Hej,

Jag skulle behöva eran expertis. Då jag kan inte själv så mycket om elpanna.

Våran elpanna är från 1998, det är en Thermia EPT 13 och har fungerat bra hittills. vi flyttade hit för 3 år sedan.

Jag startade pannan för några dagar sedan och efter några timmar märkte att det blir kallt i huset.
När jag kollade på pannan då såg jag att trycket har sjunkit till 0.
Jag hade fyllt på med vatten tills trycket hade hamnat på 1.

Jag har fyllt på några gånger och det sjunker igen efter några minuter. Jag märkte att det rinner ut från avtappningsventilen.
Jag hittade några trådar här på sidan att man skulle kolla att expansionskärlet har tillräckligt med tryck och det inte rinner vatten ur "bilventilen" heller men hittade inte svaret direkt som skulle lösa problemet.

Jag har kollat trycket och fyllt lite med cykelpumpen och det är ingen läckage någonstans i huset och det rinner inte vatten ur "bilventilen".

Nu är det frågan är varför systemet töms eller varför den tappar trycket?

Min gissningen är att avtappningsventilen som har gått sönder, då rinner det vatten därifrån så fort jag fyller på med vatten. Kan detta vara problemet?

Bifogar några bilder på pannan. Bilventilen sitter lite längre ner under avtappningsventilen som inte syns på bilden.

Jag tackar för all tips och trycks.

Elpanna med röd expansionskärl, kopparledningar och avtappningsventil, inga synliga läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föråldrad Thermia EPT 13 elpanna med justeringsrattar och indikatorlampor för strömbegränsning och tryckmätare.
Skapa konto
Specifikationsetikett på en Thermia EPT 13 elpanna från 1998 med en svart avtappningsventil nedanför.
Skapa konto

Din gissning är rimlig. Kan vara bara en dålig packning på säkerhetsventilen, eller att den inte fjädrat tillbaka. Testa att vrida lite på den fram och tillbaka för att motionera den.

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
Hej, Är tappventilen stängd ?

Bilventilen du hänvisar till är nog den till den röda expansionskärlets gummiblåsa. Även den bör ha tryck i sig som man kan kolla med manometer för bildäck.
Om allt är tätt så skall du kunna få upp trycket och sedan när vattnet värms upp så ökar trycket lite till.

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
Om det rinner från avtappningsventilen så är jag 100% säker på att problemet har med avtappningsventilen att göra.

• Gilla
  • Haha
jonas_da och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Din gissning är rimlig. Kan vara bara en dålig packning på säkerhetsventilen, eller att den inte fjädrat tillbaka. Testa att vrida lite på den fram och tillbaka för att motionera den.
Tack för svaret.
Jag motionerade på den flera gånger men det verkar att packningen har gett upp. Man hör att den fjädrar tillbaka i all fall.
Jag ska försöka byta ut packningen. Får se om den hjälper.

H håbbe1961 skrev:
Hej, Är tappventilen stängd ?

Bilventilen du hänvisar till är nog den till den röda expansionskärlets gummiblåsa. Även den bör ha tryck i sig som man kan kolla med manometer för bildäck.
Om allt är tätt så skall du kunna få upp trycket och sedan när vattnet värms upp så ökar trycket lite till.
Tack för svaret!
Ja den är avstängd.
det stämmer som du säger. bilventilen är kopplat till expansionskärlet. Allt verkar vara tätt. Har testat med löddervatten och ser inga läckage.

useless useless skrev:
Om det rinner från avtappningsventilen så är jag 100% säker på att problemet har med avtappningsventilen att göra.

Tack för svaret!
En följdfråga, kan man bara byta packningen i avtappningsventilen eller måste man byta hela ?

B b8q skrev:
Tack för tipsen!
Nu har jag motionerat på den ganska länge, i två dagar och fick den att fungera till slut.
Nu problemet är att elementen på övervåningen är kalla. Jag har luftat av alla element både på nedre och övervåningen. Jag har fyllt på systemet igen till 1,2 bar. Men det blir ingen värme i övervåningen ändå.
När jag känner av rören som leder till övervåningen är helt kallt. värmen verkar att cirkulera bara på nedre våningen och det finns ingen ventil som stänger direkt värmen till övervåningen.

Vad kan det vara för fel, tror ni?

B
Kan vara luft på vägen. Ibland finns det lokala högpunkter där luft kan ansamlas. Kolla om det är så. Kanske finns en luftning till på vinden t.ex.

Gasa på cirkpumpen på max, för att försöka få upp differenstrycket över pumpen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Öka trycket kan också hjälpa på vägen.

Jag tömde systemet helt igen , avluftade sen, fyllde på igen, kontrollerade avluftningen, det fanns ingen luft, fyllde på lite, till 1,2 bar. Startade systemet och satt pumpen på högsta trycket. Det blev ingen skillnad. Det är fortfarande kallt i övervåningen.

Jag kan säga att det inte finns inga extra ventiler på övervåningen eller i vinden heller.

H Homebuild skrev:
Jag tömde systemet helt igen , avluftade sen, fyllde på igen, kontrollerade avluftningen, det fanns ingen luft, fyllde på lite, till 1,2 bar. Startade systemet och satt pumpen på högsta trycket. Det blev ingen skillnad. Det är fortfarande kallt i övervåningen.

Jag kan säga att det inte finns inga extra ventiler på övervåningen eller i vinden heller.
Oki men det kommer vatten när du luftar på övervåningen?

Testa att stänga alla radiotorventiler på bottenvåningen så att allt flöde riktas uppåt?

Ulltand Ulltand skrev:
Oki men det kommer vatten när du luftar på övervåningen?

Testa att stänga alla radiotorventiler på bottenvåningen så att allt flöde riktas uppåt?
Ja, det kommer vatten och ingen luft.

Det höll bara en natt, trycket sjunkte på morgonen till 0.1.
Det verkar att avtappningsventilen har gett upp helt.
Jag antar att den måste bytas ändå.

Det är säkerhetsventilen som har gett upp, inte avtappningsventilen

• Schematisk illustration av en expansionskärl till värmesystem med säkerhets- och avtappningsventil.
    Skapa konto
Inte säkert att ventilen gett upp. kolla först om exspansionkärlet är OK , på den så finns en ventil ( lika som på bildäcken ) tryck lite lätt på piggen, då ska det pysa till lite luft, kommer det vatten så är kärlet kört och ska bytas., Börja där och kom tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.