Värme allmänt
bjorklund2506: [citat] [citat] Jo vi ska bo kvar, Att jag ställde frågorna var det att flera rekomenderade luft luft. Själv från börjar var det frånluft enda alternativet
Magrand: [citat] 1 Ja, M28x1, 5 2 Ytterdiameter på röret vid grön pil 3 21, 3mm +färg= dn15 12-15 4805711 26,9 mm +färg= dn20 12-20 4805712 33,7 mm +färg = dn25 12-25 4805713 3 Nej, proppar finns ej. (om man inte svarvar egna som tätas med o-ring och spänns fast med överfallsmuttern) Mma termostat, vit eller kromad handratt, slottsvred passar direkt. Även andra termostater kan passa med adapter.
Raimo T: [citat] Det kan bero på att termostaten inte fungerar. Vrid termostat vredet till max och sedan till min. Hör du ett "klick" så bör termostaten vara ok.
jonaserik: Har du fått kläm på vad som är felaktigt, har du olika temp i olika rum, det går att byta vad står det på sidan på ett don, avgörande för att köpa nya. Det går att vara utan dom och då ställer man in flödet över slingorna manuellt. Ska då vara en gängad hatt i stället för donet. En gång inställt, bara glömma bort det med värmen, VP sköter om det med tempen it till
Anselius: [citat] Ställdonet verkar trasigt. Elektronikboxen fungerar som den ska och termostaten visar att den är i uppvärmningsläge men ställdonet är kvar i stängt läge ändå tyvärr
Josth: Det är den billigaste jag känner till. Golvmodellerna är något lite dyrare än väggmodellerna generellt. Förmodligen p.g.a. mindre volymer som tillverkas och säljs.
mekofix: Alltså om en Grundfos alpha 2 ups 25-40 180 funkar bra till den uppgiften. Den ska ju sitta där länge så lika bra att inte köpa något billigt.
Daniel Larsson: [citat] Kollade lite.. Kunde inte hitta någon märkning men den sitter under sekundär retur fjärrvärme Skall undersöka den mer imorgon
Swebfn: [citat] Tack! Köpt från Gysinge byggnadsvård. Köpte även kakelugnsfog från dem.
eribob: Tack för in [citat] Tack för input! Det hör till saken att problemet uppstod efter att vi bytte värmepanna och det blev grumligt i dricksvattnet ett tag efter det så sannolikt lossnade en del skit från de rören vid bytet. Samma kan ju ha hänt med värmerören… å andra sidan kan ju luftfickor ha bildats då också? Jag ska se om det finns någon sådan ventil som du föreslog.
BSOD: Beror nog på om pannan är kopplad till en liten koja eller ett slott... även vilken luftvatten vp som är kopplad påverkar.
Sittställning: [citat] Men eller hur !! Så jäkla kul. Jag tror jag får hålla mig till alpha 3 eller 2 dock. Dom mötet nog mitt behov bra skulle jag tro
GVR4: Tror inte detta är problemet kanske, men det är ju enkelt att kolla. Vet att det var några element hemma hos min mor som strulade i många år. Var inte förrän värmepump installerats och jag plockade bort alla termostater för att spärra dom i maxläge som jag upptäckte att en del av dom hade en sprucken låsring i plast som gjorde att dom höll ventilerna stängda även om dom var
Claes Sörmland: Det är kört eftersom du inte kan gå in i murstocken där det står en innervägg. Så lösningen är antingen att låta rökröret lösa problemet eller mura på stock inne i rummet. Om du kan offra kanalen till höger så går de ju att lösa genom att hugga upp och mura om kanalen också. (Missa inte att anmäla detta till kommunen. Det är en väsentlig ändring av eldstaden.)
Mats: Enormt sent svar. Har du takhöjd i överskott så känns ju alt3 väldigt trevligt arbetsmässigt
chaphirsaado: Det kommer bytas ut: Växelventil Växelventilmotorn Expansionskärl tack för all era tips och information.
tergo: kanske tar in luft under fönsterblecket
Josth: Oftast brukar man anta 5000 kWh/år för hushålls-el men det beror också på hur stort huset är och familjens storlek. Bl.a. effektivare belysning har hjälpt till att minska hushålls-elen något.
pointman87: Jag har köpt några gånger från Kotly i polen :https://kotly.com.pl/produkt-grog-clay-ashpan-for-boiler-orlan-18-25-40-kw-1081.html?l=en
b8q: Skulle säga att första bilden säger att har du ett tvårörssystem så ökar du flödet genom att vrida medurs, och har du ett ettrörssystem så ökar du flödet genom att vrida moturs. Tabellen visar hur många varv som motsvarar ett visst flöde i procent. Andra bilden säger att först ska du utgå från stängt läge, sedan öppna genom att vrida 1,5 varv. Då följer du den feta linjen i
ferlin75: Uppdatering, vi ska inte byta ut grejorna som sitter där. Däremot kommer det dras nya rör från värmepumpen till den nya golvvärmen då ett klent enrörssystem som sitter där inte garanterat kan ge tillräckligt flöde. Det köper jag!
kristofer12345: [citat] den första daikin ser grym ut, hade klarat mig på den 16 kw perfekt, dom verkar hålla bra standard även, undrar bara vad den kan kosta ,
masterjohn: Tack för svar! Ang, ej luftpump är svaret så enkelt att den lilla tiden jag behöver tillskottsvärme är när enluftpump ger som sämst. Jag har spacklat och målat lite när det varit runt 0-5° ute och klarat mig med en 500w byggfläkt och tänker att en LLVP lätt blir för stor och därmed tappar vinsten. Från början var det tanken men med tanke på hur liten volym det är så tror jag
Alec Leamas: Kära forum, MIn plan är att ta bort ett element helt, åtminstone medan jag bygger om (kan kanske bli en handdukstork senare). Anslutningen verkar ha en kombinerad avstängning för både retur och tillopp, bild 1. Men när jag önnar locket till avstängningen hittar jag ingen insexskruv som jag förväntat mig utan det som syns i bild 2. Har någon en idé om vad ett verktyg som passar här
zodiaken: Tack för svar! Har ännu inte testat något alls. Men ska våga mig på och skruva lite och se vad utfallet blir.
Gabsson: Kapar tråden. Är det normalt trycket även sjunker när man använder varmvattnet? Har ett CTC system med golvvärme och element. Temperaturen sjunker uppenbarligen i tanken när man använder varmvattnet. Men trycket går nästan ned till 0 bar. Går förvisso upp när temperaturen är återställd, till ca 0.8 bar. [bild] [bild] [bild] [bild]