Värme allmänt
cpalm: Börja med att lufta radiatorerna, åtminstone på övervåningen. När trycket sjunkit så pass mycket har det sannolikt kommit in luft i systemet som måste släppas ut. Sen kan du fylla på igen. Sen får du troligen repetera några gånger innan all luft är borta. Sen ta reda på varför det försvinner vatten. Någonstans läcker det ut. Gå med hushållspapper på säkerhetsventil och alla
Anonymiserad 433451: [citat] Ja det går fint det.. Kör metoden jag använder till kakelugn så går det utmärkt.. 2-2.5 kg ved åt gången.. (y)
Krilleman: Kan det vara så att ev. returventil inte är fullt öppen? Har du kollar det?
Leif Haraldsson: [citat] Ett alternativ är ju att byta några radiatorer mot större.
Stins: Har lagt LK 16mm golvvärmeslang i spårad spånskiva och med LKs plåtar men vissa utav böjarna spänner upp lite. Brukar man limma slangen i det frästa spåret? Har tänkt lägga åldersbeständig plast, lumppapp, 8mm masonit, nån foam och laminatgolv. Vad tror ni om detta? Är det bra materialval? Behöver jag limma ner slangarna?
JohanKM: [citat] Aha. Ja det är ett stort minus om den är högljudd.
Smackbonk: [citat] intressant! Tack för den!
stigarn: Jo det var visst returen det där. Det pendlar mellan 45-50 i framledning. På golvet är det textilmatta på ena delen och klinkers på andra. Så de känns ju mycket kallare på klinkersen. Men finns det något mer att kolla nu? Eller ska jag bara låta termostaterna vara av och anta att det bara är tid nu för att värma upp all betong i golvet?
Ole Utne: [citat] Det låter i sånna fall som ett mycket intressant alternativ. Det är nämligen entreprenören som byggde huset som kommer få ta kostnaden med ny pump, då dom hade missat att kolla vattenkvalitén innan dom bestämde vilken pump som skulle placeras i huset.
Happy0915: [citat] Tack för Era svar! Då vet jag vad jag ska kika på när jag söker ny vedspis/håk
Daniel 109: Det hår naturligtvis att koppla pannan mot värmesystemet. Men det kräver viss tankeverksamhet hos den som kopplar. Dessutom kanske det inte lever upp till kundens förväntningar. Då blir det lättast för rörkrökaren att säga att det inte går.
espace: [citat] Finns inga termostater. Äldre enkretssystem där ventilerna sitter nere vid golvet så det får inte plats.
guggen: Jag har en grundfors alpha, den har hängt med i snart 10 år utan problem. Jag har grova rör, en tum i stan och 22mm koppar i slingor till alla raddar. Så lågt tryck. Den ligger normalt och drar runt 5-7w. Jag har även en avstängningsautomatik som stänger av den när inget värmebehov finns.
Fotografen: Har du fått någon klarhet i vad detta är?
HasseTeknik: Jag har ingen erfarenhet av den lösningen. Har dock en stor (diameter 40 cm) golvfläkt stående på loftet i min sommarstuga. Den blåser snett nedåt ut i rummet för att få cirkulation ( OBS i samma rum - bara olika höjd), när jag eldar i kaminen. Den åstadkommer en viss utjämning, men inte helt ( +27C uppe vid taket på loftet och kanske +22 nere) . [bild]
Sommarstugelivet: [citat] [citat] Säkert trasigt. Högst osannolikt att det finns någon fjärrstyrning till elementen eller att de skulle vara sammankopplade. Jag tror att vi stänger av det och sätter in ett portabelt element över vintern för att säkra upp värme för vvb och hydrofor som sitter i badrummet. vi kommer att göra om det om 1-2 år så det känns som att det trasiga elementet får sitta tills
Micka1: Hej! Bor i ett nybyggt br-hus och störs av ett högt sus i radiatorerna. Vi har haft folk här som ska ha injusterat systemet enligt konstens alla regler och anser att allt är tipp-topp, men suset i mina radiatorer kvarstår. Det spelar ingen roll i vilket läge termostaten står på, men jag har testat att ta av termostaten, då låter det ännu mer. Trycker jag in piggen där under till
jonaserik: Även överhettningsskyddet hat en förmåga att säga upp sig på Backer. Grejerna sitter skruvade fast på ståltrådar som är instuckna i hål på kåpans botten. Lite svårt att komma åt att mäta, kan lätt bli en kortis med proberna för instrumentet. Mät (summer/ringklocka ) mellan dom 3 blecken uppe och dom 3 nere på överhettningsskyddet, där ska det vara kontakt.
Tornhuset: Visst var det så! (Den satt mörkt till.) Tack så hemskt mycket! [citat]
Vector: Jag brukar rekomendera att även om man har golvvärme i hall så sätt in ett element då det är enkelt att lägga kalla / våta klädesplagg på den som man torka/ värma
procoach: [citat] Misstänker att dessa väggfästen överensstämmer med original, dessutom är de i krom. Tack för hjälpen!
MariaiÖstergötland: [citat] Nä, jag kanske tog i, jag har inget att jämföra med förutom små sommarstuge-vvb... vi har direktverkande el och luft-luftvärmpump. Ts, ursäkta att jag kapade din tråd. Jag har inte många brister, men trådkapning är en av dem. Och viss avsaknad av ödmjukhet.
Rollerörkrök: [citat] Tack calleberg.Jag har alltid smörjat kopplingen o inte haft dessa krypläckage.
lelleputt: Glömde komplettera med bilder Bild på pannöversikt, expansionsröranslutning, anslutning via expansionskärl och återkommande vatten till pannan från expansionsanslutningen...
Betongapa: Hej Har en radiator som inte vill bli varm. Sitter idag Danfoss RA2000 termostat. Problemet verkar ligga i termostatventilen, osäker på om det är korrekt benämning. Byt packbox = hjälper ej. (Pinnen längst ut på ventilen) Knackat som en hackspett på ventilen för att försöka få den att släppa men ej haft någon tur. Tänkte byta till en ny insats/ventil men hittar ej någon som verkar
oskar8889: Är i startgroparna för att göra samma projekt själv, hus från 63. Jag är väldigt novis på vvs, men lyckades lura ut vilken anslutning jag hade med hjälp av att titta på den gamla termostaten och googla. Det var inte svårt, finns inte så mycket att välja på. :) Mät anslutningen. RAV är 34mm, RAVL är 26mm. M28 kan du nog lista ut!
Rickard.: [citat] Har provat löda en hel del både i skolan men också i min oerhört korta karriär som rörlärling (börjar va några år sen :p) och har man bara utrustningen är hårdlödning mycket enklare. Enda fördelen som jag minns med mjuklödning är att man kan ellöda men det är väl i princip en helt utdöd metod. Har man inte utrustningen har ju mjuklödning mycket lägre tröskel och det
dof: Brännare hittar du på blocket. Själv är jag förtjust i janfire. Deras flex-a med nya boxen brukar säljas för 4-5000 på blocket inkl skruv. Detta är en mycket driftsäker och bra brännare. Sedan behöver du en tempstyrning och förråd. Hur mycket plats har du i pannrummet? Har du tillgång till traktor för pallhantering eller ska du bära säckar? Eller ska du köra bulkpellets? Brukar