Värme allmänt
björnuf: [citat] Jag har samma fundering , ska man överhuvudtaget lägga plast i trossbotten ,på backen marken kan jag förstå
Jonatan79: Skulle lägga vattenburen golvvärme överallt, möjligtvis kanske el i badrum.
jonaserik: Med termostaten på noll ska den inte dra ström, inte säker om det är en 3 eller 2 stegstermostat, vrider från noll om mot max ska det klicka i den 2 eller 3 ggr, gör det inte det så kan termostaten vara felaktig och ligga till hela tiden. Det är en CTC låda som är tillbyggd senare, står det någon typ på den. Du kan enkelt kolla om den drar ström vid inställning noll, bara ta ur
HomeboY: [citat] Ja men då är jag med på vad du menar! Ska se om det är möjligt att testa den lösningen! Tack för svar.
jonaserik: Jepp vanlig sprit-vatten blandning som används till bergvärme, hittar inte nu men det är en annan som sttae glykol till utrum och pumpen byttes för att den inte snurrade. Blev lika med ny, togs isär och rotorn seg, rann ut glykolblandning och då snurrade rotorn lätt. inte många mm mellan rotor och stator, segt var det.
xjom71: [citat] Thermia Biomatic 20+ med autoshunt. Det är lite svårlokaliserat, men det låter högst nära pannan. Och man känner en vibration i rören också. Jag misstänker att det är något med cirkulationspump eller någon backventil.
Daniel Larsson: [citat] Nja som man ser på bilden är 1 radiator bortkopplad. Har varit kopplad förut och fungerat, men frågan är om värmen halveras eller nått annat så som det är kopplat
Mammakan: [citat] Lägenheten är byggd 2008, så inställningarna borde ju ha gjorts då. Bara konstigt att ingen märkt tidigare att värmen inte har fungerat som den ska… Uppdaterar här när jag fått svar från fastighetsskötaren.
Daniel Larsson: Nice då är jag med dig. Stöd hylsa går ej.. gammalt rör extrem hårt :) Tack
gluecifer: Pumpen går direkt på enfas från elcentral, ingen extra ledning till vp från pumpen. Om det var det du menade? Vi har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Den här pumpen hjälper enbart golvvärmen på en av två golvärmefördelare. Den andra fördelarens pump är i jämförelse sval. Vp:s inbyggda cirkulationspump trycker ut vatten till radiatorerna främst om
InsidersUnited: Det kvittar lite om den står på insidan av klimatskalet, spillvärmen från beredaren bidrar till att värma upp ditt hus.
jonaserik: Jepp har det inte fyllts på med nytt vatten många ggr så håller stålrör många år, dom är tjockare än kopparrör, har sett sådana rör som är 50 år gamla och när det sågas i som så ser ut som nya invändigt Lycka till
oscarwww: Nej. Men tänkte sätta in en kamin som extra boost.
carrera-73: Har problem att få upp värmen i några element och upptäckte då att "piggen" på några av packboxarna kärvade. Efter att ha skruvat loss packbox och motionerat piggen + ventilen i radiatorventilen så släppte det. Undar nu varför man uppmanas att byta packbox med jämna mellanrum, det är väl oftast radiatorventilen som kärvar?
cpalm: Eller att det droppar från någon radiatorventil. Mer troligt än att det gått hål på något rör. Notera att det är en ganska lite volym som behöver försvinna för att trycket skall gå ner till noll, så det är förmodligen inte något stort läckage och kan vara svårt att upptäcka.
Henka91: [citat] bilden är dåligt tagen, kärlet är alltså halvtomt men det behöver ändå fyllas på då antar jag, några tips på hur jag går till väga?
1939: [citat] Krilleman, nu när jag har har startat shunten och konstaterat att golvet blir varmt men kallnar lite på kvällen så börjar jag fundera. Shunten har ju ersatt en radiator och pannan har ju inne-och utegivare redan. Blir inte den här givaren överflödig? Jag kanske inte ens borde besvära mig med att borra hål för den och bara använda den förmonterade grå lilla ratten?
olofh: Så länge det inte är något som skadar så får det nog vara som det är
Hajen11: Jag vill byta anslutningar till gamla sektionsradiatorer för att de ska passa nya radiatorkopplingar. I de gamla anslutningarna sitter två spår invändigt, se bild. Jag har tryckt in ett passande verktyg för att vrida loss anslutningen men det sitter stenhårt. Nån som har tips? Måste man värma?
uhag: Hej, Förmodligen en ganska vanlig fråga, men jag hittar ingen sådan tråd. Vi ska bygga till vår fritidsstuga med en vinterbonad glasveranda på ca 26 kvm och funderar över vilket värmesystem vi borde satsa på i tillbyggnaden. I resten av huset har vi direktverkande el-oljeradiatorer plus en luft/luft värmepump, elektrisk golvvärme i ett litet badrum. Vi använder huset året om, sänker
Niklas807: [citat] Tack för svar, självklart är borde nolla och jord framdragen annars hade den radiatorn som hänger där idag fungerat illa, samtliga radiatorer i huset idag är 230v och det är bara specifikt till denna dosan man valt att dra fram två faser. Visst skulle man kunna lägga ett 400v där, men känns bättre att hålla samma standard i hela huset. Det är bara radiatorer som ligger på
fpow: [citat] [citat] Rören går i betong bjälklaget kan itne se vilket som går var.....
Anonymiserad 433451: [citat] Vardagshjälte.. (y) wax on, wax off.. :rofl:
cpalm: Börja med att lufta radiatorerna, åtminstone på övervåningen. När trycket sjunkit så pass mycket har det sannolikt kommit in luft i systemet som måste släppas ut. Sen kan du fylla på igen. Sen får du troligen repetera några gånger innan all luft är borta. Sen ta reda på varför det försvinner vatten. Någonstans läcker det ut. Gå med hushållspapper på säkerhetsventil och alla