Hej min elpanna håller på att ge upp. Har fixat jag får ny installerad mitt i januari. Undrar nu när minus graderna kommer. När den inte ger mycket värme i elementen.

Finns de risker att elementrören kan frysa sönder eller något?

@
R Roflkebab skrev:
Hej min elpanna håller på att ge upp. Har fixat jag får ny installerad mitt i januari. Undrar nu när minus graderna kommer. När den inte ger mycket värme i elementen.

Finns de risker att elementrören kan frysa sönder eller något?
Du håller väl värmen i huset på något annat sätt? Så länge cirkulationspumpen går borde risken inte vara så stor.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Viktigt att ha alternativ värme inomhus. Köp några el-fläktar (t.ex. små byggfläktar á 249 kr) beroende på hur stort huset är och placera ut.

Ja självklart om det blir minusgrader inne men kan man hålla igång elpannan så den ger lite värme å cirkpumpen går så beroende på hur kallt det blir å vad man kan få ut för värme ur den så kan det gå. Köp några 2kw värmefläktar så har du lite backup om den strejkar

Cirkulationspumpen går hela tiden. Elementtempen ligger på 15-20 grader. Problemet är att pannan går på fult tryck om jag ställer shunten på automatisk. Så kanske utegivaren som är kass med. Så ställt shunten manuellt. Men håller koll så den inte går fullt igen.

Hjälper de att ha fläktar inne att rören i plattan inte fryser?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.