vintern. Och kyler ner huset mitt i sommaren, de få dagar det behövdes.
22 svar · 61,9k läst
S
sepani: Prövat nollställa mottagarenhet genom att enligt instruktion hålla in L knappen 3s. Då ska den bli grön o det blir den. Dock ska kanalerna bli oranga o det blir de inte (utan lyser inte alls, inga)….verkar kört. Har även provat nolla termostaten genom samtidigt vänster höger tryck men det går inte heller….
4 svar · 3,0k läst
·
S
silo: Glömde bort tråden lite... Men kom på att det finns en sån där fiffig uppfinning som heter telefon så tog den och ringde till Nibe som bekräftade det Runnis skrivit, att det inte ska vara något problem för oss att stänga av på övervåningen.
3 svar · 3,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Om jag gissar vidare så kanske den går att dra ut och ventilen då öppnar. Om du drar ut den och släpper tillbaka den några gånger kanske du lyckas "motionera" den så att den tätar bättre. Den ser inte direkt purung ut så det kan nog kanske vara värt att ta dit en rörmokare som får se över det hela. Han kanske även kan förklara lite mer om hur din anläggning fungerar och
4 svar · 1,1k läst
·
K
KurreBygger: Hej Krilleman, Stort tack för snabbt svar. Ser dock att artikelnummer ej stämmer på dessa du hänvisar till. kan det vara så fräckt att min är en så gammal variant att de bytt nummer? Min har: 4131319 om jag läser rätt upp och ner. De refererade har 4100901 / 4100902 Dum fråga till på det, varför vill man ej ha elanslutningen nedåt, borde inte vatten rinna ner i anslutningen om det
2 svar · 1,6k läst
·
Bryttmar
Bryttmar: Vi är 2 personer i ett hus på 60kvm och 60kvm loft med vattenburen golvvärme, 3 vakuum solpaneler, vattenvärmepump och kryptonglasfönster med en total elförbrukning på ca 7000kw/år.
51 svar · 43,6k läst
J
jonaserik: Elementet i grabbens rum fungerar som en baypass, är det först i systemet så kommer varmt att gå tillbaka till tanken nästan direkt. Tar du ut värmen från tanken med en shunt och VP är bara en vattenkokare s.k ON/OFF.
2 svar · 855 läst
H
hempularen: Om du sätter 7 radiatorer på 2 kw vardera. Så kommer det att fungera om de är jämnt spridda på dina två trefasgrupp. I praktiken kommer det att gå även om du har lite obalans mellan grupperna. Det kommer att vara lite överbelastning under korta stunder. Det tål säkringarna.
7 svar · 866 läst
D
Danne213: Aduro eller westfire har du sett redan kanske? Bauhaus brukar ha rätt bra kampanjer ibland.
1 svar · 2,0k läst
B
BSOD: Om problemet är att det tar lång tid att få varmvatten I huset skulle jag antagligen ha skaffat en liten vvb (på kanske 5 liter) i huset, så ni får varmvatten snabbt. Eller skapa en vvc krets. Har mycket svårt att tro att du kan få igenom en mindre slang i en större
8 svar · 1,8k läst
·
H
Hampaan: Hej! Har lagt in golvvärme i huset nu med 6 slingor. 3st av dem går till varsitt sovrum och de andra 3 kan man säga går till samma "rum" . Köket + allrummet går ihop och där vill jag ju ha samma temperatur på golvet överallt så man inte går från tvn till köket och det och känner skillnad på golvet. Kan man koppla ihop 3st uponor ställdon till en plint i smatrix uponor pulse
0 svar · 1,3k läst
I
Ironside: [citat] Ja absolut!, lärde mig dessutom en hel del om både rördragning och husets befintligs system. Behöver sätta ett par radiatorer till så kanske är det något man nu vågar göra själv. Det jag möjligen inte gillar i bilden ovan är alla muttrar och extra rörstumpar för att gå från 16mm rör, hade man bara åkt till RinkabyRör istället för Hornbach så hade installationen
22 svar · 9,8k läst
