Hej, första gången jag postar i forumet så jag hoppas att jag skriver i rätt forumdel.

Vi har kalla element och det börjar bli riktigt kallt i huset nu när temperaturen går ner. Jag har testat alla åtgärder som amatörer rekommenderas att testa, men utan vidare lycka.

1: Problembeskrivning: Vi bor i ett 2,5 våningshus (13 år gammalt) som är fjärrvärmeuppvärmt. Alla element utom ett på mellanvåningen är iskalla (4 element på bottenvåning, 4 mellanvåning och 2 st på tredje våningen).

2: Åtgärder: Jag har luftat samtliga element och fyllt på vatten i vvx, och har ett tryck på 1,5 bar. Jag har dessutom tagit bort termostaten och "motionerat" piggen på samtliga radiatorer, och samtliga rör sig 2-3 mm.

Jag saknar kunskap om hur jag som amatör kan vidare diagnosticera problemet och tar gärna emot tips som jag kan testa innan jag behöver ringa in en rörmokare.
 
Då är det att kolla att pumpen i värmeväxlaren går... lägg örat emot eller en skruvmejsel mellan örat och cirkpumpen å hör om den surrar. Man kan ändra hastigheten på den samtidigt så hör man om det blir skillnad i ljud
 
  • Gilla
HelsingborgGöteborg90
  • Laddar…
V Vector skrev:
Då är det att kolla att pumpen i värmeväxlaren går... lägg örat emot eller en skruvmejsel mellan örat och cirkpumpen å hör om den surrar. Man kan ändra hastigheten på den samtidigt så hör man om det blir skillnad i ljud
Tack för svaret! Cirkulationspumpen är väldigt varm, så jag hade bränt örat om jag la det mot den. Men jag la en skruvmejsel mot cirkulationspumpen och la örat mot skruvmejseln, och hörde ett högfrekvent surrande ljud men det lät mer elektriskt än mekaniskt. Jag vet inte riktigt hur en cirkulationspump ska låta så det är svårt att bedöma om den var på eller inte. Ska det låta mer som en torktumlare eller ett bi? Cirkulationspumpen är inställd på nivå 3 av 5.
 
Är den så varm är risken att den är väck å stå stilla. Man kan öppna centrumskruven å kolla om motoraxeln snurrar ev hjälpa den att snurra igång för tillfället men risken är att det är byte som gäller. Kan komma lite vatten då man skruvar bort den men inga stora mängder
 
V Vector skrev:
Är den så varm är risken att den är väck å stå stilla. Man kan öppna centrumskruven å kolla om motoraxeln snurrar ev hjälpa den att snurra igång för tillfället men risken är att det är byte som gäller. Kan komma lite vatten då man skruvar bort den men inga stora mängder
Ok, tråkigt om det är så men bra att det är diagnosticerat.
Jag har läst på om byte av cirkulationspump och det verkar som att man behöver slå av strömmen först. Får se om jag byter den själv.

Tack för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.