990 läst ·
4 svar
990 läst
4 svar
Bästa värmesystemet för min lokal?
Självbyggare
· Örebro
· 38 inlägg
Håller på att bygga en lokal på 70kvm varav 20kvm är garage.
Garagedelen kommer inte vara fullt uppvärmt, men resten ska vara det.
Har vattenburen golvvärme ingjutit i grunden. Hade tänkt installera frånluftsvärmepumpen Nibe F370 men fick nyss veta att den inte kommer vara optimal pga. att det är för litet luftflöde. Skulle behövt ha 80kvm som är uppvärmt för att den ska funka bra.
Har någon här ett bra förslag på värmesystem?
Kommer ha ca 20 grader i större delen av lokalen, samt ca 10 grader i garaget.
Garagedelen kommer inte vara fullt uppvärmt, men resten ska vara det.
Har vattenburen golvvärme ingjutit i grunden. Hade tänkt installera frånluftsvärmepumpen Nibe F370 men fick nyss veta att den inte kommer vara optimal pga. att det är för litet luftflöde. Skulle behövt ha 80kvm som är uppvärmt för att den ska funka bra.
Har någon här ett bra förslag på värmesystem?
Kommer ha ca 20 grader i större delen av lokalen, samt ca 10 grader i garaget.
Självbyggare
· Örebro
· 38 inlägg
Som jag förstod det så blir problemet att man då måste ha onödigt mycket tilluft och att man då tar in och värmer upp mer luft än vad som egentligen behöver ventileras. Då drar maskinen extra mycket el och drar inte längre ner på energikostnaden, som ju är tanken med pumpen.H huggan skrev:
En frånluftvärmepump återvinner spillvärme ur frånluften. I en lokal där inte verksamheten bidrar med mycket spillvärme är en sån näst intill värdelös... Dom är gjorda för bostäder där flera människor vistas dagligen och lagar mat, etc. Det kan funka om du väljer T ex Nibe 730 som kyler avluften till lägre temperatur, men även då faller det troligen på att det är för liten volym uppvärmd luft i lokalen.
Klicka här för att svara
