Värme allmänt
Josth: 15 grader är dels för fukt men också för att husen ska klara ett rejält strömavbrott mitt i vintern utan att det blir frostskador. Finns digitala radiatortermostater som kan anslutas till hemautomation. Där kan man ställa in hur många dygn man är bortrest och vilken temperaturen ska vara dels när man är borta och dels hemma. Då är rummen normalvarma tills man kommer hem.
Hallerudsbo: [citat] då är den tyvärr körd. Kostar det mer än det smakar att ordna den.
björnuf: Hej ska lägga ned golvvärme slang och ha laminatgolv över direkt över golvspånskivorna fråga var ngn som skrev att man skall ha min 8 mm över slang alternativet är att lägga en 12mm skiva , är inte vad jag räknade med ,laminaten är godkänd för golvvärme.
Johhhan: Ok, då har det kärvat fast en bit in, men inte helt i botten. Du kan försöka motionera stiftet lite försiktigt. Det borde finnas lite utrymme att trycka in det, och man kan försiktigt dra det utåt med en tång (skydda gärna med något emellan, så stiftet inte skadas), men kanske bara någon millimeter här för att få det att börja röra på sig (drar man ut det för långt så kan det
Mattias Andreasson: Låg längs med hela väggen / "Design" radiator gjort för att sättas lodrätt på väggen / Bäst av allt hade varit golvvärme om du ändå håller på och river upp.
galento: Har också kollat på en dieselkanon utan skorsten i ett garage då jag var lite intresserad av en , men detta ändrades fort efter en stund i garaget. Fasen vilket os. Skulle det gå att sätta på ett T på röret före fläkten och dra med kallare luft från nåt ställe som kan kyla ned luften lite så fläkten klarar det ? Du kan ju ha ett spjäll som du kan reglera "kylflödet" med.
Johhhan: En bild med MMA:s RNT-insats, som är utbytesinsatsen för 2-rörssystem. Till den rekommenderar MMA termostaten Evosense 0-28˚C. [bild]
DannyOhlsson: Glömde svara här men problemet är löst, problemet var igensatt cirk pump så de gav ojämn värme och orkade inte trycka hela vägen i huset sen hade givaren från tanken hoppat ut så den visade 20 grader i smo20 i vvb när där va 50-55 därav ballade ställmotorn ut Så fort givaren åkte in i tanken och smo20 visade 52 grader slutade felet uppstå att den korrigerade var 30 sekund Tack
Vedklabbe: [citat] Hej. Hade en precis likadan som din för typ 30 år sedan och satte i en fläkt med termostat. Det var nog en sk datorfläkt som jag satt vid gallret. Stoppade några år men den skulle nog ha suttit längre ner m.t.p. värmen. Hade även en snygg fembladig takfläkt och jötulkaminen värmde hela huset utan problem.
BSOD: Man får lite sämre prestanda effekt vid en given framtemp, och något högre retur. Jag hade nog ordnat det till sommaren, om du inte har tid nu. Inte akut, tror inte du fryser i vinter heller... men låna en rörbock om du vill få snygga anslutningar. Man lär sig snabbt.
Skaalman: Svar: isoleringen värmeskyddar främst i detta specifika fall så att värmen inte stiger upp och fastnar längre upp i systemet med brandrisk som följd. Med andra ord så gör en ventil att denna värme får en ny passage och värmer inne i huset istället för att den går rakt ut eller någonstans där den inte ska vara. Riskfritt att plocka bort mellan ventilation och kamin.
Huggmejsel: [citat] Provat öppna locket på den? Då borde du komma åt en justerskruv som du kan testa vrida på. Troligen insex.
Dr.Mugg: Har exakt samma problem, käglan har fastnat. Det jag funderar på är ju om det hjälper att öppna insatsen något och sedan spänna åt den igen? Det är ju en sexkant, inne i insatsen runt packboxen Har försökt att hitta rätt insats, men verkar som att man då får byta mot en annan modell???
jcoboy: Har beställt ny pump då slingan i köket inte blev varm. Vill bara kolla med kompetensen här så jag inte missar nåt. 1. Slå av strömmen 2. Vrida av ventilerna till huvudslingan. 3. Lufta slingan (släppa ut vatten pga övertrycket) 4. Byta pumpdelen. 5. Vrida på ventilerna. 6. Strömsätta.
nimhed: Milton Highline 24 och priset är nog svårt att jämföra. I vårt fall valde vi att behålla befintlig vvb, vilket gjorde en hel del på både pris och tidsåtgång. Det slutade i alla fall på strax under 50kkr. Den gamla panna var inte lastgammal (2005), så även den var i sammanhanget ganska modern. För tidigt att säga något om förbrukningen.
Firro: Hej! Det blir Elektrisk golvvärme till golven i stugan där vi har en betong platta med 300mm isolering. I badrummet blir den monterad i flytspackel under klinker/tätskikt och i övriga rum blir det golvvärme nät/folie under parkett/laminat. Då det är en stuga så funderar jag på om de är nödvändigt med isolering eller ej? Sak de alltid läggas eller är det nice to have? När det
Ironside: Hej, Vi flyttade till ett 70 tals hus för 6 år sen där man installerat vattenburen golvvärme på två golv(Badrum och hall). Vanliga kör vi endast värme på golvet i badrummet men när det blir vinter skruvar vi även på hallen. Nu får vi dock ingen värme alls till golven, såhär ser pumpen ut : [bild] Tidigare har vi endast justerat skruvarna på de 2 slingorna och termostat vilket har
Karl Anton Lindqvist: Fallet är löst, efter sista elementet på returen satt en strykning ja öppnade den 1 varv och nu funkar allt tack för alla svar
BSOD: Som ovan säger så ger oljan i ett oljeelement obetydlig värme en kort tid efter att elen stängs av. Det är främst för att slippa höra det ständigt knäppande till och frånslag alltför ofta som oljan är där, om jag fattat det rätt. Det ger en liten tröghet som gör att det blir färre till o frånslag. Jag hade köpt ett billigt oljefyllt element från typ jula och anslutit via en
LennartLampa: [citat] Tack det står 400v på dom! Jag tror jag har hittat en bra lösning nu. Fick tips kring att sätta såna elemenstkydd i trä över för det ska bli lite snyggare.
fribygg: Lampa, eventuellt "glödlampa" bör för små pengar i investeringskostnad kunna ge mellan 1 och 100w
jonaserik: Bra ringa Gnosjös kundservice och uppge typen på elementet så kan du köpa nytt.
lostinsweden: [citat] Ja det är samma. "Galvanisering är en typ av elektrokemisk förzinkningsprocess" WIki
maskeradeproggaren: eller hur? hade en servicekille som var förbi som konstaterade att den var trasig. tydligen vanligt att de gamla manuella pumparna går sönder när de är av över sommaren. den nya har ngn funktion där den motionerar pumpen en minut om dygnet även om den är av så förhoppningsvis lär man inte behöva tänka på detta de närmsta femton åren.
Fiambala: [citat] Nej, kamin och köksfläkt vill man rimligen inte ha i samma kanal. Tänkte också fåglar/fågelbon först, men: 1. Så länge vi bott i huset funnits galler över skorstenen. 2. Enbart kompakt packad mossa. Inga pinnar, ingen spillning eller annat som tyder på fåglar. 3. Jag fick verkligen hugga mig igenom det övre "locket" av cement, med en stor skruvmejsel för att komma ner till