·
Martin Dafgard
Martin Dafgard: Tjenare jag har byggt ett garage i timrad furu med tocklek på 45 mm. Det står på en isolerad platta med 200mm cellplast taket är vanlig råspånt med papp. Garaget ska vara frostfritt så jag ska minst ha 6 grader där inne. Det kommer värmas med el och är 18 kvm stort. Min fråga är vad bör jag köpa för element? Ska det oljefyllt eller vanligt el-element funkar 230V eller behöver jag
0 svar · 1,1k läst
J
jim_b: [citat] Ja, det gäller säkert generellt. Men i vårt fall så är klinkersen iskall om inte golvvärmen är på. :(
2 svar · 932 läst
S0MMER
S0MMER: Den röda tanken du nämner är troligen ett expansionskärl, det finns där för att jämna ut trycket i systemet i och med att vatten ändrar volym i olika temperatur, och det är inte endast det som fylls med vatten när man fyller på utan hela systemet. Systemet ska inte tappa hur mycket tryck som helst utan vidare, händer det och det upprepas när man fyller på så tappas ju trycket
2 svar · 1,4k läst
M
Marcussjogren: [citat] kul att du tog dig tiden att återkoppla, är alltid roligt att höra knepiga lösningar :)
85 svar · 31,1k läst
·
F
FE3DR1K: [citat] Är mycket låg eftersom slangen kan röra sig fritt i böjarna. Risken för oljud vid slangexpansion är mycket större vid frästa vändspår eller vändskivor. Om man färser vändspår är det viktigt att ge slangen extra plats för att slippa oljud och sedan lägger man slangen i ”innervarv”.
6 svar · 1,7k läst
·
B
BSOD: Att gå från direktverkande el till värmepump sänker ju driftkostnaden. Kan vara värt att låta värmesystemet vara en av de första sakerna man bekostar. Finns även möjlighet att köpa ett monoblock och koppla in enkelt i serie med befintliga värmesystemet, de är inte så dyra.
2 svar · 1,5k läst
B
BSOD: Skulle gissa att de byggt upp det enkelt, därav bara kopplat pumpen till eluttaget t.ex. Gissar att värmepumpen styr framtempen mot en kurva, beroende på utomhustempen. Nån som ställt in den hyggligt rätt, så tempen inne inte varierar för mycket eller att flödet i systemet blir för lågt. Termostaterna gör att flödet varierar lite i de olika delarna. Om många termostater är öppna
1 svar · 611 läst
W
Wiggen85: Har ett problem med golvvärmen i hallen. Flyttade till vårat hus för 3 år sedan och dom tidigare ägarna sa att det var vattenburen golvvärme i hallen. Efter lite letande så fann jag anslutningarna och pumpen inne i garderoben i hallen. Till saken hör att jag inte brytt mig om att det varit ganska kallt på klinkergolvet i hallen, i stort sett sen vi flyttade in huset. Men nu vill jag
0 svar · 2,4k läst
·
M
Markus Johansson1: Underbart, jag tackar så hemskt mycket för hjälpen
5 svar · 4,2k läst
·
W
Whilmis: [citat] Nej det sitter tvärfast i stängt läge vad jag förstår. Se bilden tidigare.
11 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag valde att köra tilloppet längst ner för att hela torken ska bli varm. Men det är valfritt. Röret är ofta 10mm. Men det finns säker varianter med annan dimension. Jag hårdlödde om jag inte minns fel.
6 svar · 4,9k läst
S
Steve Left-Right: [citat] Remmar ja! Vetttigt, det hade jag förträngt faktiskt! Tack
6 svar · 3,5k läst
·
J
Josth: Om planlösningen är öppen kommer det att fungera bra med ytterligare en LLVP på bottenvåningen. Man sätter ner termostaterna på radiatorerna till t.ex. +15 °C i alla rum dit värmen från LLVP når. Man tappar någon grad på värmen för varje dörrpost som ska passeras.
2 svar · 1,4k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Fungerade kanon...
2 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.